Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser SB900/800 of 600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debacker Bekijk bericht
    Wat zijn jullie vriendelijk!!
    Als het ooit zover komt....

Hebben jullie tips hoe ik het best deze foto's neem? Een erg donkere grote zaal! En toch op 6meter afstand.
    Zet hem om te beginnen maar gewoon op mode TTL (enkele maal op mode drukken tot je TTL ziet staan in de linker bovenhoek van je flitsdisplay) op 6 meter afstand zal dat goede resultaten opleveren, Ik ken de D80 niet zo goed, maar zou met dit toestel niet boven de 640 tot 800 iso gaan, zo neem je ook nog wat van het omgevingslicht mee, en voorkom je te harde schaduwen.

RAW bij flitsen heb ik nog nooit gebruikt.
    RAW (NEF bij Nikon) gebruik ik steeds Theo, of ware het maar om het gemakkelijke aanpassen van de witballans

Vriendelijke groeten,
    Geert.
    Last edited by Guest42; 20 oktober 2009, 09:39.

Comment

Dubbele post....
      Last edited by theokus; 20 oktober 2009, 10:12.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

RAW (NEF bij Nikon) gebruik ik steeds Theo, of ware het maar om het gemakkelijke aanpassen van de witballans

Vriendelijke groeten,
        Geert.
        Geert, ik heb daar geen ervaring mee.
        MAAR zal dat de volgende keer zeker gaan toepassen.
        (half-half )
        Gewoonlijk heb ik eigenlijk weinig moeite met de kleuren.
        Meestal kom ik toe door de levels aan te passen en wat te verscherpen.
        Of Geert, ik gebruik DxO om een serie aan te passen.

Je mag me dat wel even uitleggen Geert, dus hoe jij met NEF werkt met de camera
        en de flits.

Bedankt!
        Last edited by theokus; 20 oktober 2009, 10:20.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Je mag me dat wel even uitleggen Geert, dus hoe jij met NEF werkt met de camera
          en de flits.

Bedankt!
          Ik versta niet goed wat ik daar aan moet uitleggen Theo, gewoonlijk staat mijn witballans op automatisch, en wijkt deze maar in uitzonderlijke gevallen af van wat ik ervan verwacht, Bv. door invloed van een bepaald menglicht waardoor de witballans zich laat bedriegen, DxO heb ik niet, en ook nog nooit mee gewerkt, maar met Nikon Capture NX2 is een eventuele verkeerde witballans heel gemakkelijk aan te passen, je kan er namelijk gewoon de gewenste Kelvinwaarde invullen, (kan natuurlijk ook met LR of andere), wat je het meest gebruikt ken je ook het best, en werk je ook het liefst mee, maar een JPG bestand gaan corrigeren op witballans, daar ben ik niet voor, mischien omdat ik het nooit doe, trouwens omzetten naar JPG of tiff is bij mij steeds de laatse stap, als ik dan zo een omgezette en aangepaste NEF naar JPG naast het orriginele JPG uit de camera zet is er toch een hemels verschil hoor.

Je zal nu natuurlijk vragen waarom witballans op automatisch en niet op flitslicht, wel, de ervaring leert mij dat je meer witballansmissers hebt op flitslicht voorinstelling (bij menglicht), volgens mij is deze instelling meer geschikt voor bv. studiowerk, waar je licht uitsluitend uit flitslicht bestaat, en dan nog, over het algemeen zal ik dan een handmatige preset uitvoeren op een middengrijs vlak (als daar de tijd voor is), maar zoals gezegd in 95% van de gevallen werk ik op automatische witballans.

