Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

budgetvriendelijke én goeie film-scanner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• budgetvriendelijke én goeie film-scanner

nu ik terug aan te de slag ga met analoog,
    denk ik eraan mijn negatieven in te scannen...

welke zijn prijs/kwaliteit goed voor zwart-wit scanning, dus kleurscan zal ik niet nodig hebben?

budget 2 à 300 euro
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Re: budgetvriendelijke én goeie film-scanner

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    nu ik terug aan te de slag ga met analoog,
    denk ik eraan mijn negatieven in te scannen...

welke zijn prijs/kwaliteit goed voor zwart-wit scanning, dus kleurscan zal ik niet nodig hebben?

budget 2 à 300 euro

Blijf bij digitaal en doe een omzetting naar zwart-wit op de computer, gaat je veel geld besparen en gaat je betere resultaten geven. 2 a 300 euro is "niks" voor een goede scanner. ik heb het allemaal gedaan, en ben terug naar digitaal gegaan.

Analoog gaan heeft IMHO enkel nog zin bij gebruik van een technische camera 4 X 5 inch, en dan je beste vlakbed scanner der achter om je beelden te digitaliseren.

MVG, jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

budgetvriendelijk voor een 200 à 300€ vind je wel, maar voor een goede betaal je toch snel een kleine 1000€ en wellicht nog meer..... en volg gewoon de goede raad van Digipics357 op
      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

misschien wel
        vroeger nog analoog bezig geweest,
        nu alles digitaal, maar ik heb echt geen zin om nog veel te knoeien met vergroters,

ik hou oom nog altijd het meest van de "analoge" korrel,
        das nog mij grootste beweegreden..
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Blijf bij digitaal
          Ja dat helpt de TS goed vooruit met zijn vraag.

Zelf heb ik een Epson 4990 tweedehands gekocht voor 250 euro. Nieuw kostten ze 500-600.
          Tegenwoordig heb je de V300-V750 reeks, aan nieuwprijs natuurlijk.

Ik zou dus zoeken naar een Epson 4990 of 4890 (iets goedkoper)

35mm film kan je krijgen tot 5 à 6 MP resolutie als je je negatieven goed vlak krijgt.
          120 film kan je scannen tot 25 à 30 MP.

Gebruik wel niet de Epson scansoftware, maar Silverfast - geeft betere resultaten.

Scannen zelf gaat wel niet zo snel. Ongeveer 1.5u voor een filmrolletje van 24 negatieven, afhankelijk van kwaliteit (in dit geval ongeveer 1200*900 pixels)

Meer snelheid ? = toestellen boven de 1000 euro...

Comment

Ik vrees dat je budget te klein is. Goedkoop en kwaliteit is niet zo'n goed huwelijk.
            EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Ja dat helpt de TS goed vooruit met zijn vraag.

Sorry, ik gaf de TS raad, maar wil hem niet volgen in het aanbevelen van een scanner, toch kan dit hem wel degelijk van nut zijn en ook hem nodeloze kosten besparen.

Jij geeft wat hij vraagt, een tip voor het kopen van een scanner, maar iemand willen helpen is niet altijd zijn goesting geven hé.

MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Sorry, ik gaf de TS raad, maar wil hem niet volgen in het aanbevelen van een scanner, toch kan dit hem wel degelijk van nut zijn en ook hem nodeloze kosten besparen.

Jij geeft wat hij vraagt, een tip voor het kopen van een scanner, maar iemand willen helpen is niet altijd zijn goesting geven hé.

MVG, Jeff C.
                De TS zei dat hij terug aan de slag is met analoog en vroeg naar info over een scanner. De TS vroeg niet of het een goed idee was om met analoog te werken, dat dilemma was naast de kwestie.

Dan kan je evengoed antwoorden: "koop een Canon", als iemand vraagt naar een lens voor zijn Nikon camera.

Ik ga er van uit dat de TS een perfect geldige en gemotiveerde reden heeft om met analoog te werken en dit voor zichzelf uitgemaakt heeft.
                Werk zelf ook nog met analoog, dus ik kan het begrijpen.

Comment

inderdaad,
                  dilemma analoog/digitaal is er niet,
                  ik combineer ze gewoon
                  -Berenice Abbott-
                  BD1050BE

Comment

Andere benadering: D700 in kopieeropstelling met een macro lens?

Groet Hans.

Comment

Is het ook geen optie om met een dia-houder te werken die je op je digitaal fototoestel kan zetten? Dan heb je meteen de beste kwaliteit van bestanden die je kunt krijgen voor een matige prijs...

Maar ja, dan kan je net zo goed een lens bijkopen om meteen foto's te maken ipv eerst nog een rolletje te laten ontwikkelen.

Ik heb (ergens 2004-2005) nog een Minolta Dimage Dual III negatieven scanner gehad. Was leuk, maar gaf zéééér veel ruis en een matige kwaliteit moet ik zeggen...
                      Foto
                      Ik zou er NOOIT opnieuw mee beginnen.

Succes ermee!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                        Ik heb (ergens 2004-2005) nog een Minolta Dimage Dual III negatieven scanner gehad. Was leuk, maar gaf zéééér veel ruis en een matige kwaliteit moet ik zeggen...

Ik zou er NOOIT opnieuw mee beginnen.

Succes ermee!
                        Ruis komt van de foto en gebruikte film zelf. Vergeet niet dat ISO's van film niet te vergelijken zijn met digitale ISO. Rolletje ISO 400 geeft al ruizige foto, genre ISO 3200 van een goeie DSLR.

Een scanner kan geen ruis toevoegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Ruis komt van de foto en gebruikte film zelf. Vergeet niet dat ISO's van film niet te vergelijken zijn met digitale ISO. Rolletje ISO 400 geeft al ruizige foto, genre ISO 3200 van een goeie DSLR.

Een scanner kan geen ruis toevoegen.
                          Ik weet hoe vergelijkbaar 35mm en digitaal is hoor...
                          Trouwens, ik gebruikte meestal iso100 of 200 Kodak Gold ofwel Fujifilm Superia 100 - Fujicolor 200... Ruis hierin? I think not!

De scanner gaf met name in de donkere partijen een lelijke ruis en ik herinner me ook een aantal uitgebrande foto's. Vooral de negatieven waarop lichte en donkere delen voorkwamen hadden hier last van. Dynamische range was toen nog een onbestaand begrip hè!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                            Trouwens, ik gebruikte meestal iso100 of 200 Kodak Gold ofwel Fujifilm Superia 100 - Fujicolor 200... Ruis hierin? I think not!
                            Oh jawel hoor.

Veel hangt ook af van de gebruikte scansoftware, zoals ik al hierboven zei.

Comment

Working...
                            X