Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij studio set

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij studio set

Ik zit met een probleem voor het aanschaffen van een studio.

Ik heb al jarenlang ervaring om voor de camera te staan en sinds een jaartje ben ik de uitdaging aangegaan om ook achter de camera te staan. Ik heb nu altijd buiten gewerkt en geprofiteerd van buitenlicht en zonlicht maar ik wil nu graag wat verder dan enkel buiten. Ik zou daarom een studio wil aanschaffen en verder willen gaan in modelfotografie.

Door de ervaring voor de camera weet ik ongeveer wat er in een studio regelmatig was terug te vinden maar enkel bij zicht, niet bij naam. En daar begint dan eigenlijk mijn probleem. Ik weet dat er wel softboxen waren, flitsers met paraplu, natuurlijk achtergrond doek, het statief voor het doek.

Nu is mijn vraag of iemand met wat uitleg kan geven wat de hoofdzaken zijn dat ik nodig heb voor mijn studio om verder te gaan in modelstudiofotografie. Gobo's en dat soort dingen zijn bijzaak om later aan te schaffen maar het is echt het materiaal wat je zeker hoofdzakelijk nodig hebt dat ik graag zou weten en waar ik moet opletten qua flitskop, afmetingen, volt, watt en dergelijke.

Ik bezit over een nikond40 kit. Ik heb de handleiding af doorgenomen maar voor dit kan ik echter niks terug vinden.

Alvast bedankt

Groetjes
    wendy

Re: Hulp bij studio set

Oorspronkelijk geplaatst door beckxdesign Bekijk bericht
    Nu is mijn vraag of iemand met wat uitleg kan geven wat de hoofdzaken zijn dat ik nodig heb voor mijn studio om verder te gaan in modelstudiofotografie. Gobo's en dat soort dingen zijn bijzaak om later aan te schaffen maar het is echt het materiaal wat je zeker hoofdzakelijk nodig hebt dat ik graag zou weten en waar ik moet opletten qua flitskop, afmetingen, volt, watt en dergelijke.

Ik bezit over een nikond40 kit. Ik heb de handleiding af doorgenomen maar voor dit kan ik echter niks terug vinden.

Alvast bedankt

Groetjes
    wendy
    Om je vragen goed te kunnen beantwoorden, zijn een aantal wedervragen + antwoorden noodzakelijk:

1) Wat is je budget?
    2) Hoe groot is je studioruimte?
    3) Hoeveel modellen wil je tegelijkertijd gaan fotograferen?
    4) Wil je ook studiolicht op locatie gaan gebruiken?

Je camera doet er niet echt toe. Elke camera kan als studiocamera voldoen. Check wel even je uiterste flits synchronisatie tijd.
    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
      Om je vragen goed te kunnen beantwoorden, zijn een aantal wedervragen + antwoorden noodzakelijk:

1) Wat is je budget?
      2) Hoe groot is je studioruimte?
      3) Hoeveel modellen wil je tegelijkertijd gaan fotograferen?
      4) Wil je ook studiolicht op locatie gaan gebruiken?

Je camera doet er niet echt toe. Elke camera kan als studiocamera voldoen. Check wel even je uiterste flits synchronisatie tijd.
      1) Budget liefst zo klein mogelijk. Ik besef ook wel dat je met goedkoop materiaal niet moet gaan verwachten om jarenlang verder te kunnen en dat ik met duurder materiaal beter kwaliteit zal leveren.
      2) Ik krijg de gelegenheid om mijn materiaal op te stellen in een kamer van een tvzender. De kamer is wel net groot genoeg om de flitsers en doek in op te stellen.
      3) Voor te beginnen zou ik 1 model tegelijk willen fotograferen. Maar is er dan zoveel verschil om met 1 model of 2 modellen voor de lens te staan?
      4) Studiolicht op locatie ga ik nu zeker nog niet gebruiken. Mischien later in de toekomst om uit te breiden maar nu zeker nog niet.

Comment

ben even naar je website gaan kijken... om te zien wat je zoal doet...

en ik denk dat je met een elinchrome D-lites setje al heeeel veel kan doen en leren... daar zit alles in om te starten en je hebt een pad om verder uit te beiden indien nodig...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          ben even naar je website gaan kijken... om te zien wat je zoal doet...

en ik denk dat je met een elinchrome D-lites setje al heeeel veel kan doen en leren... daar zit alles in om te starten en je hebt een pad om verder uit te beiden indien nodig...
          Het setje dat je voorstelt lijkt me inderdaad wel super om te starten maar het lijkt me wat veel qua belichting voor de kamer waar ik de studio in mag opstellen. Ik kan zeker verkeerd zijn
          Maar ik heb al in grotere studio's gewerkt, als model dan wel, en die deden het met veel minder en het resultaat was altijd geslaagt. Van de softboxen ben ik niet zeker maar ik dacht dat hij enkel 1 softbox had en 1 flitser met paraplu. Hij had nu wel al jarenlang ervaring en wist perfect hoe te spelen met zijn belichting.

