Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart & cameramodus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grijskaart & cameramodus

Ik begin eindelijk wat meer foto's te maken op de Tv / Av stand.
    Maar heb toch een vraag.

De witbalans snap ik wel. Je neemt een foto van een wit vlak in de omgeving waar je de foto wil maken. En stelt die foto is als referentie.
    Maar je hebt natuurlijk niet altijd een wit vlak in de buurt.

Nu zie ik dat er grijskaarten bestaan. Gebruik je die hetzelfde als dat "witte vlak" waar ik over spreek?
    Dus een foto, beeldvullend, van de grijskaart en dan instellen als witbalans?
    Maar dan neem je geen wit, maar grijs?

En schieten jullie echt altijd op manuele modus (Av/Tv)? :-)
    Welke het meest? Waarom? (Dit om wat kennis/ideeën op te doen).

Re: Grijskaart & cameramodus

Bij moeilijk te meten onderwerpen, bv met groot contrast, kan een grijskaart helpen om de juiste belichting te meten. Je meet dan het licht op de grijskaart en stelt met die waarden je camera in.
    Ik trek bijna altijd op AV om te kunnen bepalen wat ik scherp op de foto wil en wat niet. Een groot diafragma bv 2.8 geeft weinig scherptediepte, een groot bv 11 geeft bijna alles scherp weer.
    Wanneer ik spelende kinderen fotografeer zet ik de camera vaak op TV (bv 1/100ste met een lens van 85mm, afhankelijk van de lens,) om met een korte tijd de bewegingsonscherpte te vermijden.
    Groet, Jan

Comment

witbalans kan je beter op een grijskaart meten dan op een wit blad. de grijskaart is 100% kleurneutraal, een wit blad is dat niet, bovendien, is het preciezer te meten op lichtgrijs tot middengrijs dan op wit of zwart

een grijskaart kan je dus zowel voor lichtmeting als voor kleurbalans gebruiken. Nikongebruikens maken dan ene "pre" foto van de grijskaart (beeldvullend) andere merken zal wel gelijkaardig werken

als het zuiver om de witballans te doen is, dan kan je beter een whibal kopen, een kaart wit, lichtgrijs, donker grijs en daar een zwart plaatje op, zodat je witpunt, zwartpunt en witbalans kan juist zetten voor je onderwerp in je raw workflow

Comment

Zelf werk ik meestal in A(v) stand. Soms op M. Het hangt er ook natuurlijk van af wat je meestal fotografeert.
        Witbalans zo goed als altijd op auto.
        Werk ook in RAW, dus witbalans kan achteraf worden aangepast indien nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
          snip

een grijskaart kan je dus zowel voor lichtmeting als voor kleurbalans gebruiken. Nikongebruikens maken dan ene "pre" foto van de grijskaart (beeldvullend) andere merken zal wel gelijkaardig werken

snip
          FWIW ... Bij Canon werkt dat ook ..oa via pre-foto & "Custom WB"

Comment

Concreet:
            Hoe stel ik dan ter plaatse mijn witbalans in met een grijskaart?
            Exact dezelfde wijze? Dus: Beeldvullende foto van de grijskaart nemen en deze gebruiken om de witbalans in te stellen?

Dan moet men toch helemaal een andere witbalans krijgen dan als men een wit blad gebruikt?

Die Whibal snap ik niet helemaal. Die heeft meerdere kleuren op 1 kaart, daar kan mijn camera toch helemaal geen kant op?

Comment

of je nu neutraal wit, neutraal grijs of neutraal zwart hebt, dat is allemaal bruikbaar om de kleurtemperatuur te meten, maar met licht grijs tot middengrijs gaat dat het beste. wit heeft risico om te clippen en bij zwart zijn de verschillen te klein om betrouwbaar te meten

als je wit papierke echt neutraal wit is, en niet overbelicht, dan kan je daar dezelfde kleurtemperatuur op meten dan op je grijskaart

de whibal is eigenlijk bedoeld voor raw workflow, je fotografeerd in RAW, en in de raw workflow kies je met je pipet het lichtgrijs of het donkergrijs naargelang welke beste resultaat geeft in de belichting van je foto. wit en zwart dienen om het witpunt en zwartpunt van je onderwerp in te stellen, zodat je met 3 muisklikken je foto neutraal hebt afgewerkt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumper Bekijk bericht
                Concreet:
                Hoe stel ik dan ter plaatse mijn witbalans in met een grijskaart?
                Exact dezelfde wijze? Dus: Beeldvullende foto van de grijskaart nemen en deze gebruiken om de witbalans in te stellen?