Ik heb de indruk dat sinds ik de SB900 gebruik, mijn foto's een iets warmere tint hebben dan bij gebruik van de SB800, wat natuurlijk een kwestie van smaak is, maar persoonlijk zie ik dat ook liever, bijzonder als het om portret of huwelijksfotografie gaat, dan kan het in bepaalde weersomstandigheden wel eens wat koel overkomen, dit is dus heel gemakkelijk aan te passen met nadien de witballans wat aan te passen, zeg maar ietsje warmer, dat is niet steeds de realiteitsweergave, maar de mensen zien het liever, en dat is wat telt, zoals je hier kan vermoeden ben ik een voorstander van flitsen, bijzonder buiten en bij hard omgevingslicht, om de schaduwen wat op te lossen, ik ga dus eerder flitsen buiten dan binnen, en daar vind ik de SB900 een heel goede flits voor.
          Last edited by Guest42; 20 oktober 2009, 20:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ik versta niet goed wat ik daar aan moet uitleggen Theo, gewoonlijk staat mijn witballans op automatisch, en wijkt deze maar in uitzonderlijke gevallen af van wat ik ervan verwacht, Bv. door invloed van een bepaald menglicht waardoor de witballans zich laat bedriegen, DxO heb ik niet, en ook nog nooit mee gewerkt, maar met Nikon Capture NX2 is een eventuele verkeerde witballans heel gemakkelijk aan te passen, je kan er namelijk gewoon de gewenste Kelvinwaarde invullen, (kan natuurlijk ook met LR of andere), wat je het meest gebruikt ken je ook het best, en werk je ook het liefst mee, maar een JPG bestand gaan corrigeren op witballans, daar ben ik niet voor, mischien omdat ik het nooit doe, trouwens omzetten naar JPG of tiff is bij mij steeds de laatse stap, als ik dan zo een omgezette en aangepaste NEF naar JPG naast het orriginele JPG uit de camera zet is er toch een hemels verschil hoor.

Je zal nu natuurlijk vragen waarom witballans op automatisch en niet op flitslicht, wel, de ervaring leert mij dat je meer witballansmissers hebt op flitslicht voorinstelling (bij menglicht), volgens mij is deze instelling meer geschikt voor bv. studiowerk, waar je licht uitsluitend uit flitslicht bestaat, en dan nog, over het algemeen zal ik dan een handmatige preset uitvoeren op een middengrijs vlak (als daar de tijd voor is), maar zoals gezegd in 95% van de gevallen werk ik op automatische witballans.

Ik heb de indruk dat sinds ik de SB900 gebruik, mijn foto's een iets warmere tint hebben dan bij gebruik van de SB800, wat natuurlijk een kwestie van smaak is, maar persoonlijk zie ik dat ook liever, bijzonder als het om portret of huwelijksfotografie gaat, dan kan het in bepaalde weersomstandigheden wel eens wat koel overkomen, dit is dus heel gemakkelijk aan te passen met nadien de witballans wat aan te passen, zeg maar ietsje warmer, dat is niet steeds de realiteitsweergave, maar de mensen zien het liever, en dat is wat telt, zoals je hier kan vermoeden ben ik een voorstander van flitsen, bijzonder buiten en bij hard omgevingslicht, om de schaduwen wat op te lossen, ik ga dus eerder flitsen buiten dan binnen, en daar vind ik de SB900 een heel goede flits voor.
            Allemaal duidelijk
            Auto-witbalans gebruik ik ook.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

[QUOTE=demeyereg;2439273]Zet hem om te beginnen maar gewoon op mode TTL (enkele maal op mode drukken tot je TTL ziet staan in de linker bovenhoek van je flitsdisplay) op 6 meter afstand zal dat goede resultaten opleveren, Ik ken de D80 niet zo goed, maar zou met dit toestel niet boven de 640 tot 800 iso gaan, zo neem je ook nog wat van het omgevingslicht mee, en voorkom je te harde schaduwen.

