Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statief

ik weet dat er ier al veel vragen over statieven gesteld zijn, maar ga er toch nog een bijzetten.

Ik heb een Canon eos 300d (schroefdraad)

Het zwaarste is mijn camera met:

- Canon 75-300mm -> 1,140kg (= langste lens)
    - Sigma 10-20mm -> 1,180 kg

volgens mijn keukenweegschaal

Budget: zo laag mogelijk
    en niet te groot zodat het ook mee op reis kan genomen worden

heb ik genoeg info gegeven voor nuttige tips?
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Re: statief

Hey Katrien,

Ik ken niet alle statieven maar ik heb zelf een Manfrotto 190ProB met balhoofd 486RC2. Setje koste me samen ongeveer 170 euro. Ik zou iedere amateur-fotograaf die op zoek is naar zijn eerste statief deze set aanraden!

Voordelen
    - betaalbaar
    - stevig (kan tegen een stootje)
    - draagbaar: compact en niet te zwaar
    - zeer veelzijdig (middenkolom kan ook dwars of zelf ondersteboven worden gemonteerd, poten kunnen in drie hoeken worden geplaatst)
    - mijn balhoofd kon nog net mijn 400D + Grip + 70-200 F4 L aan
    - mouse over twee poten voor in de winter
    - goede kwaliteit voor je centjes
    - quick release plaatje (in 1 second staat je camera erop of haal je hem eraf)
    - qua stevigheid en afwerking onvergeelijkbaar met de welgekende velbon-brol

Nadelen
    - niet zo extreem stabiel als sommige duurdere statieven, maar ik hang meestal mijn fototas onderaan de middenkolom als het hard waait (gewicht = stabiliteit).
    - balhoofd durft iets te verschuiven bij het aanspannen met een zware tele lens zonder lenscollar.

Ik heb hem al overal op reis meegenomen, soms zelf op wandeltochten van een ganse dag. Het is natuurlijk handiger wandelen zonder, maar het valt best mee. Ik heb er een riempje aan hangen om hem makkelijk te dragen. Ik heb hem al 3 jaar en zou onmiddellijk dezelfde opnieuw kopen!

Volgens mij de perfecte kwalitatieve instapstatief. Je kan ook een ander type balhoofd kiezen (lichter, zwaarder, ander montagesysteem, ..).
    Last edited by MichielBrugge; 29 oktober 2009, 17:34.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

zoals ik begrijp moet je het balhoofd dus los van het statief kopen. Heb nog nooit een statief bestudeerd, dus ken de systemen echt niet.

Bedankt alvast voor je goede uitleg. Hopelijk zijn er hier nog mensen die me nog meer kunnen vertellen.
      Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

de combinatie van je toestel en lens zal wel geen bezwaar vormen voor de meeste statieven. Een 50d met grip en 500m prime is al iets anders.

Een statief is vaak een haat/liefde relatie waarbij hoe sterker en zwaarder hoe stabieler je camera en foto zullen zijn maar hoe meer gewicht je moet meesleuren.

je balhoofd bepaald ook en grote mate de flexibiliteit om je compositie te veranderen maar hoe zwaarder het gewicht dat hij moet dragen , hoe steviger en duurder het balhoofd moet zijn.

Persoonlijk heb ik er meedere. een zwaar statief met een pistoolgreep (ong 4 kilo) dat ik in de wagen laat en enkel meesleur als ik heel bewust ergens naar toe ga om foto's te nemen en de wandelafstand relatief kort is. Een een klein compact maar toch stevige manfretto die ik gemakkelijk op de rugzak een ganse dag kan meezeulen.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

dus als ik zoek naar statieven geschikt voor mijn 300D en kijk naar het gewicht dat die kan dragen speelt het geen rol wat lenzen ik gebruik?

Moet er steeds een balhoofd afzonderlijk bij gekocht worden of hebben sommigen ook een ander systeem?

Is een lager statief aan te raden als goedkoper alternatief?

Comment

manfrotto 055XDB + 804RC2 kop (een klassieke met hendels ipv balhoofd.

Voordeel: staat als een huis; poten in 3 standen kantelbaar; zonder uitgetrokken (en omkeerbare) middenzuil toch op ooghoogte; klein waterpasje; snelkoppeling voor camera; kan meer dan 5 kg dragen (ik dacht zelfs 7 maar ben niet zeker)
            Nadeel: 2.5 kg zwaar; te groot en lomp om op mijn rugzak te bevestigen; geen snelsluitingen voor de uitschuifbare pootdelen maar draaiknoppen.

ik neem het niet mee op lange wandeltochten maar gebruik het veel voor avond, architectuur, studio en dat soort opnames en in die gevallen is het een aanrader.

Vorig jaar bij Koninenberg 145,- euro (ergens anders 195)

Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

Comment

en als ik het nu voorlopig echt goedkoop wil houden, een test om te zien of ik statief wel handig genoeg vind om vaak te gebruiken?