Dan moet men toch helemaal een andere witbalans krijgen dan als men een wit blad gebruikt?

Die Whibal snap ik niet helemaal. Die heeft meerdere kleuren op 1 kaart, daar kan mijn camera toch helemaal geen kant op?
                Ik schiet enkel en altijd in RAW (WB auto, of iets anders, whatever, maakt niets uit)
                Je moet je camera of ACR, enz. gewoon vertellen wat (zuiver wit of wat 18% grijs is) in een bepaalde lichtomstandigheid. (Kunstlicht, zweem, reflectie enz)
                Dat hoef je maar een maal te doen zolang het licht gelijk blijft.
                Je camera is te dom en weet dat dus niet (nooit eigenlijk)
                Het beste vind ik: hou de kaart of leg ze dicht in de buurt van je onderwerp en maak een testfoto. (ijkingsfoto)
                In Acr kun je daarna (pipet) op het wit, je WB instellen, of in PS (levels / curves/ curvemeister ... enz ) je neutralen instellen, in het grijs!
                Whiball vind ik zuiver geldklopperij en veels te duur.
                Ik koop bij Grobet neutrale, dunne kunststof (grijs/wit) kaartjes, die echt perfect werken en goed in je fototas passen (postkaart A5-Din)
                Maar let wel op, want WB kan/zal ook de sfeer van je pic totaal naar de knoppen helpen of voor een deel wegnemen!
                Ik werk daarom ook, veel met 'average' in PS-CS3 en dan mixen.
                Uw kaartje even bovenhalen en mee in de test foto opnemen kost geen tijd, geld of moeite en daarna kun je nog altijd zien wat je doet.
                Maar sowieso in Raw ben je zo safe op dat gebied dat er niks kan foutlopen!!
                In jpg is het een ander verhaal, maar dat laat ik aan de Jpg'ers over.

Btw ik shoot in alle modes, behalve de groene en dit enkel omdat die alleen het Jpg formaat toelaat.
                Het staat stoer "denken ze" om in 'M' te shooten, ik kan daar enkel ne keer goed mee lachen.
                Vermits je in de 'M' stand (net zo goed) op de ingebouwde lichtmeter moet vertrouwen en weten met wat je bezig bent, moet je deze modus nu ook weer niet als the Holy Grail aanzien.
                Met externe lichtmeter is het een ander verhaal.
                (M) gebruik ik als het nodig is, of niet anders kan .
                Je toestel ijken of tenminste goed leren kennen, is veel belangrijker, dan stoer doen en zware fouten maken in de 'M' stand.
                Achter elke mode staat er trouwens ook een doeleinde.
                Eigenlijk kun je hier een boek over schrijven en ik moet het hier in een paar regelkes doen, tssss
                SF
                Last edited by StoneFree; 21 november 2009, 18:15.
                00.00 Gone

Comment

Bedankt!

Maar wat ik nu hoor in je uitleg is dat je de grijskaarten niet beeldvullend gebruikt, maar mee in een compositie steekt.
                  Op die manier kan je dan eigenlijk enkel in raw je foto's correct zetten.

Ik werkt zelden in raw, en zou de grijskaart dus beeldvullen moeten schieten en dit beeld dan instellen als referentie voor de wb in de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumper Bekijk bericht
                    Bedankt!

Maar wat ik nu hoor in je uitleg is dat je de grijskaarten niet beeldvullend gebruikt, maar mee in een compositie steekt.
                    Op die manier kan je dan eigenlijk enkel in raw je foto's correct zetten.

