Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd, advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Balhoofd, advies gevraagd

Ik verwacht geen probleem bij een 1,4 extender. De kans zit er wel in dat ik me deze lente zo'n 1,4TC aanschaf. Ik heb hier wel een nikkor 80-400 liggen met een 500D close up filter, ga daar komend weekend eens wat testen mee uitvoeren op 400mm. Ik verwacht daar eerlijk gezegd ook geen problemen mee, al is die lens niet ideaal om een statief uit te testen aangezien de statiefring niet van de beste is. Maar met mirror-lock up moet het zeker lukken. Ik post zondag of maandag wel enkele resultaten.

Ik zou de middenkolom gewoon niet met een zwaardere tele gebruiken wanneer alle pootsegmenten uitgeschoven zijn. Het voordeel van de explorer is dat je op heel wat hoogtes kunt werken waarbij je enkel de dikste pootsegmenten nodig hebt (dankzij de traploos instelbare poten). De stabiliteit die je krijgt door met enkel de bovenste segmenten te werken compenseert imho wel voor het gebruik van de middenkolom.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ben benieuwd naar de resultaten.
      Mvg, Bart
      http://www.bartzijlstra.com

Comment

Dus die Gitzo heeft traploos instelbare poten ? Da's wel verrekt handig. Bij mijn Velbon is de verstelling inderdaad getrapt. De ene stand is uiteraard te hoog, de andere te laag, en dan moet je beginnen die poten langer/korter maken. En daar wordt ik dan nerveus van .
        En die horizontale bruikbare middenkolom, is ook wel interessant. Misschien toch ook zo'n Gitzoke overwegen .
        Last edited by dleemans; 13 februari 2010, 00:39.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          En daar wordt ik dan nerveus van .
          Haha, ja van zulke dingen kan ik ook nerveus worden. Net als een statief met 3 of 4 pootsecties. Handig dat één met 4 lekker compact is als deze is ingeklapt, maar bij de 3 is het wel weer heel fijn dat je maar aan twee van die locks hoeft te draaien. Het moet snel en makkelijk gaan, maar toch blijf ik ook iets twijfelen daarover. Ja, tis niet makkelijk een statief uit te zoeken hoor.
          Mvg, Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Dus die Gitzo heeft traploos instelbare poten ? Da's wel verrekt handig. Bij mijn Velbon is de verstelling inderdaad getrapt. De ene stand is uiteraard te hoog, de andere te laag, en dan moet je beginnen die poten langer/korter maken. En daar wordt ik dan nerveus van .
            Was bij mij ook een ergernis. Het is inderdaad wel handig, zeker laag bij de grond. Nadeel is wel dat je poten minder "vast" staan dan in een conventioneel systeem. In de praktijk is het boeltje gelukkig zeker wel sterk genoeg

Als je het ziet zitten kunnen we komend macroseizoen eens afspreken op de koeheide, ik woon daar niet zo heel ver vandaan. Dan kun je het zelf eens uitproberen.

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
            Ben benieuwd naar de resultaten.
            Snel even getest; op 400mm met de 500D zit je bijna op 1:1, en op de foto's geen spoor van bewegingsonscherpte (bij kritieke sluitertijden, rond de seconde) bij horizontaal gebruik van de middenkolom, kop weg van het centrum (20/25 cm). Wel steeds met mirror lock-up en ontspannervertraging. Anders heb je prijs. Scherpstellen is wel geen sinecure. Op 300mm gaat alles al stukken makkelijker.

Nu, ik denk niet dat de 180mm met 1,4TC (252mm) problemen gaat geven. Met de 180mm + 2,0TC en aan maximale vergroting zou je aan de rand van het werkbare kunnen komen. Maar aan 360mm op 2:1 vergroting werken is zelfs op het meest stabiele statief een hele beproeving lijkt me.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Bedankt voor de info. Dat heb ik een beetje een idee wat ik van het statief kan verwachten. Ik denk wel dat 't 'm gaat worden. Ga in ieder geval het weekend eens naar de winkel om 'm nog eens te bekijken en misschien neem ik 'm dan ook wel mee.
              Nogmaals, dank voor het geven van je ervaringen.
              Mvg, Bart

Comment

Ik ben eruit hoor Dat wil ik toch nog even laten weten.
                Het gaat de Gitzo Explorer worden met een Markins M10, na alles nog eens goed op een rijtje te hebben gezet is dit voor mij de beste keuze.
                Komende week ga ik naar de winkel om 'm te halen en de Markins heb ik besteld.
                Mvg, Bart

Comment

Working...
                X