Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouwalbum ; welk papier ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trouwalbum ; welk papier ?

    ik ga zelf een trouwalbum in elkaar steken,
    ik heb een epson r2880,
    normaal print ik op semigloss van epson of illford papier,
    nu ik was van plan papier te bestellen? maar zie door het bos,..

    daar ik dacht aan "vette vingers" op het papier, dacht ik het te houden bij mat,
    maar is dat wel aan te raden vr een trouwalbum ?

    aanraders bij epson papier?
    archival mat ?
    luster (wel duur..)
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: trouwalbum ; welk papier ?

    Denk erom dat de kleuren niet bindend zijn, dat ze niet zullen blijven als je ze gaat printen. Boek gaat veel kosten, als je alles zelf gaat printen...

    Waarom werk je niet bijvoorbeeld in Photoshop en stel je boek samen met een programma en laat deze afmaken bij een firma...?

    Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

    Comment


    • #3
      Re: trouwalbum ; welk papier ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
      ik ga zelf een trouwalbum in elkaar steken,
      ik heb een epson r2880,
      normaal print ik op semigloss van epson of illford papier,
      nu ik was van plan papier te bestellen? maar zie door het bos,..

      daar ik dacht aan "vette vingers" op het papier, dacht ik het te houden bij mat,
      maar is dat wel aan te raden vr een trouwalbum ?

      aanraders bij epson papier?
      archival mat ?
      luster (wel duur..)

      waarom zou je dat zelf gaan doen? kwaliteit is nooit zo hoog als bij de gekende boek-centrales...

      en met inktjet ga je ook altijd nog het risico hebben dat als er ergens een druppeltje vocht op komt...het hele boek om zeep is 't is iets voor het leven hč!

      dus ja... als je't echt wil doen... semigloss of mat

      maar ik zou 't koppel nooit een zelfgeprint boek durven aanbieden...
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        Re: trouwalbum ; welk papier ?

        'k had gisteren trouwens nog een item op mijn blog gezet over albums...

        kan je misschien ook helpen

        http://http://gerthuygaerts.blogspot...jksalbums.html
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: trouwalbum ; welk papier ?

          Ik denk er nét zo over. Waarom zélf gaan experimenteren (knoeien ?) als je professioneel printcentrales hebt ? Komaan, wat heb je nu te winnen met dat "zélf doen" in dit geval ?

          Comment


          • #6
            Re: trouwalbum ; welk papier ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
            Denk erom dat de kleuren niet bindend zijn, dat ze niet zullen blijven als je ze gaat printen. Boek gaat veel kosten, als je alles zelf gaat printen...

            Waarom werk je niet bijvoorbeeld in Photoshop en stel je boek samen met een programma en laat deze afmaken bij een firma...?

            Tim W.
            bedankt iedereen voor jullie antwoord !
            grootste beweegreden van DIY:

            - heb nare ervaringen met afdrukcentrales (onlangs CEWE boek laten printen en mijn kleuren waren aangepast door hen, als je dan een album op groot formaat >150 euro besteld en er zijn een aantal foto's minder van kwaliteit is dit een dure "misser")
            - kan goedkoop zowel prof. album aankopen + epson papier (totaal budget zou ik aan een 200 euro komen, met prints, inkt & album)
            - heb al via diverse labo's foto's laten printen, en kan , vooral voor Z/W prints, geen betere kwaliteit krijgen dan als ik zelf afdruk hier
            - ik ben een Lightroom-gebruiker, werken in photoshop beperk ik tot wat knip & plakwerk, ben er ook te weinig in onderlegd
            - bij sommige goeie afdrukcentrales (vb profotonet) zijn is er nog geen software vr mac beschikbaar
            - Epson archive matt zou 75 jr kleurbewaring hebben..
            - boek is 31 x33 formaat, kan juist die breedte aan in A3+

            ik ben me bewust van het arbeidsintensieve, maar het gaat hem over een vriendendienst, dan doe je iets meer hé

            indien er me iemand een zeer goeie (professionele) firma weet die boeken inbindt/afdrukt én die mac-vriendelijk is, waar je evt een aantal proefdruks kan meegeven, altijd welkom !!
            evt via e-mail: lieven0303@gmail.com
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #7
              Re: trouwalbum ; welk papier ?

              Als de afdrukcentrale beter werk levert dan jouw printer, dan (sorry) heb je geen goede printer.
              Ik zou trouwalbums ook zelf afdrukken ware het niet:

              a) Klassiek papier is veel te dik
              b) Recto verso papier glanzend bestaat niet
              c) Beschermlaag aanbrengen doet een centrale beter.

              Dpaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: trouwalbum ; welk papier ?

                voor huwelijken ga je echt niet met geprinte toestanden afkomen... je wil professioneel overkomen, doe het dan ook professioneel. De enige zaak die overblijft van een reportage is je album. Laat dat dan ook deftig zijn dat het jaren meegaat!

                Je zal anders gewoon je gezicht verliezen...

                Oh ja... en Dpaul ... misschien moet je toch eens een andere centrale zoeken
                some toys 4 big boys
                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                Comment


                • #9
                  Re: trouwalbum ; welk papier ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                  voor huwelijken ga je echt niet met geprinte toestanden afkomen... je wil professioneel overkomen, doe het dan ook professioneel. De enige zaak die overblijft van een reportage is je album. Laat dat dan ook deftig zijn dat het jaren meegaat!

                  Je zal anders gewoon je gezicht verliezen...

                  Oh ja... en Dpaul ... misschien moet je toch eens een andere centrale zoeken
                  Mijn prints op een R2400 zijn ook kwalitatief veel beter dan een afdrukcentrale hoor.

                  Hans
                  Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                  Comment


                  • #10
                    Re: trouwalbum ; welk papier ?

                    Mijn prints op een R2400 zijn ook kwalitatief veel beter dan een afdrukcentrale hoor.
                    Inderdaad! De kleurruimte van een R2400 is groter dan die van de afdrukcentrales.
                    Als het echt GOED moet zijn, komt ie ook bij mij uit m'n R2400.
                    Op deze manier zelf een album maken is dapper maar schenkt ook zeer veel voldoening.
                    Ik zou ook op mat papier afdrukken.
                    Nadeeltje is inderdaad dat je vrij zorgvuldig met de afdrukken moet omspringen.
                    Ik wens de TS veel succes met z'n onderneming, het wordt vast spetterend!

                    Comment


                    • #11
                      Re: trouwalbum ; welk papier ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                      Denk erom dat de kleuren niet bindend zijn, dat ze niet zullen blijven als je ze gaat printen.
                      Waar haal je dit?
                      De R2880 is een PRO printer hoor en werkt met pigmentinkten.
                      Epson garandeert een kleurvastheid van 80 jaar met Epson inkt en voor pigmentinkt geschikt papier.

                      Hans
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment


                      • #12
                        Re: trouwalbum ; welk papier ?

                        Lieven ik zou Archival matte papier nemen. Dit is niet te dik en levert zeer goede matte prints af.
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                        Comment


                        • #13
                          Re: trouwalbum ; welk papier ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                          Lieven ik zou Archival matte papier nemen. Dit is niet te dik en levert zeer goede matte prints af.
                          dag hans,
                          dank ,
                          dat is het antwoord dat ik zocht !

                          heden ten dage zijn de gedrukte albums mss mooier,
                          maar voor mij blijf ik met mijn prints een bepaalde zekerheid bewaren van de output,
                          ik mag er niet aan denken een boek te bestellen van + 200 euro en waarvan er missers inzitten..

                          nu kies ik boor de meest arbeidsintensieve manier, i know it
                          Photography helps people to see
                          -Berenice Abbott-
                          BD1050BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: trouwalbum ; welk papier ?

                            Voor zulk werk ga je toh niet zelf printen??? Wedden dat de kleuren verzwakken met de jaren? ALs je met MAC werkt kan je als je windows hebt draaien op je mac, werken met phototoalbum (http://www.phototoalbum.be/nl/Conten...-onze-software)
                            Hier heb ik 2 jaar geleden goede ervaring mee gehad. Ben daarna ook overgeschakeld op Mac, omdat ik beroepsmatig er ook mee werk. Mocht je Aperture hebben, dat heeft de mogelijkheid om een boek te maken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ga het binnenkort eens proberen. Google even op 't net, welke software voorhanden is om albums te maken met een Apple. Begin dit jaar stond er iets in "ibook" tijdschrift ivm apple, mbt afdrukcentrales.

                            T
                            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: trouwalbum ; welk papier ?

                              nog één klein puntje...voor je je in je avontuur gaat storten

                              druk een foto af op A3 en plooi die doormidden (want dat gaat met je boek ook gebeuren....herhaal dat een 20-30 maal...


                              veel succes!
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                              Comment

                              Working...
                              X