Is het haalbaar om als beginner te starten met 1 mischien 2 softboxen en 1 flitser met paraplu?

Comment

je hebt beter te veel vermogen dan te weinig!
            als je die nie vollenbak gebruikt heb je snellere herlaadtijden.

zou die 400 pakken met softbox! nen plu kost de wereld nie hoor je vind er veel goeie voor minder dan 50 euro.
            nikon stuff

Comment

Zou deze haalbaar zijn?
              Ik heb nu nog wel 2 softboxen in de studio zelf die ik mag gebruiken indien ze die zelf niet nodig hebben voor een programma opname. Zoveel gebruiken ze die niet dus de kans dat ik ze kan gebruiken is vrij groot.

Haalbaar of af te raden?

Comment

Zou deze haalbaar zijn?
                Ik heb nu nog wel 2 softboxen in de studio zelf die ik mag gebruiken indien ze die zelf niet nodig hebben voor een programma opname. Zoveel gebruiken ze die niet dus de kans dat ik ze kan gebruiken is vrij groot.

Haalbaar of af te raden?
                vergeleken met de elinchroms... af te raden... 150W is vermoedelijk te weinig voor full body shot... en de softboxen die je kan gebruiken zullen er misschien niet op passen, elk merk heeft z'n eigen aansluiting...
                vervolgens zal je van een onbekend, goedkoop merk ook veel minder accesoires vinden...
                voor 200€ meer heb je goede kwaliteit...

hoe groot is je studio ruimte? reken op minsten 4m X 6m en een hoogte van minstens 3m...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zou deze haalbaar zijn?

Haalbaar of af te raden?
                  150 Ws is goed voor portretjes (half-body).
                  Voor ietjes meer heb je deze http://www.fotosg.nl/product_info.ph...669a565f2c4c63 van 300 Ws.
                  De Linkstar hebben de Bowens S koppeling dus veel accesoires voor te vinden.

Maar qua kwaliteit van flitser zijn de Elinchroms nog steeds de betere keus.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Waarom niet gewoon beginnen met 1 kwalitatief goede strobe, een softbox en een reflectiescherm?

Met zo'n set-up kun je al heel veel doen.

Strobe als keylight en het reflectiescherm voor fill-in. Zo'n reflectiescherm hoeft ook niet veel te kosten. Gewoon een witte piepschuim plaat werkt al goed.

Zo kun je eerst eens experimenteren. Wellicht nog een paraplu erbij om het verschil met een softbox te ervaren. Je komt er dan vanzelf wel achter of je nog iets mist qua belichting. Je kunt dan altijd weer uitbreiden.

Nu moet ik wel zeggen dat het de moeite loont om bijvoorbeeld zo'n D-Lite 2 (of 4) set aan te schaffen. Je betaald dan een stuk minder voor alles bij elkaar dan wanneer je alles los zou aanschaffen. Elinchrom heeft ook in het professionele segment goede flitsers en modifiers, zodat je hier langzaam naartoe kunt groeien.

Bedenk wel dat de uiteindelijke modifiers (softboxen ed) het meeste invloed hebben op de kwaliteit van het licht. Alleen door ermee te werken kom je erachter welke modifiers voor jou werken (of niet). Hierbij geldt, hoe groter het oppervlak, hoe zachter het licht (bij dezelfde afstand). Elinchrom heeft hele mooie softboxen (en staat daar ook om bekend) als de Deep Octa of Big Octa. Zeer duur, maar zeker de moeite waard (wellicht in de toekomst)

Duurdere strobes geven vaak een constantere output (power en Kelvin) dan goedkopere. Ook herladen duurdere strobes vaak sneller en zijn ze beter gemaakt. Maar flitslicht blijft flitslicht. Een goedkopere strobe kan dus ook goed werken.

Voor een kleine studioruimte en het belichten van 1 model, heb je aan 250/300 w/s vaak al genoeg. Bedenk wel dat een softbox vaak ook wel een of meerdere stops licht "opeet". Ook als je wat meer afstand wilt tot je model kost dit energie/licht. Dus een beetje power kan geen kwaad.

Tenslotte moet je goed opletten als je strobes van het ene merk gebruikt en modifiers van een ander merk, of de zaken op elkaar passen. Vaak zijn er ook wel adapters in de handel die een eventueel probleem hiermee kunnen verhelpen.

Succes
                    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

super bedankt allemaal... Dan ga ik zeker nog een beetje verder sparen en toch voor de duurdere en betere gaan.

Ik zal zeker en vast de eerste (trots) foto's van de studio hier posten...

Nogmaals bedankt

Mvg
                      wendy

Comment

En, ben je ondertussen al iets verder.
                        Ben zeer geinterresseerd
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                        X