Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure topkwaliteit UV filter de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dure topkwaliteit UV filter de moeite?

binnen enkele maanden trek ik naar de sneeuw voor een fotoshoot met een skiteam op de Mont Blanc. Nu heb ik vroeger mijn breedhoekfoto's genomen meestal mét UV filter. Het is een vrij goedkopen 77mm uv filter (merk weet ik al niet meer).

Nu had ik met die UV filter geregeld last van flares bij straffe zon. Ik vraag me af of de kans erin zit dat zulke flares vermeden worden met een dure B+W filter bijvoorbeeld.
    Werken zonder UV filter is geen optie omdat mijn 17-40 absoluut 100% weathersealed moet zijn vanwege de grote hoeveelheid sneeuw die er toch regelmatig op valt.

foto's gelijk deze bevatten de (al dan niet storende) flare met mijn huidige UV filter (al dan niet door die filter veroorzaakt, soms is flare niet te vermijden, zelfs zonder filter):

5DmkIII en wat glas

Re: Dure topkwaliteit UV filter de moeite?

Ik zou er 'n polafilter opzetten ipv. UV.

YMMV,

Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Waarom een UV filter, en niet gewoon een NC filter zoals Nikon deze maakt ? Ook duur, maar volgens mij de beste lensbescherming, dit soort beschermglas wordt trouwens vast ingebouwd in de peperdure lange télés van Nikon ?

UV filteren heeft geen zin op een digitaal toestel, filter zit reeds voor je CCD.

Maar ik twijfel er sterk aan of je bij dat soort foto's en tegen de zon in flareloos foto's zal kunnen maken, zelfs zonder beschermglas of filter.

Wel mag gezegd worden, dat dit prachtige foto's zijn met de mogelijkheid om in PS je flarevlekken wat weg te werken, ok, kost wat werk maar het is dan wel de moeite waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Waarom een UV filter, en niet gewoon een NC filter zoals Nikon deze maakt ? Ook duur, maar volgens mij de beste lensbescherming, dit soort beschermglas wordt trouwens vast ingebouwd in de peperdure lange télés van Nikon ?
        bedankt voor het compliment

dus jij zou zoiets aanraden :http://www.cameranu.nl/artikel/8718/..._MRC_77MM.html
        of die van Canon, of die NC van Nikon...
        Last edited by Matthias; 30 december 2009, 13:12.
        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ik zou er 'n polafilter opzetten ipv. UV.

YMMV,

Nerdi
          polarisatiefilter op 17mm en full frame, dat is vragen om problemen
          zeker als mijn compositie en portret/landschapsstand van foto's wel 10 keer in 5 seconden verandert...

heb dat trouwens eens goed getest één van de vorige shoots in de sneeuw en een polarisatiefilter gaat geen bal uitmaken op sneeuw, foto's waren zelfs slechter en minder natuurgetrouw qua kleuren
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            bedankt voor het compliment

dus jij zou zoiets aanraden :http://www.cameranu.nl/artikel/8718/..._MRC_77MM.html
            Zeker dat, zelf gebruik ik de 77mm NC's van Nikon, op mijn 24-70 en op de 70-200, en dat tot volle tevredenheid, in ieder geval een stuk beter dan een UV filter.

Comment

Tegen welke verschrikkelijke dingen moet je lens beschemt worden?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

polarisatiefilter op 17mm en full frame, dat is vragen om problemen
                zeker als mijn compositie en portret/landschapsstand van foto's wel 10 keer in 5 seconden verandert...

heb dat trouwens eens goed getest één van de vorige shoots in de sneeuw en een polarisatiefilter gaat geen bal uitmaken op sneeuw, foto's waren zelfs slechter en minder natuurgetrouw qua kleuren
                Klinkt misschien raar, maar hoe groter de diafragmaopening, hoe minder last van flare...
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Tegen welke verschrikkelijke dingen moet je lens beschemt worden?
                  alle sneeuw (met vuil en zand soms) die je hier ziet vliegen, en die 1 sec later mijn frontlens volledig bedekt... (toen zat er gelukkig ook een filter op)
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Zeker dat, zelf gebruik ik de 77mm NC's van Nikon, op mijn 24-70 en op de 70-200, en dat tot volle tevredenheid, in ieder geval een stuk beter dan een UV filter.

Een ND is geen slecht idee alhoewel ik voor de specifieke situatie een UV wel tot zijn recht kan komen. Blauwzwenen zijn er nu eenmaal in het hooggebergte. Er bestaan speciale (vandaar mijn advies) extra slim Pola's voor gebruik met groothoeken.

Nerdi

bv. B+W SLIMCirc Pol Käsemann MRC 77mm
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik neem aan dat je wel de zonnekap gebruikt. Nikon adviseert in de gebruiksaanwijzing bij lenzen om "filters van hoge kwaliteit" te gebruiken, zonder nadere specificatie. Mijns inziens zijn dit filters met in ieder geval coating, waardoor interne reflecties kunnen verminderen.
                      Verder vraag ik me af of de adviezen ten gunste van pola- en ND-filters ook tot hetzelfde resultaat leiden, nl interne reflecties.

Groet Hans.

Comment

maar hij vrŕŕgt geen polfilter
                        En ik gebruik trouwens ook uv-filters, ook al zijn ze niet nodig, maar ze zijn gewoon zo ingeburgerd vanuit de analoge periode, denk ik. Liever een veeg over een filter van 30-50 euro dan over de frontlens van een 100-400, he ? Ik voel me ook veel kundiger om de filter te reinigen dan de frontlens zelf.

great foto's
                        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

alle sneeuw (met vuil en zand soms) die je hier ziet vliegen, en die 1 sec later mijn frontlens volledig bedekt... (toen zat er gelukkig ook een filter op)

sneeuw en vuil bedekt ook je uv/filter.. dus voor de pic maakt het imho niets uit..

Comment

Je kan een hoya HD protector filter nemen, 8x gecoat en versterkt glas. Verder geen invloed op de kleuren en betaalbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              sneeuw en vuil bedekt ook je uv/filter.. dus voor de pic maakt het imho niets uit..
                              Nee sneeuw en vuil zal wel op de uv/filter komen maar sneeuw is echt een ellende en maakt direkt krassen bij wegvegen . En dan liever op een uv/filter of Nikon NC glas van 70euro dan op je lens van 700euro.

Comment

Working...
                              X