Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• monopod

Eénbeenstatief of monopod

Onderwerp : uw ervaring gevragd
    Wie kan en wil zijn/haar ervaringen delen over de monopod. Dergelijk éénbeenstatief lijkt mij een "nuttige oplossing" om enigszins "mobiel" op fotoreportage te trekken... .
    Ik vermoed dat een monopod (zoals bv. de Manfrotto 679), niet teveel gewicht heeft, en dus geen gesleur met een driepoot, geen tijdsverlies voor en dus klaar voor onmiddellijk gebruik, meestal anderhalve meter hoogte (in maximale stand) en deze éénpoot zou ook nog eens een slordige 10kg gewicht aan lens en camera kunnen dragen...van dat laatste ben in helemaal niet overtuigd..(?) want hoe kan zo'n poot, werkelijk trillingsvrij en dus compleet stabiel op zomaar 10kg fotogewicht in evenwicht houden.... ? Ik twijfel of zo'n statief een "verantwoorde keuze" is voor de landschapsfotograaf...?
    Graag uw ervaringen waarvoor reeds dank

L.A.M.P
    Vlaamse Ardennen
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Re: monopod

IMHO kan een monopoot niet zomaar een echte driepikkel vervangen; ik beschouw het meer als een hulp om bewegende objekten stabieler dan uit de losse hand te schieten. Bij landschapsfotografie heb je bovendien de tijd om je gerief keurig op te stellen, dus daar heeft een driepikkel een echte meerwaarde. Hij is natuurlijk zwaarder en bewerkelijker om mee te sleuren, maar tenzij je landschappen fotografeert met een supertele (moet kunnen, maar lijkt mij niet echt courant), heb je niet het allerzwaarste statief nodig, als je het maar stevig genoeg kan neerpoten en immobiliseren.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ik heb juist deze 5 segm. M-Pod besteld
      Giottos MML3290B + MH7002-652 Monopod Kit.
      Moet enkel dienen voor mijn DA* 200mm f/2.8 shots.
      Ik ben trouwens helemaal weg van het merk Giottos.

SF
      Last edited by StoneFree; 16 november 2009, 16:10.
      00.00 Gone

Comment

ik heb een manfrotoo 682b , die kan mits het uitdraaien van de onderste bol en de driepikkel uit te klappen alleen staan....vind ik reuze handig , is stabieler
        ik gebruik hem telkens als ik wil filmen met de 5dm2 geeft een veel rustiger beeld en ik ben heel vrij in mijn bewegingen (maar dan zonder uitgeklapte driepikkel)..
        voor mij een niet te missen item bij mijn hobby
        groetjes aline
        groetjes aline

Comment

.....
          Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:46.

Comment

Tja, op de fotoclub zit er ook zo iemand, met een Gitzo GM5561T carbon-fibre mono
            Ik dacht zelfs dat deze over de 20 kg kan dragen.
            Hij heeft dan ook een 600mm van Naaikon, dus dat is iets of wat gewicht.

Ik kom met mijn K-7 en DA* 200mm nog niet op 2kg en de bestelde Giottos mono, kan tot 12kg, dus dat is zeker voldoende, of noem het overkill, whatever.
            SF
            00.00 Gone

Comment

een monopod is geen verantwoorde keuze voor een landschapsfotograaf, laat dat duidelijk zijn, een statief wel.
              Een monopod dient puur voor ondersteuning van het geheel, het geeft je iets meer zekerheid bij twijfelachtige sluitertijden om het geheel stil te houden, maar nooit in balans.
              Ikzelf heb een mafrotto 680 + balhoofdje en is vooral handig bij bv dierentuin bezoek of ander snel evenemnt waar je niet echt een kompleet statief uit wil klappen.
              Landschappen en eventueel macro achtige foto's neem ik of uit de hand (bij groothoekbegruik ) of met behulp van een statief (als je iets meer creativiteit erin wil stoppen, bv HDR), maar nooit een monopod.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                snip
                Landschappen en eventueel macro achtige foto's neem ik of uit de hand (bij groothoekbegruik ) of met behulp van een statief (als je iets meer creativiteit erin wil stoppen, bv HDR), maar nooit een monopod.
                Mooi .. maar daar waar ik nu "dichtbij" fotografie wil gaan doen (en enkel maar met een 105mm objectief) is er geen tijd/plaats om uitgebreid te gaan staan klooien met een "full" statief ...

Comment

Een monopod is geen vervanging voor een statief, laat dat duidelijk zijn.

Persoonlijk vind ik een monopod trouwens minder handig dan IS in de lens, gewoon omdat het resultaat ongeveer hetzelfde is, echt langere sluitertijden krijg je met een monopod ook niet gedaan, dus eigenlijk komt het erop neer dat je twee à drie stops gaat winnen door een monopod te gebruiken ipv met de losse hand te werken ... net zoals een Image Stabilisatie dus

Er zijn mensen die het gebruiken voor panning shots of om een zware lens (500mm of meer) op te laten rusten zodat je ze niet altijd 'in de hand' moet houden ... maar persoonlijk gebruik ik nooit mijn monopod onder de 70-200 2.8 IS of mijn 100-400 IS ... de ingebouwde IS vind ik veel belangrijker, heb je een lens zonder IS dan kan een monopod een hulpmiddel zijn om net iets langere sluitertijden nog scherp te houden, maar het is geen wondermiddel hé.

Voor landschap zie ik het nut van een monopod niet in eerlijk gezegd, als je sluitertijd te lang wordt om nog uit de hand te kunnen werken zal de monopod het ook moeilijk krijgen vrees ik, een 'driepoot' is dan veel nuttiger.

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Mooi .. maar daar waar ik nu "dichtbij" fotografie wil gaan doen (en enkel maar met een 105mm objectief) is er geen tijd/plaats om uitgebreid te gaan staan klooien met een "full" statief ...
                  Net daarom heeft Canon nu een 100mm macro lens met IS uitgebracht ... alleen jammer dat ie nogal prijzig is ...

Ik zou je aanraden om eerst eens een degelijke monopod te lenen van iemand voordat je er veel geld aan uitgeeft

Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                  X