Ik werkt zelden in raw, en zou de grijskaart dus beeldvullen moeten schieten en dit beeld dan instellen als referentie voor de wb in de camera.
                    Die grijskaart is 18% en de meter in uw D-slr meet ook en altijd 18% grijs. (deze is zo geijkt of ingesteld)
                    De grijze kant wordt meestal (best) gebruikt voor de lichtmeting (beeldvullend, of spotmeting)
                    Komt overeen met een ‘invallend licht’ meting (wit bolletje op externe lichtmeter) en is bij moeilijk licht veel stabieler/correcter.
                    Normale meting is reflecterend en minder accuraat bij moeilijke omstandigheden.
                    Spotmeting (zonder grijskaart) is nog beter en gerichter, maar dan moet je 100% weten met wat je bezig bent en je Dslr goed kennen.

Voor WB gebruik ik de witte kant, niet beeldvullend, wel in RAW!
                    Bij Jpg zul je moeten ijken/normeren (beeldvullend) zodat je toestel weet (haha) dat is dus wit in deze lichtsituatie)
                    Laat je niet wijsmaken dat WB niet op wit kan, dat kan perfect.
                    Het probleem is dat veel wit niet wit is maar: te geel, te blauw, te groen …enz.
                    Wit, ja en beter, maar dan op zo’n neutrale WB zebra card of een alternatief hiervan.
                    Neem wel een kunststof exemplaar, met alle voordelen van dien.
                    Maar nogmaals, let wel op wat sfeerbehoud en dat zou ik nu moeilijk 'op voorhand' kunnen inschatten, hoor.
                    Nu is het wel zo dat in een gezonde Jpg, er ook nog wel valt te sleutelen aan de WB & Co.
                    SF
                    P's je zal wel je redenen hebben om niet RAW te werken, vermoed ik, maar RAW is niets dan voordelen, op alle gebied.
                    Ik persoonlijk, zou bijvoorbeeld enkel Jpg gebruiken, moest het nodig zijn om massa's foto's 'ter plaatse" héééél snel door te sturen.
                    Last edited by StoneFree; 21 november 2009, 22:47.
                    00.00 Gone

Comment

Ik heb het even voor u uitgetest op mijn:Novoflex Kontrollkarte "zebra" (witte kant)

1. De Pentax K-7 gekalibreerd via manual WB (gewoon even vertellen wat vanaf nu, zuiver wit is/moet zijn)
                      De K-7 maakt dan een tijdelijk shot, waarin je een klein selectievakje (groen vierkantje) kan verplaatsen, om de juiste plek te selecteren in die testfoto.
                      Dus ik hoefde eigenlijk niet beeldvullend te werken.
                      Dat zal bij u ook wel zoiets in dien aard zijn, vermoed ik.

2. Een paar jpg's genomen in verschillende kunstlicht en flash situaties, dit steeds met een andere "manual WB" natuurlijk!!

3. De resultaten waren veel beter dan ik had verwacht en toch nog ietsjes warm van kleur, wat een groot voordeel is.

4. Dus het werkt en de Zebra is echt wel neutraal, want deed ik hetzelfde "op wit A4 papier, witte keukenkastjes, wit porselein van de wastafel, of de witte wc bak" dan was het al snel zoek met de neutraliteit en kreeg ik alle kleurzwemen van de regenboog erbij.
                      Zoals ik reeds vermeldde, is wit niet altijd zuiver of neutraal wit, al lijkt dit "op het eerste zicht" wel zo te zijn.

Dus voor Jpg lijkt met dit een geod systeem en is vrij vlug ingesteld, bij de K-7 dan toch.

Succes
                      SF
                      Last edited by StoneFree; 22 november 2009, 16:00. Reden: Testje met de Zebra van Novoflex.
                      00.00 Gone

