Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

igotU werking: ervaringen gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• igotU werking: ervaringen gevraagd

hoi,
    Ik heb de igotU aan de praat gekregen, maar ...
    Op een supervlak circuit geeft het apparaatje aan dat er serieuze hoogteverschillen zijn: tot 70 m verschil tussen hoogste en laagste punt.
    Ik heb het apparaat ook zodanig kunnen instellen dat ie logt elke seconde. Op die manier dacht ik een zeer nauwkeurige registratie te kunnen bereiken (zonder bochten die afgesneden worden door lange tijd tussen twee logpunten). Maar ik zie dat, hoewel het apparaat dmv lichtflitsen te kennen geeft te loggen, het dit blijkbaar toch niet doet en er dus nog steeds afgesneden bochten zijn.
    Ook heb ik vandaag blijkbaar (volgens het apparaat) op een superrechte baan heen en weer over de weg geslingerd, tot ver in de achtertuintjes.
    Wat ik ook al gezien heb, is dat het spoor zonder aanleiding (vooral begin of eind vd tocht) allerlei wilde uitschieters naar alle kanten maakt.
    Voor alle duidelijkheid: dit gaat over tochtjes al joggend of fietsend.
    Oh ja, nog iets: ook de snelheidsbepaling lijkt me raar: ik blijk zelfs een maximumsnelheid (al lopend) te kunnen halen van 22.4 km/u. Was het maar waar !
    Positief punt: de afstandbepaling lijkt meestal te kloppen
    Mijn vraag nu: hebben andere igotU eigenaars dezelfde ervaringen of heb ik een slecht werkend exemplaar?
    mijn fotosite

Re: igotU werking: ervaringen gevraagd

igotU... is dat zo'n speeltje dat je op de camera plaatst als hij zich voortbeweegt op rolschaatsen ?
    'k Veronderstel dat je hier aan het verkeerde adres bent.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Ik heb ook de I-GotU (120)

waar je rekening mee moet houden is dat het een GPS ontvanger is. en dat je dus een goed zicht op de lucht moet hebben. ook maakt het een verschil als hij langer aanstaat en een fix heeft op zoveel als mogelijk satellieten.

hoogte bepaling is minder nauwkeurig als de positie (3 sat minimaal nodig voor positie en minimaal 4 voor hoogte bepaling) dus die afwijking is er snel.

bomen. gebouwen. en alle andere obstakels kunnen miswijzingen veroorzaken.

zelf heb ik hem in mijn jaszak met de knop naar BOVEN gericht zodat de interne antenne ook naar boven gericht is voor optimaal ontvangst.

wat je kan proberen is om hem buiten de auto te plaatsen of direct tegen het niet getinte raam van de auto, aangezien getinte ramen van een auto vaak signalen blokkeren (door het materiaal wat gebruikt word om het glas donkerder te maken)

dus: Vrij zicht, langere tijd aanzetten, knop naar boven gericht

Groet Raymond

(laat eens weten of dit je probleem een beetje opgelost heeft)

en als reactie op de reactie van Macroshopper, nee dit is geen kastje met rolschaatsen.
      de Igotu is een GPS logger die in combinatie met de software digitaal gemaakte foto's kan voorzien van de positie waar die foto gemaakt is.
      dit word gedaan door VOORAF de klok van de camera te synchroniseren met de GPS tijd. zo kan achteraf door de tijd van de foto de positie gevonden worden en aan de meta data toegevoegd worden (de software regelt dat allemaal vanzelf)

Comment

Raymond,
        De igotU is ondertussen ingeruild voor de Dakota 20 (Garmin), vermits ik me realiseerde dat ik toch wel meer wil dan enkel tracks loggen.
        Dank voor je reactie!
        jan
        mijn fotosite

Comment

Nog even vermelden dat het gewone GPS-signaal dat ontvangen kan worden slechts een nauwkeurigheid heeft van 5 à 10m. Dit verklaart waarom je schijnbaar van de ene kant van de baan naar de andere kant loopt/rijdt/...

Voor nauwkeurigere toepassingen wordt gebruik gemaakt van een correctiesignaal.
          Voorbeelden hiervan zijn EGNOS (gratis ter beschikking) met een nauwkeurigheid van ongeveer 25 à 50cm, naargelang de ontvanger of meer nauwkeurige correctiesignalen (meestal met abonnement) van Omnistar.

Wil je het heel nauwkeurig (1 à 2 cm) dan heb je RTK-precisie nodig (ofwel via een eigen basisstation, ofwel via NTRIP (het GSM-netwerk)).

Dus heel logisch dat er hoeken afgesneden worden of dat de lijnen grimmig verlopen.
          - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

je hebt de IgotU niet meer, maar voor deze die hier via de zoek functie komen:

- idd afwijkingen zijn er altijd met de IgotU (5-10m staat er in de handleiding maar soms enkele uitschieters van 100m of meer).
            Je kan de uitschieters wegdoen als je je tocht bewerkt: gewoon de slechte waypoints deleten door rechtsklik delete en dan kan je toch een aanvaardbaar resultaat bekomen.

Het is een mooi hebbedingetje die redelijk correct werkt, maar voor 50€ moet je er niet te veel van verwachten: geen signaal binnen, batterij na 7-8uur leeg, software niet RAW compatibel(enkel JPEG).
            'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

Working...
            X