Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in lichtintensiteit bij studioflitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in lichtintensiteit bij studioflitser

Gisterennamiddag merkte ik iets raars bij de opnamen met een Falcon Eyes GN700 flitser.
    Ik deed 2 reeksen opnamen met identieke instellingen (zelfde lichtcapaciteit, zelfde afstand, zelfde sluitertijd en diafragma).
    Het enige verschil was:
    - reeks 1: opnamen met FalconEyes-triggers (RF604)
    - reeks 2: opamen met de flits-synchrokabel
    Op de reeks met de kabel waren alle opnamen ruim een halve stop lichter.
    Kan het dat de triggers een verschil in belichting geven tov. de kabel en zo ja,is het afhankelijk van het merk triggers?
    Alvast dank voor een antwoord.

Nota: ik maakte in elke reeks diverse identieke opnamen om te controleren of de flitser zelf geen fluctuaties in lichtopbrengst gaf, maar dat bleek behoorlijk stabiel (tot 0,1 stop) te zijn.
    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

Re: Verschil in lichtintensiteit bij studioflitser

Ik heb geen Falcon Eyes installatie. Mogelijk dat de radiotrigger iets meer tijd nodig heeft om de flitsers te laten ontsteken, waardoor de sluiter al dicht is voordat de flits "over" is.
    Gebeurt hetzelfde met een langere belichtingstijd?

Groet Hans.

Comment

Dat zou volgens mij een gedeeltelijk belichte foto geven, ervan uitgaand dat een spleetsluiter en geen centraalsluiter is gebruikt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een enkele opname had, zelfs bij 1/125, wel degelijk de 'zwarte strook' onderaan (opname met een Nikoncamera). Dit heeft inderdaad te maken met de synchrotijd, denk ik (alhoewel 1/125 toch zowat een standaardtijd bij studioflitsen is)?
        Maar de bovenvermelde opnamen zijn allen egaal belicht, alleen wat donkerder met een trigger (zie vb. bijgevoegd).

Guy

Comment

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.
          ik heb 2 sets triggers: 1 set RF604 (zender + ontvanger) voor de studioflitser(s) en 1 set RF425 voor reportageflitsers.
          De zenders van de beide sets zijn identiek (op het typenummer na) en ze werken allebei zowel met de studioflits als met de reportageflits. Echter, na een paar nieuwe tests blijkt dat alleen de zender van de RF604 een constante (en juiste belichting) geeft. De RF425 functioneert wel, maar met een variabel resultaat.
          Ik ga het morgen nog even verder testen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Guy

Comment

Working...
          X