Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye hulp.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fisheye hulp.

Ik snap iets niet.
    Ik ben nog maar een groentje op gebied van lenzen ed maar ik zie op verschillende websites dat er dingen zoals converters bestaan.

Zoals deze.
    Is dit nu iets om tussen je body en fisheye lens te zetten om het te laten passen
    of is dit iets om over je lens te zetten zodat je een fisheye effect krijgt met een gewone lens?

Kan iemand me hier meer info over geven? Ik vind fisheye foto's echt leuk. Maar ik ga echt geen gehele nieuwe fisheyelens kopen. Dat is me net iets te duur

Marieke
    Canon EOS 350D
    www.mariekepenne.webs.com

Re: Fisheye hulp.

ik ken niet veel van converters, maar hetgeen achter jouw link zit, is iets om op een groothoekconverter te zetten, niet de converter zelf. Lees de (summiere) info die eronder staat. In dezelfde categorie staan wel de converters zelf, en die kosten ook wel wat.
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

De converter plaats je op de lens van de camcorder of compactcamera. Hierdoor wordt de beeldhoek aangepast, bv groothoek. Vervolgens doet een deel van de converterlens niet mee aan de beeldvorming, maar vangt wel licht, waardoor ongewenste reflecties in de lens kunnen worden veroorzaakt. Met een zonnekap ("sun shade") kun je dit verhinderen. Hoe groter de beeldhoek, hoe platter de zonnekap wordt.

Groet Hans.

Comment

Je hebt voorzetconvertors die je - net als een filter - vooraan op je lens schroeft en die je beeld vergroten, zoals deze van Bower:

Geeft wel leuke resultaten, op bijvoorbeeld een 18-55mm kitlens geeft dat dan bijna een 180 graden beeldhoek weer als je op 18mm staat.
        Echter is je beeld ook rond met verschrikkelijke aberratie, maar het effect is wel leuk.
        Ik heb er zelf een, goeie beeldkwaliteit, gewoon voor het effect. Een voorschroef converter is een leuk alternatief voor een echte dure fisheye lens, maar het blijft een toy hebbeding natuurlijk.

Vb aan het parlementsgebouw in Wenen:

Je kan er heel kort mee scherpstellen, tot op een centimeter.

Comment

wauw geniaal!
          Dit is wat ik moest weten!
          Bedankt!
          Canon EOS 350D
          www.mariekepenne.webs.com

Comment

Zorg wel dat je de juiste filtermaat hebt, want die zijn vaak op verschillende afmetingen te bekomen.
            Op de meeste kitlenzen is dat 52mm, maar kijk het best eerst na voor alle zekerheid. Anders moet je nog met een omzetring gaan prutsen.

Comment

Working...
            X