Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslaan van foto's Kodak Gold

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opslaan van foto's Kodak Gold

Hoi, iemand ervaring met het bewaren van foto's? Naar verluid is de Kodak Gold het beste, is in CD en DVD te verkrijgen. Maar is het echt nodig dat je RW neemt en dat het een + is in plaats van een -? Bestaat DVD+RW??

groetjes,
    Ellen

Re: opslaan van foto's Kodak Gold

het beste en makkelijkste is een externe harde schijf
    die zijn prijs/kwaliteit en capaciteit niet te verslagen
    eender welke cd/dvd die je zelf schrijft zal na een aantal jaren moeilijker en moeilijker leesbaar zijn
    ook de kodak cd's en dvd's
    dat is toch mijn ervaring ermee
    en ik bewaar de cd's en dvd's uit het zonlicht enzo...

Comment

Op de fotoclub is het hier ook allemaal externe HDD's
      CD is goed voor korte tijd en bijv verzending via de post, of zoiets.
      De meeste leden zijn hier gestopt met CD’s, wegens fouten, slechte toegang en of verlies van data, dit na enkele jaren.
      De HDD’s zijn niet meer te verslagen qua prijs en betrouwbaarheid, de laatste tijd.
      Maar veilig is het pas, 2x saven op 2 verschillende HDD’s natuurlijk.
      De kans dat ze beiden en tezamen crashen is vrijwel onbestaande.
      Ben je echt super paranoia betreffende dataverlies, dan kun je nog als derde back-up, CD’tjes branden
      SF
      00.00 Gone

Comment

harde schijven crashen ook, dus als je safe wilt zijn, heb je een RAID5 systeem nodig, en dan wordt het terug duur

Comment

voor de prijs van externe HDDs moet je het echt niet laten. Minstens 2 exemplaren.
          Een RAID lijkt me op zich niet noodzakelijk als je >= 2 HDD hebt, zolang je de discipline hebt om systematisch alles minstens twee keer op te slaan.
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

ok, dankjewel voor jullie reacties. Ik zal zeker een externe harde schijf in overweging nemen. Maar die schijf dan best alleen gebruiken om data op te slaan...en niet om een programma op te zetten (als dat al gaat)

Comment

je kan er programma's opzetten, maar die zullen traag werken, zeker als het zwaardere prog a la CS4 ed zijn.

een gecrashte schijf kan je ALTIJD laten recupereren. Alleen gaat het soms veel geld kosten

een cd die over datum is (zelfgebrandde ongeveer 3jaar zekerheid) ben je 9 kansen op 10 kwijt.

--> extre HD is dus veiligste, en als je wat meer gaat opslaan, ook veel goedkoper. een 170 heb ik nu bina 1 jaar geleden betaalt voor 1TB (1000GB), en daar krijg je aardig wat op
              ik dacht dat ze het in de winkel op 20jaar bedrijfszekerheid telden als je het enkel gebruikte voor dataopslag en dus niet superveel gebruikt. Daarna net als cd's verminderend, maar op basis van gebruik of iets. Hoe het juist zit met externe schijven weet ik niet, maar ze gaan in elk geval veel langer meer
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                een gecrashte schijf kan je ALTIJD laten recupereren. Alleen gaat het soms veel geld kosten

een cd die over datum is (zelfgebrandde ongeveer 3jaar zekerheid) ben je 9 kansen op 10 kwijt.
                Ik zou momenteel eveneens gaan voor een paar externe HD's, maar dat data altijd kunnen gerecupereerd worden van gecrashte HD's is natuurlijk onzin.
                In onze firma hebben we dit ooit laten doen; heeft ons meer dan €6000 gekost en 20% van de data was toch onherroepelijk verloren.

Nog ter info: als je je CD's correct bewaart, gaan ze veel langer dan 3 jaar mee.
                Ik kan mijn oudste geschreven CD's nog steeds lezen (meer dan 12 jaar oud).

Bovendien ging de vraag over de "Gold" of "Archive" CD's, die per definitie veel langer kunnen bewaard worden (fabrikanten claimen tot 100 jaar, al is dit moeilijk te controleren natuurlijk ). Bovendien kan je een gebrande CD-R niet meer formatteren of per ongeluk overschrijven.

Met RAID schijven moet je eveneens opletten. RAID is GEEN vervanging voor backups, doch enkel om de MTBF waardes te vergroten.
                Als je bv. per ongeluk een folder gewist hebt op een stel RAID schijven, wordt die evenzeer gewist met "dubbele zekerheid"
                Uit eigen ervaring al meegemaakt: één HD van een RAID5 setup was defect gegaan en had eerst de data op de andere RAID5 schijven corrupt gemaakt vooraleer helemaal te crashen.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Working...
                X