Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensdop, noodzakelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensdop, noodzakelijk?

    Moet een lensdop enkel beschermen tegen krassen, of ook tegen stof?

    Ik heb mijn apparatuur altijd in een fototas zitten, en elke keer de lensdop eraf halen is toch weer een extra handeling. Is dit strikt noodzakelijk of kan ik die er net zo goed af laten?

    Ivm krassen, er zit sowieso nog een UV filter voor.


    Die draagriem, moet dat echt? Durf hem toch nooit op mijn schouder te laten hangen en met een 70-200 eraan vind ik het om mijn nek ook niet echt geweldig.

    Mijn excuses voor deze basale vragen.
    Last edited by tom008; 24 december 2009, 12:24.

  • #2
    Re: Lensdop, noodzakelijk?

    Nee, nee. Maar één znadje n je tas...en hoe hou je je camera vast? Met één hand met 70-200?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lensdop, noodzakelijk?

      Op mijn 85mm 1.4 zit nooit een lensdop, wel een (metalen) zonnekap
      Ik zorg er wel voor dat de lens altijd naar beneden gericht zit

      Bij mijn andere objectieven is dat niet zo (bij de 85mm heeft dat te maken met het nogal onhandig plaatsen van die lensdop als de zonnekap er op zit)
      Last edited by mexicano; 24 december 2009, 09:11.
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: Lensdop, noodzakelijk?

        Als je de dop niet wilt gebruiken zou ik toch de zonnekap er altijd oplaten, een uv filter geeft wel iets bescherming maar nu ook weer niet zoveel (per ongeluk het glas tegen je statief botsen ofzo, dan zit je snel door je filter door).

        Er zijn zelfs mensen die de doppen op de achterkant van hun lens nooit monteren... ik zou het niet nadoen.

        wat je rugzak betreft, ik draag met vertrouwen een rugzak met 5d, 100-400, 100 macro, 17-70 en 24-70 f/2.8 over mijn schouders... ik zie niet in waarom je dit niet zou doen? daarom geef je toch juist die 100€ uit aan een goed beschermende gepadde rugzak?

        draagriemen gebruik ik soms, maar zeker niet altijd (hangt vaak in de weg), als ik er dan toch één gebruik is het altijd de R-strap, die je echt makkelijker laat rondbewegen dan zonder draagriem.

        't is allemaal een beetje je eigen goesting & verantwoordelijkheid.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment

        Working...
        X