Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd (afstellingen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Balhoofd (afstellingen)

Ik zie op dit forum super veel info over balhoofden en standaards.
    Standaard is iets wat je zelf moet kunnen vergelijken, voelen, zien en er mee werken (uitklappen, opzetten enz). Met balhoofden is het mijns inzien niet anders. Het gaat om het gevoel. Er worden veel balhoofden benoemd, en meestal in combinatie met gewicht, objectieflengte enz.

Waar ik naar op zoek ben is de handelbaarheid van een balhoofd. Het is bij alle mogelijk snel, in allerlei richtingen, naar de gewenste kijkrichting te draaien. Maar mij gaat het nu over de fijn afstelling. Je hebt een onderwerp, je zit in de goede richting maar wil nog een klein beetje naar recht, links, boven, onder of diagonaal. De "grote"knop maakt hem over het a;gemeen helemaal "los" maar als bepaalde zaken al goed stonden gaan die ook vaak een beetje op de loop.

Hoe zit het nu met alle merken en adviezen die op balhoofden gegeven worden nu met dit aspect. De fijnafstelling. Ik doe veelal natuurfotografie, landschappen, canyons, rotsformaties. zie ook http://www.ontdek-amerika.nl/fotoreportages.html

Graag jullie advies, mogelijke verwijzingen naar sites enz, ales is welkom.
    Canon 5D mark III, canonlenzen 24-105 ~ 70-200 f/2.8 L IS ~ 100mm Macro, BG-E2, GT2540, GH2750QR
    http://www.ontdek-amerika.nl

Re: Balhoofd (afstellingen)

Ik kan alleen maar spreken over het balhoofd wat ik nu gebruik (Gitzo 1377). Je hebt twee aparte draaiknoppen. De grote vd twee blokkeerd de bal volledig....met de kleinere stel je de frictie in. Ik gebruik nooit de blokkeerknop tijdens het fotograferen deze staat dan volledig los. De frictieknop stel ik zo in dat de camera met lens niet uit zijn eigen gewicht in een richting kan bewegen, zelfs niet indien het gewicht van de camera volledig buiten de loodlijn zit( helemaal naar voren ,achteren of opzij gekanteld). Ik heb nu slechts heel weinig kracht nodig om de camera een klein beetje te verplaatsen. Verplaatsen gaat heel soepel en gelijkmatig. Wanneer ik het statief wil verplaatsen over een grote afstand met de camera nog bevestigd zet ik de blokkeerknop vast. Het probleem met heel wat goedkopere balhoofden is dat ze slechts één knop hebben ( los of vast) en deze knop laat het niet toe om het balhoofd soepel in te stellen of te bewegen......zelfs na vastzetten zakt de camera nog een stuk. Volgens mijn mening hoe groter de bal hoe preciezer je kunt instellen. Indien je nog een balhoofd moet aanschaffen ga dan liever voor een balhoofd wat eigelijk qua draagkracht overkill is voor het gewicht wat hij moet dragen.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Re: Balhoofd (afstellingen)

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Ik kan alleen maar spreken over het balhoofd wat ik nu gebruik (Gitzo 1377). Je hebt twee aparte draaiknoppen. De grote vd twee blokkeerd de bal volledig....met de kleinere stel je de frictie in. Ik gebruik nooit de blokkeerknop tijdens het fotograferen deze staat dan volledig los. De frictieknop stel ik zo in dat de camera met lens niet uit zijn eigen gewicht in een richting kan bewegen, zelfs niet indien het gewicht van de camera volledig buiten de loodlijn zit( helemaal naar voren ,achteren of opzij gekanteld). Ik heb nu slechts heel weinig kracht nodig om de camera een klein beetje te verplaatsen. Verplaatsen gaat heel soepel en gelijkmatig. Wanneer ik het statief wil verplaatsen over een grote afstand met de camera nog bevestigd zet ik de blokkeerknop vast. Het probleem met heel wat goedkopere balhoofden is dat ze slechts één knop hebben ( los of vast) en deze knop laat het niet toe om het balhoofd soepel in te stellen of te bewegen......zelfs na vastzetten zakt de camera nog een stuk. Volgens mijn mening hoe groter de bal hoe preciezer je kunt instellen. Indien je nog een balhoofd moet aanschaffen ga dan liever voor een balhoofd wat eigelijk qua draagkracht overkill is voor het gewicht wat hij moet dragen.
      Dit kan ik alleen maar beamen. Ik heb zelf ook een balhoofd, maar dan een kleinere goedkopere versie. En ben hier niet tevreden over. Zoals Rupsel al aangaf hier staat alles los of vast, waardoor als je maar in 1 richting een tikeltje moet bewegen garantie in een andere richting meekantelt.
      Ben achteraf eens gaan horen in de winkel wat een eventuele oplossing was. En daar gaven ze me de info dat je dan een grote (meestal) dure bal moet kopen met frictie instellig.

Comment

Working...
      X