Ik zou mij de P serie willen aanschaffen, voor over mijn groothoeklens te schuiven. Nu vraag ik mij af of er daarvoor een ND filtertje bestaat dat 10 stops onderbelicht? Ik weet dat hun assortiment enorm is, maar zo'n filtertje heb ik nog niet direct teruggevonden.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Vraagje over Cokin...
Collapse
X
-
-
Re: Vraagje over Cokin...
10 stops, das wel erg veel ...
Het bestaat niet, maar je kan filters altijd stacken.
bv: voor 10 stops gebruik je:
3x een ND8 (3 stops onderbelichten) = 9 stops
+ 1x een ND2 (1 stop onderbelichten) : 10 stops in totaal..
-
gewoon uit nieuwsgierigheid, waar ga je dat voor gebruiken?
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtgewoon uit nieuwsgierigheid, waar ga je dat voor gebruiken?
grt,bouk.Jochenvde Photography
Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk berichtVooral om bewegingen bij daglicht goed te kunnen vastleggen. Daarbij denk ik aan passerende wolken, stroment water, ... Of zijn 10 stops te veel?
1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4 - 1/2 - 1 - 2 = 10 stops minderWil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?
Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door xbake Bekijk berichtMoet het persé Cokin zijn ?
B+W heeft wel 10-stops ND filters: B+W ND 110 bvJochenvde Photography
Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht10 stops betekend dat waneer je normaal op 1/500 zou fotograferen je dan op 2 sec zou fotograferen.
1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4 - 1/2 - 1 - 2 = 10 stops minderHoud heel wat licht tegen, maar dat is in sommige gevallen nodig.
Jochenvde Photography
Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk berichtWeet ik, maar is duurder en je moet er vrij lang op wachten.
binnen de 10 dagen bij je thuis geleverd
Comment
-
Dit is wat te lezen staat op de website van B+W:
With a light intensity reduction of ten f-stops, this B+W Neutral Density Filter has a slightly stronger warm tone than the ND 106. Its principal field of application is the observation and documentation of industrial processes with extreme brightness, such as steel furnaces, incinerators, glowing filaments in halogen- and other bulbs. The filter factor is 1000x.
Zelf heb ik de Cokin P154 ND 8X en de P121S Gradual Neutral Grey Soft ND 8X.
Daarmee zijn uitstekende resultaten mee te halen.
Het voordeel van Cokin is dat je met 1 houder en verschillende adapters deze kunt gebruiken op objectieven met verschillende diameter.
En dan spreek ik nieteens over de prijs want die is stukken lager dan B+W.
Als ik mij niet vergis, verkoopt schoonSpikke zijn B+W 110.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtDit is wat te lezen staat op de website van B+W:
With a light intensity reduction of ten f-stops, this B+W Neutral Density Filter has a slightly stronger warm tone than the ND 106. Its principal field of application is the observation and documentation of industrial processes with extreme brightness, such as steel furnaces, incinerators, glowing filaments in halogen- and other bulbs. The filter factor is 1000x.
Zelf heb ik de Cokin P154 ND 8X en de P121S Gradual Neutral Grey Soft ND 8X.
Daarmee zijn uitstekende resultaten mee te halen.
Het voordeel van Cokin is dat je met 1 houder en verschillende adapters deze kunt gebruiken op objectieven met verschillende diameter.
En dan spreek ik nieteens over de prijs want die is stukken lager dan B+W.
Als ik mij niet vergis, verkoopt schoonSpikke zijn B+W 110.
Grtz, RFJochenvde Photography
Flickr
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk berichtDus met deze twee Cokin filtertjes in het houdertje te schuiven heb je (zo goed als) dezelfde resultaten dan met de b+w 110?
Hou er ook rekening mee dat je met een ND 10 of B+W 110, een heel donkere zoeker hebt en dat de AF het hoogstwaarschijnlijk zal afweten.
Dit is nu precies de reden waarom ik voor Cokin koos, je stelt manueel scherp met de filter half in de houder, dan schuif je die in positie en stel je de camera in.
Je kunt meerdere filters in een houder schuiven maar hou dan rekening met een licht kwaliteitsverlies.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtNee, de ene is een volle filter en de andere is een verloop filter.
Hou er ook rekening mee dat je met een ND 10 of B+W 110, een heel donkere zoeker hebt en dat de AF het hoogstwaarschijnlijk zal afweten.
Dit is nu precies de reden waarom ik voor Cokin koos, je stelt manueel scherp met de filter half in de houder, dan schuif je die in positie en stel je de camera in.
Je kunt meerdere filters in een houder schuiven maar hou dan rekening met een licht kwaliteitsverlies.
Grtz, RF
Bedankt voor julie hulpIk denk toch dat ik voor de b+w ga gaan, omdat ik met lange sluitertijden wil werken. Maar toch ga ik ook de Cokin P versie overwegen, omdat er leuke filtertjes aangeboden worden. En voor wat het kost.
Jochenvde Photography
Flickr
Comment
Comment