Comment

andermaal ... zoals ge zelf aangeeft "meet" uw camera 18% grijs .. maar dat is bijzonder ongelukkig uitgedrukt, omdat uw camera gecalibreerd is voor 18% grijs (in RGB!) Die 18% grijs, ook wel middengrijs genoemd is exact halfweg tussen zwart en wit (zegge 50% lminantie)
                        Uw camera zal dus elk egaal gekleurd vlak trachten te "zien", te bemeten als 50% luminantie ttz 18% grijs (vergeet niet dat uw sensor geen kleur "ziet")
                        Het pseudo-calibreren van uw camera met een wit oppervlak, een grasveld of zelfs de palm van uw hand zijn allemaal lapmiddelen die, bij gebrek aan beter, allemaal wel ongeveer werken. Denk er aan dat uw camera afstellen op een "wit vlak" dezelfde belichingsfout geeft als het fotograferen van een sneeuwlandschap .. wit is namelijk geen 18% grijs ..
                        ... en voor wie het vergeten mocht zin .. de 18% grijspiek zit in een RGB histogram op positie 118 en *niet* op 128 (midden) ttz voor een simulatie van 18% grijs moet men in RGB de waarden 118/118/118 invoeren ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          andermaal ... zoals ge zelf aangeeft "meet" uw camera 18% grijs .. maar dat is bijzonder ongelukkig uitgedrukt, omdat uw camera gecalibreerd is voor 18% grijs (in RGB!) Die 18% grijs, ook wel middengrijs genoemd is exact halfweg tussen zwart en wit (zegge 50% lminantie)
                          Uw camera zal dus elk egaal gekleurd vlak trachten te "zien", te bemeten als 50% luminantie ttz 18% grijs (vergeet niet dat uw sensor geen kleur "ziet")
                          Het pseudo-calibreren van uw camera met een wit oppervlak, een grasveld of zelfs de palm van uw hand zijn allemaal lapmiddelen die, bij gebrek aan beter, allemaal wel ongeveer werken. Denk er aan dat uw camera afstellen op een "wit vlak" dezelfde belichingsfout geeft als het fotograferen van een sneeuwlandschap .. wit is namelijk geen 18% grijs ..
                          ... en voor wie het vergeten mocht zin .. de 18% grijspiek zit in een RGB histogram op positie 118 en *niet* op 128 (midden) ttz voor een simulatie van 18% grijs moet men in RGB de waarden 118/118/118 invoeren ...
                          Niet alles doorheen smijten, hé
                          WB= wit
                          Lichtmeting = 18% Grijs of 18% licht
                          dat zijn twee apparte dingen dacht ik.
                          Wb = kleurtemperatuur (white balance, not gray balance)
                          Lichmeting = reflecterend of invallend licht.
                          Het is maar det ze die twee niet door elkaar gaan halen!!
                          SF
                          Last edited by StoneFree; 22 november 2009, 18:25.
                          00.00 Gone

Comment

iderdaad .. en niet alles op één hoop smijten ... uw camera is gecalibreerd voor een centraal referentie meetpunt van 18% grijs voor wat betrfet de lichtmeting .. Uw camera is tevens geijkt voor een 18% grijswaarde als kleurreferentie gewoon omdat uw camera sensor geen kleur meet maar luminantie aka helderheid .. vandaar de enigszins brakke gedachte dat men een grijskaart als referentie kan gebruiken zowel voor de kleurbalans als voor de belichting ... ik zeg "brakke" omdat zowel voor de witbalans correctie als voor de belichtingsmeting de grijs referentie zich in dezelfde omstandigheid moet bevinden als het onderwerp voor optimaal rendement en waarbij men voor lichtmeting IMHO beter kan betrouwen op het meetsysteem van de camera ipv te zitten fiedeln met een indirecte afstelling via een grijskaart.. trek zelf maar na hoe eenvoudig dat in de praktijk (niet) te realiseren is .. gelukkig is de "bijna goed" benadering in de praktijk ook werkbaar ... er zijn voldoende technisch geinspireerde draadjes hieromtrent te vinden op dit forum ..
                            FWIW

Comment

Om eens een voor altijd misverstanden te vermijden

Meet een beeldvullend wit vlak, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.
                              Meet een beeldvullende grijskaart van 18%, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.
                              Meet een beeldvullend zwart vlak, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.

3 maal hetzelfde dus

Dus om (in deze situatie) wit of zwart te verkrijgen, zul je moeten ingrijpen! (+2,*AV/-2,*AV)
                              Of de meting van de grijskaart gebruiken, voor zowel het witte als het zwarte vlak.
                              Naargelang het contrast zal misschien iets bijgestuurd moeten worden om helder getekend wit of diep getekend zwart te verkrijgen.
                              Een invallende lichtmeting (wit bolleke) zal 'ong' hetzelfde geven als de grijskaart! (in deze situatie)
                              SF
                              00.00 Gone

Comment

Working...
                              X