Ben effe gaan zoeken en kwam op dit: http://www.digicamshop.be/product/27...f-star-61.html

Comment

als je snel tevreden bent kan je die kopen, maar daar zet ik geen 1000 euro aan fotomateriaal op.

heb er zo een hier!! in den tijg gekocht voor een kleine camcorder! staat zelfs te wankelen met een sb-900 op!

upgrade gedaan naar: manfrotto 055xprob met 322rc2 een goeie 250 euro betaald, maar is van een geheel ander caliber ook hoor.

zou minstens 100 a 150 euro uitgeven aan een statief! een nieuwe camera kopen omwillen van een wankel statief lijkt me duurder uit te komen
                nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
                  en als ik het nu voorlopig echt goedkoop wil houden, een test om te zien of ik statief wel handig genoeg vind om vaak te gebruiken?

Ben effe gaan zoeken en kwam op dit: http://www.digicamshop.be/product/27...f-star-61.html
                  Heb dit statief gekocht in Turkije, maar identiek aan de foto te zien. Is indd goed genoeg om eens in huis iets te testen, maar owee buiten op een oneffen ondergrond en bij wat wind ...
                  Beter om indd een 150 € (+) uit te geven om toch al degelijker gerief te hebben.
                  Canon 50D // Canon EOS 1000D /// 18-55 kitlens + 28-135 1:3.5-5.6 IS USM + 100mm macro 2.8 USM + 70-200mm F4 L + 17-40mm F4 L

Comment

Ik heb een Velbon Sherpa Pro CF 640 statief en een Velbon QHD-61Q balhoofd met snelkoppeling. Ik heb deze samenstelling 334 eur betaald bij Fotorubens. En ik ben er zeer tevreden over! Is zeer stabiel, en het balhoofd zou tot 5,5 kg aankunnen. Voor jouw configuratie mag dit dus geen probleem zijn. Wil je echt met zware telelenzen werken, dan moet je natuurlijk dieper in de geldbeugel tasten.
                    Jochenvde Photography
                    Flickr

Comment

bedankt voor de info, dat zal dan eerst sparen worden, want geldbeugel is niet diep genoeg

Comment

Ikzelf werk toch vaker met een Velbon CX 660 F statief (via internet vaak niet meer te verkrijgen, maar bij Konijnenberg was het in de shop nog beschikbaar). Met een prijs van om en bij de €55 en een gewicht van 1,85kg is het niet te vergelijken met de bovenvernoemde statieven.. Maar het is meer dan voldoende om mijn Canon 50D met mijn EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM (deze combinatie weegt net geen 2kg schat ik) voldoende stabiel te houden. Zelfs mijn neef kan zijn Nikon D60 met topzware telezoomlens gemakkelijk op dit statief plaatsen zonder enig probleem.

Wat betreft de prijs: het is een van de duurdere statieven uit de budget reeksen, maar de iets meer professionele statieven slaan vervolgens enkele prijsklassen over en beginnen pas terug tegen zo'n €130.
                        Aangezien je het statief mee op vakantie wil nemen is dit statief zeker een aanrader. Het is nog makkelijk overal mee te nemen, zelfs op lange wandeltochten en het is bovendien stukken stabieler dan een Hama Star 61.
                        Follow me on neonpxl.com

Comment

KatrienD

Bij een fotoclublid kun je er eentje gratis gaan afhalen (Antwerpen)
                          Ideaal om te beginnen, ik dacht een Velbon??
                          Iets in deze aard denk ik. -klik-
                          Als je snel bent natuurlijk, letterlijk en figuurlijk

SF
                          Last edited by StoneFree; 30 oktober 2009, 22:59.
                          00.00 Gone

Comment

Je kan inderdaad een Velbon/Hama statiefje kopen onder de 50euro. Persoonlijk zou ik daar echter zelf geen flitsje op durven plaatsen. Heb echt weinig vertrouwen in de stevigheid, stabiliteit, levensduur en kwaliteit van dergelijke statieven.

Ga gerust even langs bij een deftige fotoboer (konijn heeft een mooi aanbod) en bekijk even diverse statieven. Prijs/Kwaliteit denk ik dat mijn voorstel een interessante koop is.

Een deftig statief, dat je wat onderhoud, zal normaal je hele leven meegaan. Die 100euro meer kan je dus ook heeeel lang van genieten.

Michiel
                            Canon R | Leica Q
                            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                            [/COLOR]

Comment

Tijdens de workshop van macrofotografie op BelgiumdigitalLive liet de spreker een statief zien waarbij de poten plat op de grond konden gezet worden, zodat de camera op een cm of 2 van de grond staat. Zit deze optie op de meeste statieven ?
                              Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                              http://digitalefotografietm.blogspot.com

Comment

Working...
                              X