Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofden Manfrotto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Balhoofden Manfrotto

Ben aan twijfelen tussen een 322RC2 ( met handgreep ) of een 488 RC4 balhoofd.

Iemand tips en ervaringen, de 322 RC2 werkt heel snel ( loslaten en geblokkeerd blijft balhoofd staan ) de 488RC4 dien je zelf nog op juist positie vast te schroeven

Belastbaarheid van 322 is minder dan de 488.

Ik werk met een D90 met 18-200mm lens

Graag alle tips, info en voor-en nadelen
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

Re: Balhoofden Manfrotto

Zoekfunctie kan heel handig zijn!!!

http://forum.belgiumdigital.com/f36/...c2-278553.html
    SeALbe

Comment

Ik gebruik beiden nl. de 322RC2 en de 498RC2, deze laatste is de opvolger van de 488.

RC2 tov RC4 : met de RC4 zou je toestel - tenminste met lichtere lenzen - rechtop blijven staan.

De 498RC2 kan ook rond de vertikale as draaien en is dus ook geschikt voor panorama.
      Is ook iets compacter en dus mobieler als de 322RC2

Je kan bij beiden de "frictie" regelen in functie van het gewicht.
      Maar beiden gaan een klein beetje zakken na het vastzetten, voor mij is dit geen probleem (ik zet hem gewoon iets hoger vast), als dit een belangrijk punt voor jou is, kun je beter uitkijken bij RRS, Markins , ... Volgens de berichten op dit forum zakken deze niet, maar de kostprijs is wel iets hoger. ( x2 x3 ... )

Het gewicht van toestel + lens waarmee ik deze regelmatig gebruik is +/- 2.50 kg en dit vormt voor beiden geen probleem.

Gebruik van de 322RC2 is wel iets gemakkelijker nl.
      - het handvat indrukken
      - compositie maken en hier is het handvat ook gemakkelijk om het geheel te bewegen.
      - het handvat lossen
      en hier zit ook een waterpas op.
      Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht
        Maar beiden gaan een klein beetje zakken na het vastzetten, voor mij is dit geen probleem (ik zet hem gewoon iets hoger vast), als dit een belangrijk punt voor jou is, kun je beter uitkijken bij RRS, Markins , ... Volgens de berichten op dit forum zakken deze niet, maar de kostprijs is wel iets hoger. ( x2 x3 ... )
        Het hangt er een beetje vanaf van hoe dikwijls je balhoofd gaat gebruikt worden. Dat doorzakken is vooral significant bij macro, zeker als je lens naar beneden gericht staat. Op 1:1 is het dan wel erg moeilijk om in te schatten hoeveel het beeld nog gaat verschuiven voordat je de bal vastdraait. Dat werd voor mij toch een bron van frustratie. Zeker 's ochtends, als het licht cruciaal is, moet je zo efficiënt mogelijk kunnen te werken vind ik.

Nog iets over het prijsverschil: naar mijn mening krijg je in beide gevallen waar voor je geld. Als ik m'n Manfrotto 488RC4 naast mijn Markins plaats, dan zie je gewoon het verschil: de Markins is compacter, lichter, degelijker gebouwd, mooier afgewerkt,... Ik moet wel eerlijkheidshalve vermelden dat m'n Manfrotto reeds 2,5 jaar intensief gebruikt is. Eigenlijk mag ik pas binnen 2,5 jaar de vergelijking maken

Maar in principe zou Markins ook naar onderhoud en slijtvastheid een serieuze stap voor moeten hebben.

Dat gezegd zijnde, Manfrotto maakt prima spul. Ik denk dat het voor heel wat mensen (die occasioneel hun statief gebruiken) prima aan de eisen voldoet. Moest ik niet zo veel bezig zijn met macro, had ik de mijne niet vervangen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
        X