Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser

Hoi,

Ik zit al een tijdje te twijfelen over het wel of niet kopen van een (externe) flitser.

In 1e instantie zat ik te twijfelen tussen een aantal modellen, maar bedacht toen om 1e eens hier mijn vraag te posten alvorens een dure flitser aan te schaffen.

Ik zal een bepaald beeld schetsen.

Een tijd gelee liep ik met m'n moeder, broer en onze 2 honden bij ons door het bos. Bij het open gedeelte kon ik er mooi op los fotograferen, maar toen we weer het bos inliepen en ik toen wat foto's schoot kreeg ik vaak onscherpe en donkere foto's.

Terwijl ik toch een vaste hand heb, het onderwerp stond stil (of eigenlijk gezegd zat stil, was de hond) en de IS stond op stand 2 (Canon 100-400L IS USM lens) was de foto toch onscherp en leek het alsof er bewogen is.

Om los uit de hand te schieten moet je (geloof ik) min. met een sluitertijd van 1/60 werken (toch)??

Maar om niet helemaal een donkere foto te krijgen ga je een beetje met de instell. spelen. Ik maak het liefst niet gebruik van hogere Iso's vanwege de ruis die dan optreed (dus dat valt af). De diafragma staat helemaal open en de sluitertijd speel ik een beetje mee (variabel dus).

Toch krijg ik een foto die bewogen lijkt.

De ingebouwde flitser bood wel enig relaas, maar is niet super (om het zo te zeggen)

Is het verstandig om een ext. flitser als bijv. de 580EX II te kopen of is dit zonde geld??

Ik fotograveer trouwens met een eos 400D (zie handtekening/onderschrift)

Alvast bedankt!!

Grtz Joey
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

Re: Flitser

Eén opmerling vooraf: 1/60 met een 400 lens is veel te lang.
    vuistregeltje is: 1/de grootste lengte van je lens, dus in dit geval 1/400 sec als langste sluitertijd. 1/200 zal in sommige gevallen met een beetje geluk nog wel werken maar om nog langer te gaan zonder ondersteuning moet je al een supermens zijn. Vandaar dus de bewegingsonscherpte.

Wat betreft de flitser: kijk ook eens naar Metz. Heb mijn vorige week de 58 van Metz gekocht. Koop je onder de 300 euro. Kan niet vergelijken met Canon maar is zo goed als de SB900 van Nikon en heeft zelfs een apart invulflitsbuis die ik nu, naar enkele 10 tallen probeersels al niet meer wil missen. Kan op mijn Nikon D80 hetzelfde als de Nikon systeem flitsers en is ook als slave aanstuurbaar door de ingebouwde flitser van de camera. Wel opletten dat je de Canon uitvoering koopt natuurlijk.

Dit is de 2e keer dat ik dit verhaal doe. Metz, hebben jullie het gezien ? ik zal mijn bankrekening wel doorgeven

Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

Comment

Duidelijk verhaal Bert, mijn dank is groot!!

Nog wel even een vraagje.

Neem dezelfde situatie in je hoofd als ik eerder geschetst heb.

Ik gebruik dezelfde lens alleen nu met sluitertijd 1/400. Ik zal nu een donkere foto krijgen, want het is wat donker in het bos (vanwege de boomkroon-dichtheid). Kan ik dit sowieso compenseren met een ext. flitser (of ben ik dan verkeerde bezig)???

De ingebouwde flits schiet sowieso tekort.

Ook moet ik even kwijt dat als ik de flitser gebruik, ik vaak vind dat de geschoten plaatjes er wat kunstmatig uitzien (qua felheid van de kleuren).

Ik wil graag foto's maken in het kader: what you see is what you get!! (hoe kan ik dit oplossen als ik toch een flitser wil gebruiken, vanwege lichtgebrek)??

Grtz Joey
      Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

Comment

WYSiWYG
        gebruik de hoogst aanvaardbare iso, de langst mogelijke sluitertijd, mogelijk als zijnde 'voor die foto'(1/15 tot 1/200), flits instellen op -xEV(x bepalen met de camera en histogrammen). Camera op M en iets onderbelichten, flits op TTL.

En nu ga je een met geduldig iemand of een ding naar het bos en met de variablen spelen tot je begrijpt hoe het werkt.

De hoogste iso en langste tijd om zo veel mogelijk omgevingslicht te gebruiken, -xEV om zo weing mogelijk flits te gebruiken en alleen zacht in te flitsen, TTL om de afstand te compenseren.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
          Ik maak het liefst niet gebruik van hogere Iso's vanwege de ruis die dan optreed (dus dat valt af). De diafragma staat helemaal open en de sluitertijd speel ik een beetje mee (variabel dus).
          beter een scherpe foto met ruis dan een onscherpe foto zonder ruis... gebruik je ISO als middel hiervoor... Ikzelf gebruik regelmatig 3200 ISO...

Een flash inzetten in een bos vanop het toestel, levert door de band geen mooie foto's op. je krijgt super hard licht en je subject is hel verlicht tegenover een donker bos... met harde schaduwen...
          Via strobist (zie strobist forum) oplossingen kan je hier wel iets van maken (parapluutjes en zo...) of je met natuurlijk licht schieten en dus je ISO zo haag als't kan...

durf je ISO hoog te zetten, ruis kan je eventueel weg werken een onscherpe foto alleen maar weggooien...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik ga oefenen, oefenen en nog eens oefenen (en spelen met de variabelen). Ook zal ik wat meer gebruik maken van hogere ISO-waarden.

Nogmaals dank!!

Grtz Joey

Comment

Denk er ook aan in RAW te schieten, je hebt dan meer invloed op de factoren. Met IS moet een foto op 1/60 ook bij 400mm trouwens scherp kunnen zijn hoor, het zijn dan vaak eerder de bewegende dieren en mensen die de foto onscherp maken.
              Ook is het wellicht een idee om een minder lange maar lichtsterkere lens te gebruiken.
              Een flitser lijkt mij de slechtste optie om foto's in het bos te verbeteren.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Working...
              X