Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmscanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmscanner

    Ik zou eens willen beginnen met mijn dia's en zwart /wit negatieven uit de jaren zestig en zeventig te digitaliseren. Heeft iemand een goede tip qua aanschaf van een filmscanner. Met dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Filmscanner

    Zoek mar eens op ...scanner.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Filmscanner

      De canoscan 8800f kan ik je zeker aanraden Wat er zeer handig aan is, zijn de snelkoppelingen vooraan. Het prijskaartje bedraagt zo'n 180 eur.

      Kenmerken:
      * Scan een A4-pagina bij 300 dpi in circa 7 seconden
      * Geen opwarmtijd
      * Adapter voor filmstrips van 12 x 35 mm, dia's van 4 x 35 mm, 120-film
      * 4800 x 9600 dpi*; 48-bits kleurdiepte
      * Scannen naar pc, e-mail en PDF
      * 7 EZ-knoppen
      * Automatische beeldcorrectie
      * Software: SilverFast SE en Adobe PhotoShop Elements
      (bron: fotokonijnenberg)
      Jochenvde Photography
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Filmscanner

        Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
        Ik zou eens willen beginnen met mijn dia's en zwart /wit negatieven uit de jaren zestig en zeventig te digitaliseren. Heeft iemand een goede tip qua aanschaf van een filmscanner. Met dank bij voorbaat.
        Allemachtig, is dat nu niet het typevoorbeeld van Sysyfusarbeid ? Ga er maar aan staan, zeg !

        Comment


        • #5
          Re: Filmscanner

          Hallo

          Ik wil je niet ontgoochelen hoor. Ik heb met hezelfde idee vorig jaar een Nikon Coolscan IV gekocht doch het is een eindeloos werk en ik ben er dan ook mee gestopt.
          Ik scan alleen nog maar de negatieven die ik echt wil bewaren.
          ___________________________________
          JeanP BDO742BE Nikon D700 en D3X+ Nikkor en Sigma lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Filmscanner

            Ik zie juist dat er in de ALDI een filmscanner te koop is. Het risico waard ? Heeft iemand ervaring met deze scanner ?

            Comment


            • #7
              Re: Filmscanner

              Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
              Ik zie juist dat er in de ALDI een filmscanner te koop is. Het risico waard ? Heeft iemand ervaring met deze scanner ?
              Als je echt je beelden wil archiveren zal je allicht maar tevreden zijn met de beste kwaliteit.
              Enkel specifieke diascanners van de topmerken bieden de beste kwaliteit. ik denk hier vooral aan de nIkon Coolscan serie.
              Zoals een vaan de posters hierboven al aanhaalde: het is een immens werk en je beperkt je beter tot een strenge selectie van beelden (en ook omwille van de grote hoeveelheid aan geheugen dat je moet vrijmaken; 1 nikon-scan = ongeveer 65 MB).
              Goede diascanners vind je regelmatig terug op tweedehandssites.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Filmscanner

                Ik heb mijn Reflecta DigitDia 5000 nog altijd in mijn bezit, laat maar weten als je er snel vanaf wilt zijn door volledige sledes in 1 keer te kunnen scannen

                doet geen negatieven, enkel zaken die in raampjes steken.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: Filmscanner

                  Ik heb dit een tijdje geleden ook uitgevoerd met een CanonScan 8400F, ik vermoed dat deze ondertussen wel vervangen zal zijn door een nieuwer type.

                  De kwaliteit van deze scans is IMHO zeker goed te noemen, maar het het is inderdaad een titanenwerk. Om die reden heb ik mij dan ook beperkt tot de +/- 1200 belangrijkste dia's, hetgeen ook nog wel wat tijd gekost heeft. Maar zoals ze zeggen, voor niets gaat alleen de zon op

                  Nu zijn er ook wel bedrijven die zo een scans voor jou kunnen uitvoeren, prijzen hiervan ken ik niet meer, maar staan zeker in verhouding met het alternatief nl. een dure dia-scanner aanschaffen, die na x weken bijna nooit meer gebruikt zal worden.

                  Het hangt er vanaf over hoeveel dia's / negatieven je spreekt, hoe goed de kwaliteit moet zijn en hoeveel euro's of tijd je eraan wil spenderen
                  Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filmscanner

                    Ook een mogelijkheid, is een macro objectief op je digitale camera, een opstelling maken, en indirect inflitsen tegen een witte achtergrond, nadeel, geen ice functie en je bent gebonden aan de resolutie van je camera, maar met een deftige opstelling lukt dat redelijk.
                    Je kan je dia's ook projecteren op een vlak witte achtergrond, maar dan moet je wel een paar testen doen om de paralax op zijn best te krijgen, alsook wat zoeken naar de beste witballansinstelling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filmscanner

                      hallo

                      in de photohall staan er scanners vanaf 89 euro

                      hier alvast een linkje



                      of een iets duurdere staat er ook op

                      deze link dan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filmscanner

                        hallo

                        in de photohall staan er scanners vanaf 89 euro

                        hier alvast een linkje

                        Gewoon ter info: ik heb deze en vind het zonde van het geld, de kwaliteit is echt ondermaats (volledig 'uitgewassen' kleuren)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filmscanner

                          Oorspronkelijk geplaatst door kevin d5000 Bekijk bericht
                          in de photohall staan er scanners vanaf 89 euro
                          hier alvast een linkje

                          of een iets duurdere staat er ook op
                          deze link dan
                          http://www.photohall.be/photohall_nl...s_liste_def=12
                          Ongeveer hetzelfde toestel als sedert gisteren aangeboden voor 50€ in de Aldi.
                          Was hier al eens ter sprake gekomen.
                          Het proberen waard voor dergelijke "scanners" (!?) lijkt mij de tip (onder "Bildqualität") om de helderheid aan te passen.

                          Voor wie zijn dia's en/of negatieven wil digitaliseren, maakte m.i. demeyereg hierboven echter de praktischste opmerking.
                          Zelf heb ik de alom geroemde Nikon Coolscan 5000 (incl. diamagazijn), maar veel verder dan enkele tests ben ik nog niet gekomen.
                          Het grootste probleem met echte scans (dus geen foto's zoals bovengenoemde apparaten maken) is de opvallende zichtbaarheid van stofjes en andere onregelmatigheden ... en de arbeidsintensieve nabewerking om die te retoucheren. In principe gebeurt dat automatisch, maar dat werkt helaas niet bij zwart-wit negatieven noch bij diapositieven van Kodachrome (95% van mijn analoog materiaal).

                          Dus : zoek en koop een goede diaduplicator die op jouw camera past.
                          Last edited by Jazzer; 24 december 2009, 15:06.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment

                          Working...
                          X