Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure topkwaliteit UV filter de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dure topkwaliteit UV filter de moeite?

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
    sneeuw en vuil bedekt ook je uv/filter.. dus voor de pic maakt het imho niets uit..
    natuurlijk maakt het voor de foto niets uit, dat is ook totaal niet de reden waarom ik een UV filter (of neutrale filter) gebruik
    het moet maar eens gebeuren dat er net onder die sneeuw een dikke korrel zand zit (of enkele korrels) die mijn frontlens volledig massacreren als ik de sneeuw eraf wil vegen...

ik snap dat echt niet die "anti beschermingsfilter" groep. Het is toch al zoveel keer bewezen dat een beschermingsfilter (of dat nu een UV of NC ofzo is...) echt wel zijn nut kan hebben.
    Ik heb het eens voorgehad in spanje, mijn fototoestel per ongeluk ergens tegengestoten (vrij zacht nog maar met het gewicht van een 1D...) en met een hoek tegen mijn filter gezeten. Als die filter er niet zat, was het het frontglas geweest (niet noodzakelijk gebroken, maar toch serieus beschadigd). Ik heb er spijtig genoeg geen foto's van maar mijn filter zag er exact zo uit: http://www.kaper.us/articles/000606_johnson_lens4e.jpg
    en geen krasje op mijn frontlens! danku filterke
    5DmkIII en wat glas

Comment

mag ik eerlijk zijn, vind het eigenlijk wel mooi, ietwat flare in de foto, in veel gevallen voegt dit zelfs iets toe, buiten dat is het denk ik vrijwel onvermijdelijk dat je flareverschijnselen krijgt al dan met of zonder filter.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
        mag ik eerlijk zijn, vind het eigenlijk wel mooi, ietwat flare in de foto, in veel gevallen voegt dit zelfs iets toe, buiten dat is het denk ik vrijwel onvermijdelijk dat je flareverschijnselen krijgt al dan met of zonder filter.
        Ben ik mee eens, ik vind de flare in de voorbeeldfoto's helemaal niet storend.
        Maar ik zou niet weten of een duurdere of geen filter het in die gevallen beter zouden doen.

En ik plaats vanaf nu ook steeds een filter op al mijn lenzen, want ik heb ooit eens een kras gehad.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          UV filteren heeft geen zin op een digitaal toestel, filter zit reeds voor je CCD.
          snipped
          Huh ? da's wel een AA (anti-alias) filter he .. dat heeft geen fluit vandoen met UV .. (maar wel met bvb moiré ..)

Je sensor zelf is zo goed als gevoeloos voor UV dus een UV filter heeft zo goed als geen nut behalve voor "lensbescherming" dan ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Ik zou er 'n polafilter opzetten ipv. UV.

YMMV,

Nerdi
            yep .. men kan ook met een kanon (canon) op een mug schieten ..

Comment

Ja er zit veel verschil tussen en nee het is niet noodzakelijk de duurste die de beste is.
              Zie: http://lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Ja er zit veel verschil tussen en nee het is niet noodzakelijk de duurste die de beste is.
                Zie: http://lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html
                UV filters zijn het niet eens waard getest te worden.

Wegflikkeren die overbodige troep.

Comment

Volgens die site beïnvloeden ze wel degelijk een digitale foto.

Wie heeft er gelijk?

Comment

Working...
                  X