Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verloopfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verloopfilter

Hallo;
    ik heb een vraag i.v.m. grijsverloopfilters van cokin zoals deze :
    Ik maak gebruik van een eos 40d met EF-S 17-85 diameter 67mm.

Af en toe heb ik een foto in gedachten doch blijkt achteraf dat de lucht te fel is of anders de voorgrond onderbelicht. Bij stilstaande onderwerpen kan ik met bracketing en achterna de foto's combineren dit wel oplossen maar lastiger wordt het met bewegende onderwerpen.
    Is een dergelijk filter een mogelijkheid en valt dit te combineren met een circulair polarisatiefilter? Ik overweeg om me een dergelijk filtersetje aan te schaffen, erg duur is het niet maar een beetje feedback door mensen die gebruikerservaring hebben ware misschien toch wel nuttig.

Ik zou natuurlijk ook de RAW in verschillende belichtingsmodi kunnen ' ontwikkelen' en gaan combineren in bewerkingssoftware doch ik ben eigenlijk nooit tevreden met het resultaat van dit soort handelingen. ( waarschijnlijk ligt de oorzaak in m'n eigen beperkingen maar soit...)

Alvast dank voor de reakties.

Luc

Re: Verloopfilter

Ik zou wel voor het P-systeem (of beter nog Z-systeem) gaan en niet voor het A-systeem om problemen met vignettering te voorkomen, je lens is trouwens te groot voor het A-systeem (max 62mm).
    Je kan dan inderdaad combineren met een pola-filter, wel één van cokin zelf.

Groeten
    Last edited by toktok; 1 november 2009, 11:13.
    Flickr

Comment

Indien je deze filters slechts weinig wenst te gebruiken hoef je niet echt een filterhouder te kopen om ermee te kunnen werken. In het volgende filmpje gebruikt er iemand een verloopfilter uit de hand.....er zit reeds een filter op de lens. Indien je met een filterhouder op een polafilter wil werken vergroot je de kans op vignettering. Hier nog een ander filmpje....je kan ook duidelijk zien dat men met deze filters " feathered"( bewegen voor de lens om het verloop nog zachter te maken). Die filters raken na een tijd zowiezo gekrast.....als het te erg is koop je best gewoon een nieuw.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 4 november 2009, 19:18.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik gebruik nu en dan een cokin filter, gewoon om te expirimenteren of voor de challenge waar pc bewerking niet toegelaten is. Zelf zou ik voorstander zijn van de P-serie en niet van de Z-pro serie. Dit omdat ik voor alle Z-filters die ik al besteld heb enorm lang heb moeten wachten (2 maand en langer en een paar niet te krijgen) Ik heb er al spijt van dat ik deze veel duurdere houder al gekocht heb . De P-serie houder en filters heb ik bijna allemaal tweedehands gekocht met uitzondering van 2 P-filters die ik expliciet wilde hebben. Die moesten ook besteld worden bij cokin maar die had ik al na een goeie week. Voor de 17-85mm lens voldoed de P-houder.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          Dit omdat ik voor alle Z-filters die ik al besteld heb enorm lang heb moeten wachten (2 maand en langer en een paar niet te krijgen) I
          Dit kan ik beamen.
          Ik had mij een Z'- houder' besteld, maar de bestelling geannuleerd wegens te lange wachttijd!
          Ik ga het ook eens uittesten met feathering zoals aangehaald door RUPSELKOPKE (met dank voor de links).

Danny
          SeALbe

Comment

Hoi;

ik lees een paar nuttige tips hier, en idd, een ND filter van een iets groter formaat zonder filterhouder lijkt me wel iets om uit te proberen. 't Lijkt me eigenlijker bijna handiger zonder houder dan met, alleen moet je dan wel steeds een degelijk statief gebruiken en daar zondig ik nogal eens tegen ( mag niet, ik weet het).

In ieder geval, ik ging er zelf nooit opkomen, bedankt voor de nuttige tips, ik kan eens gaan experimenteren.

Luc

Comment

De P reeks is vrij gebruiksvriendelijk en betaalbaar.
              De betere fotohandel heeft meestal een basisassortiment op stock.
              Voor de ND graduele filter: starten met een 4 en eventueel later nog een 8.
              Enkel een 8 is er soms wat over in effect.

Bij keuze ook opteren voor een zachte overgang.

Maar ook direct minstens 2 modules zonnekap.
              Het grote voordeel van de iets grotere P reeks: je kan de filter vlot verschuiven.
              Live vieuw heeft wel zijn nut om dat vooraf te bekijken.
              Gebruik die ND 4 reeds meer dan 10 jaar en zowel digitraal of analoog een goede optie.
              Juist opletten met combinatie met pola, sinds overstap naar digitaal en beter beheersen van lightroom gebruik ik enkel nog ND 4 en geen pola meer.

eén minpunt: cokin filters zijn gevoelig voor krassen. Dus voorzichtig.

mvg

Franky

Comment

Working...
              X