Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloze flitsverbinding?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloze flitsverbinding?

    Ik heb een Nikon D3000 en een oude (maar volgens mij een zeer goede) Metz 45CT3 flits.
    Ik heb gehoord dat een verbinding tussen deze analoge en digitale toestellen niet goed is (voltage, mogelijke beschadiging, ...), tenzij het draadloos wordt verbonden.

    Bestaan er adapters die het mogelijk maken om een instapmodel zoals een D3000 en een Metz flits van dit kaliber te verbinden zodanig dat een spiegelopening (dus een druk op de knop van de camera) een draadloos signaal stuurt naar de flits, en op die manier deze veilig aanstuurt?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Draadloze flitsverbinding?

    kijk eens in 't strobist forum....
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Draadloze flitsverbinding?

      Mijns inziens kun je CT-3 zonder gevaar direkt aan de D3000 koppelen. Je D3000 kan max 250 Volt op de flitscontacten hebben. :
      Volgens Metz:

      Zudem ist zu beachten, dass der Metz mecablitz 45 CT-1 mit einer Gerätenummer kleiner 534 000 noch über einen so genannten Hochvoltzündkreis verfügt. Diese Blitzgeräte dürfen nicht direkt an moderne Kameras angeschlossen werden! Unter Umständen kann dabei sogar die Kamera beschädigt werden.

      Alle weiteren Blitzgeräte der Metz mecablitz 45 CT- bzw. 45 CL-Serie verfügen dagegen schon über einen Niedervoltzündkreis nach aktueller Norm.


      Als je persé draadloos wilt werken: een optische slaafcel of een radiotrigger. Zie ebay, Elinchrom Skyports of PocketWizard.


      Groet Hans

      Comment


      • #4
        Re: Draadloze flitsverbinding?

        Waar staat het ergens dat de D3000 tot 250V mag hebben? Ik vind het niet in mijn handleiding.

        Dus je bent echt zeker dat dit geen problemen oplevert?

        Comment


        • #5
          Re: Draadloze flitsverbinding?

          Geen enkele moderne reflex kan 250v triggerspanning aan naar mijn weten.
          Hoeveel je triggerspanning is van je metz hangt af van het serienr. Onder een bepaald nummer is die niet veilig. Dan zal je zo'n wein hot shoe moeten kopen:

          Comment


          • #6
            Re: Draadloze flitsverbinding?

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Geen enkele moderne reflex kan 250v triggerspanning aan naar mijn weten.
            Hoeveel je triggerspanning is van je metz hangt af van het serienr. Onder een bepaald nummer is die niet veilig. Dan zal je zo'n wein hot shoe moeten kopen:
            http://www.focusfx.nl/wein-shoe-volt-reducer-p-535.html
            Waar kan ik vinden vanaf welk serienr. er veilig kan gewerkt worden?

            Comment


            • #7
              Re: Draadloze flitsverbinding?

              Onbegrijpelijk.
              @ elpee
              Zie http://forum.belgiumdigital.com/f36/...90-290495.html onderin, als antwoord op jouw vraag in andermans draadje.

              Zie pagina 162 van de gebruiksaanwijzing van D3000:

              Gebruik uitsluitend Nikon-flitsers. Wanneer het accessoireschoentje wordt blootgesteld aan een negatieve spanning of een spanning van meer dan 250 V, kan dit niet alleen de normale werking verstoren, maar kunnen ook de synchronisatieschakelingen van de camera of de flitser beschadigd raken. Als u een Nikon-flitser wilt gebruiken die niet in dit hoofdstuk wordt vermeld, dient u eerst een door Nikon geautoriseerde servicevertegenwoordiger te raadplegen voor meer informatie.

              Zie ook mijn post van 10 uur elf met de tekst zoals Metz die in de FAQ gezet heeft. De 45CT1 had tot apparaatnummer 534000 hoogspanningsontsteking. Latere nummers en alle andere modellen CT en CL, dus ook de CT3 hebben laagspanningsontsteking.

              Groet Hans

              Comment


              • #8
                Re: Draadloze flitsverbinding?

                Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Wanneer het accessoireschoentje wordt blootgesteld aan een negatieve spanning of een spanning van meer dan 250 V, kan dit niet alleen de normale werking verstoren, maar kunnen ook de synchronisatieschakelingen van de camera of de flitser beschadigd raken.
                Ferm toestel.

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloze flitsverbinding?

                  Het serienummer onder mijn flashkop is 022442, dat wil dus zeggen dat ik met een hoge spanning zit? 45Ct-3.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloze flitsverbinding?

                    De CT-3 is een ander model dan de CT-1. De 45CT1 had tot apparaatnummer 534000 hoogspanningsontsteking. Latere nummers en alle andere modellen CT en CL, dus ook de CT3 hebben laagspanningsontsteking.

                    Groet Hans.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloze flitsverbinding?

                      Als je de flits echt op uw toestel wilt gebruiken dan zou ik toch eerst eens de strobe spanning meten. Als ze hoger is dan 24V zou ik de flits niet op mijn toestel zetten.

                      Hier heb je wat meer info:
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloze flitsverbinding?

                        Op om het even welk Nikon toestel mag de spanning van je flits oplopen tot 250 Volt. Of dit nu op het schoentje, of op de eventuele PC-aansluiting staat, maakt niets uit. Lees de handleiding er maar eens goed op na ;-)

                        PS: Ik spreek uit ervaring, een Vivitar 2000 serie, die gemakkelijk aan 120 à 150 Volt komt, geeft bij mij geen enkel probleem, niet op m'n D70s en niet op m'n D700.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadloze flitsverbinding?

                          Toch zou ik dit niet aanraden, het centrale strobe contact is een open collector schakeling, met de moderne PowerMOS technologie is dit gemakkelijk te beveiligen tot 250V, wat bij Nikon dus het geval is.
                          De sensorcontacten rond het centrale strobe contact zijn een ander geval. Deze dienen voor de communicatie met de flitser, vb op bepaalde punten komt 6V wanneer bv de camera op ON staat, of wanneer de ontspanknop half is ingedrukt. Als deze sensorpunten (ze liggen heel dicht bij het strobecontact) met de 170V in aanraking komen dan zal er van uw toestel niet veel meer werken.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draadloze flitsverbinding?

                            Ik heb zelf de 45ct-1, met een hoge spanning. Wat ik gedaan heb is de flits "gemod" zodanig dat ik hem full manual kan gebruiken, en ik stuur hem aan via CactusV4 triggers, werkt perfect en ik moet me geen zorgen maken over voltages aangezien de flits niet rechtstreeks op mijn toestel is aangesloten...
                            In de strobist sectie hier vind je alle info hoe je de flash kan modden...
                            Tommy
                            My homepage : www.digitalviolence.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draadloze flitsverbinding?

                              Corrigeer me als ik verkeerd ben, maar wordt die hoge spanning van 170V niet pas opgewekt als de flits ook werkelijk afgaat? Anders zou je nogal vonken krijgen elke keer je de flits er op- of afneemt!
                              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                              Flickr album Homepage

                              Comment

                              Working...
                              X