Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statief

Waar moet ik opletten als ik een statief koop? eventueel 2de hands.
    om foto's te kunnen trekken met langere sluitertijd.
    voor een canon 450D
    ik ben een beginneling, alle info is welkom.
    iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

Re: statief

Als je een statief gaat gebruiken met lange sluitertijden dan moet je vooral letten dat je een niet te licht statief koopt, tevens voldoende buffer overhouden mbt het gewicht wat het statief kan dragen, een licht statief lijkt leuk en handig, maar werkt alleen maar ter ondersteuning vaak en niet als echt dragend.

Merken zoals manfrotto, Gitzo, Feissol maken goede statieven in veel prijsklasses, Manfrotto en feissol zijn nog het vriendelijkst daarin, Gitzo is al snel duur tot heel erg duur (wel de beste dat wel, maar vaak onnodig voor "normaal" gebruik).

Dus je moet je eerst afvragen, hoe vaak ga ik een statief gebruiken, wat wil ik ermee en ook belangrijk, neem ik het vaak mee op tochten, want vooral dat laatste kan je noga al eens opbreken als je een zwaar statief mee moet zeulen op een veldtocht.

Ik heb zelf twee statieven, eentje voor thuis in studio omgeving en een wat lichter statief wanneer ik ermee rond moet gaan lopen. Wel kunnen beide genoeg aantal kg hebben voor mijn apperatuur.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Wel het ligt eraan hoeveel je een statief gaat gebruiken en hoeveel je eraan wilt geven.

Ikzelf heb eerst een goedkoop statief gekocht in de makro (60€):
      Voordelen: goedkoop, licht, hoogte 1m75cm, gemakkelijk mee te nemen.
      Nadelen: afstandsbediening nodig, driewegskop is prutsen om beeld beetje te veranderen, geen zware telelenzen.

Kortom: Je kan zo'n statief niet gebruiken alsje op de ontspannerknop duwt, ook 2sec timer gaat niet, vanaf je duwt zindert hij 5-6 sec nog na. Op het forum al veel gelezen om geen zo'n statief te kopen maar indien je beginner bent met niet veel budget vind ik dat het wel te gebruiken is met een afstandsbediening. (Vast is vast, zowel met goedkoop als duur statief-het duurt gewoon veel langer om hem goed te krijgen). Ook op reis is het een heel licht statief en gemakkelijk mee te nemen.

Maar indien je meer budget hebt en van plan bent veel een statief te gebruiken raad ik je aan om toch een duurde statief te kopen (manfrotto bvb) met balhoofd! Wel redelijk zwaar tenzij je een (nog duurdere) carbonstatief koopt.
      'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

ik heb net een eerste module fotografie afgerond. de tweede start binnen een paar weken.dan krijgen we thuisopdrachten, waarvoor ik een statief nodig ga hebben. vb :in een winkelstraat of op een druk kruispunt foto's maken van met een lange sluitertijd (bewegende beelden). een andere opdracht : witte voorwerpen op een witte achtergrond, zwarte voorwerpen op een zwarte achtergrond..
        in de eerste plaats dus voor de opdrachten voor de lessen. later misschien voor buitenopnames, landschappen gebouwen. ik ga in de zomer naar de Provence, om zonnebloemvelden te trekken?

Comment

lees: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Heb enkele weken geleden deze aangeschaft. Volledig in licht metaal en minimaal kunststof, weegt 2 KG. ik gebruik een 450D + 18-200mm + 430 ex en zie geen stabiliteits problemen, ook bij macro lukt het perfect. Ik heb hem wel meegebracht uit de US aan 70$ hier kost die 85euro. Tot nu toe ben ik er erg tevreden van. (gebruik één a twee maal/maand een statief)
            Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

bedankt voor de uitleg, die is betaalbaar .

Comment

Working...
              X