Gisteren kreeg ik mijn "verjaardagcadeautje" thuis van konijnenberg, een SB900!!! Blij zoals een kind met sinterklaas, net op mijn verjaardag!
              Nu kan ik beginnen met uitproberen!!
              Ik zal uw tips eens uitproberen op het ouderfeest!
              Nu heb ik eens gekeken op mijn instellingen van mijn D80 en zie dat mijn iso op automatisch ingesteld is. Zal ik dus ook eens moeten mee leren werken :-))

Misschien nog een vraagje: welke batterijen koop ik best voor in mijn toestel? Er bestaan verschillende oplaadbare batterijen....
              groetjes

Stéphanie

Comment

Ik ben fan van: eneloops (van sanyo), gprecyco, ready to use batterijen.

Capaciteit is wat minder, maar houden hun lading lang vast.

Dus NiMH batterijen.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debacker Bekijk bericht
                  ...
                  Ik moet zeggen, al die richtgetallen ea. voor mij nog een beetje chinees.
                  richtgetal is een maat voor de maximale hoeveelheid licht die de flitser kan afgeven.

richtgetal = afstand maal diafragma.

dit dateert uit de tijd toen de dieren nog spraken, en flitsers niét spraken met hun fototoestel of hun onderwerp. Nu kan een flitser de hoeveelheid afgeleverd licht zelf variëren in samenspraak met de camera (afstand, diafragma, ISO) én onderwerp (onzichtbare voorflitsen). Het is dus een begrip dat aan waarde heeft ingeboet; het is nu vooral een maatstaf om de maximale kracht van flitsers onderling te vergelijken (met daarbij de extra twist van de zoom op de flitser).
                  erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    Ik ben fan van: eneloops (van sanyo), gprecyco, ready to use batterijen.

Capaciteit is wat minder, maar houden hun lading lang vast.

Dus NiMH batterijen.
                    Inderdaad de beste keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Harde schaduwen lost je niet op met ISO 6400.
                      akkoord.

anderzijds zijn de foto's met omgevingslicht toch natuurlijker dan met flitslicht, ondanks diffuser en bounce en al de andere truukjes. Alles heeft dus zijn voor- en nadeel, en 'de gustibus non disputandur...'
                      erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Zit bij de SB-900 het bounceplaatje en het wit kapje?
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

ik heb niet het hele toppic gelezen maar even ter info:

heb mij deze week een Metz 58 gekocht (echt waar richtgetal 58)
                          in gebruik op mijn D80.
                          is kleiner en lichter dan de SB900, heeft een aparte flitsbuis voor invul flitsen waarvan je het vermogen kunt regelen tot 1/4 van de hoofdflits.
                          Bouncen samen met dit invullicht geeft een schitterend resultaat.
                          Vandaag even zitten oefenen met alle instelmogelijkheden (en dat zijn er een pak via een simpel menu) en het ding functioneert perfect.
                          kan ook los als slave gebruikt worden met de ingebouwde flitser van de D80 als master.
                          Kortom; voor mij een perfecte flitser en een pak goedkoper dan de SB900.

Groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                            Zit bij de SB-900 het bounceplaatje en het wit kapje?
                            Ja, dat en nog een paar kleurgelfilters met bevestigingsglaasje, de SB900 detecteerd ook welk soort kleurfilter er is geplaatst.

Comment

@berto
                              1. gefeliciteerd met je aankoop. Metz is zeker geen verkeerde keuze.
                              2. in het licht van dit draadje is je aankondiging zinloos. De TS heeft inmiddels een SB900.
                              3. pas een beetje op met richtgetallen. De SB900 heeft afhankelijk van verlichtingspatroon RG 36, 40 of 46 bij 50 mm en ISO100; de Metz heeft RG 42 bij 50 mm en ISO100.

Groet Hans

Comment

Ik ben ook op zoek naar een flits voor mijn D90. Natuurlijk ben ik aangetrokken door de schitterende SB900. Slechts één ding houdt me tegen : het volume en het gewicht van dit "maschien". Nu is er sprake van een mogelijke opvolger voor de Sb600 ("Googel" even met de vermelding "Nikon SB 700"). Dus wacht ik nog even...
                                Nikon D90 + 18-200 VR

Comment

Working...
                                X