Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede betaalbare fotoscanner ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een goede betaalbare fotoscanner ?

Hallo allemaal,

Ik zoek eigenlijk een manier om oude foto's die ik verzamel van de periode 1940-1945 zo goed mogelijk digitaal te maken.
    Nu maak ik meestal een foto van een foto. Alleen dit geeft iets vertekening.
    Mede door de lens als door het feit dat de foto niet altijd super vlak is.

Is misschien scannen een betere oplossing?
    Ik wil echter wel een goede, die de scherpe detail blijft behouden net als je krijgt van foto van foto. Alleen met als voordeel dat je geen vertekening creeert.

Verder moet de scanner ook wel makkelijk te bedienen zijn en snel zijn.

En ja, het liefst wel voor een leuke prijs.

Veel wensen, maar misschien heeft iemand tips?

alvast bedankt
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Een goede betaalbare fotoscanner ?

Wat is een leuke prijs?

Een zeer goede scanner met veel mogelijkheden is de CanoScan 8800F.

De vraag is alleen of je het een leuke prijs noemt.

mvg
    Antoine

Comment

Bedankt voor de info.
      Ik hoopte op een prijs zo rond de 100 euro.

Maar goed iets meer is ook niet erg. Als het maar zeer goede kwaliteit oplevert.
      Het betreft oude oorlogsfoto's die ik in wil scannen en digitaal wil maken.
      Dit is dus ook voor een soort archief wat ik wil aanleggen. Gezien de historische waarde, wil ik dit wel goed doen.

Wat is jou ervaring met scannen? Beter dan foto van foto maken?

Verder heb je het over "veel mogelijkheden"
      Zoals wat? Je hebt toch weinig nodig? alleen foto scannen lijkt mij?
      En is het makkelijk te bedienen. Ik ben namelijk niet zo'n held met nieuwe software en al die dingen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
        Bedankt voor de info.
        Ik hoopte op een prijs zo rond de 100 euro.

Maar goed iets meer is ook niet erg. Als het maar zeer goede kwaliteit oplevert.
        Het betreft oude oorlogsfoto's die ik in wil scannen en digitaal wil maken.
        Dit is dus ook voor een soort archief wat ik wil aanleggen. Gezien de historische waarde, wil ik dit wel goed doen.

Wat is jou ervaring met scannen? Beter dan foto van foto maken?

Verder heb je het over "veel mogelijkheden"
        Zoals wat? Je hebt toch weinig nodig? alleen foto scannen lijkt mij?
        En is het makkelijk te bedienen. Ik ben namelijk niet zo'n held met nieuwe software en al die dingen....
        Er zijn vele BDers die deze scanner tot volle tevredenheid hebben.
        Deze scanner kan ook dia + negatieven scannen en het grote voordeel van deze scanner is dat hij geen opwarm tijd nodig heeft.

Ik heb ook al mijn foto's van vroeger en dat zijn er best veel met deze scanner ingescand.
        Het resultaat is perfect.
        Van software hoef je geen verstand te hebben want Canon levert een perfecte installatie instructie.

Geef je wel als advies dat je de oude foto's na het inscannen moet opslaan als TIF bestand. Dit geeft je de mogelijkheid zonder kwaliteitverlies de foto's in PS aan te passen.

mvg
        Antoine

Comment

Bedankt voor je reactie!
          Ik heb me alleen wel laten vertellen dat een goede foto van foto meer detail behoud geeft dan bij een scan het geval is....
          Dus dat vind ik wel vervelend natuurlijk....

Comment

als je een gewone flatbed scanner gebruikt, kan je inderdaad beter een foto maken bij de meeste scanners.
            de negatief scanners zijn echter van een heel caliber. Als je aan maximale kwaliteit gaat scannen, zie ja al lang de korrel van de tmax 100 voor je nog maar aan pixels kunt beginnen denken.
            Het is trouwens een soort van foto dat er gemaakt wordt dacht ik.
            Ook leuk is dat veel diascanners een soort van 'lade' hebben waar je de negatieven inlegt. Als je dit goed doet, kan je een negatiefstrookje inscannen en automatisch de verschillende foto's opslaan. Ook dia's in raampje of los, kleur, zwart-wit, middenformaat en bij de echt dure zelfs vlakfilm van technische camera.

snel is relatief. Als je er 100en wilt scannen, ga je sowieso een tijdje bezig zijn. Dan is het gewoon wat je eraan wilt geven dat snelheid gaat bepalen. vaak zijn de nieuwere vooral sneller en duurder terwijl de kwaliteit maar minimaal of niet vooruit gegaan is.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
              Bedankt voor je reactie!
              Ik heb me alleen wel laten vertellen dat een goede foto van foto meer detail behoud geeft dan bij een scan het geval is....
              Dus dat vind ik wel vervelend natuurlijk....
              Ik heb beide uitgeprobeerd.
              Foto van foto en scannen.
              Scannen bevalt mij toch het beste.
              Bij het opnieuw fotograferen moet je goed zorgen dat er geen verkeerde lichtval op de foto komt want anders is hij gewoon slecht. Voor het opnieuw fotograferen had ik extra een reproduktietafel gekocht en nog vond ik het resultaat tegenvallen.
              Bij het scannen ligt de foto altijd plat en is de belichting ook altijd goed.

mvg
              Antoine

Comment

Working...