Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser SB900/800 of 600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debacker Bekijk bericht
    hallo,

klopt het dat je appart zo'n bounce kan kopen, een wit plastiekje om erover te schuiven? Of is dat niet hetzelfde?
    dit geeft het zelfde resultaat als een bounce card... namelijk catch light in de ogen en een deel direct licht naar het object. je kan die inderdaad apart kopen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

amai, een moeilijke bevalling maar het leuke is, heb al veel bijgeleerd!

Voor het ogenblik zou ik dan zeggen, ik koop een SB600 met een appart omnibounce
      tenzij ik natuurlijk toch nog ergens een SB800 vind (daar zit die bounce in) en er weinig prijsverschil is. Wat denken jullie

Ook al zou ik het geld uitgeven, een sb900 is te hoog gegrepen voor mij, te zwaar in gewicht en zal toch niets doen met al die mogelijke instellingen!

thanks again!
      groetjes

Stéphanie

Comment

probeer ergens tweedehand een SB-800 vast te krijgen.
        Is beter (krachtiger, robuuster, beter uitgerust) dan de SB-600.

SB-900 is te log vind ik persoonlijk en heeft voor mij geen meerwaarde boven de SB-800.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

zoals zunoel zegt, een tweedehandse 800 als een 900 te groot is.
          Maar voor een 600 zou ik zeker niet gaan.
          Ik gebruik mijn 800 steeds met een dome (diffuser) erop. Steeds zacht licht en de flitser is krachtig genoeg want met zo een diffuser verlies je veel licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            SB-900 is te log vind ik persoonlijk en heeft voor mij geen meerwaarde boven de SB-800.
            Persoonlijk vind ik de SB900 toch een serieuze meerwaarde hebben tegenover de SB800, wat ik ondervind, is dat mijn SB900 een veel zachter licht heeft dan mijn SB800, wat ook een voordeel is, is dat de SB900 in beide richtingen 180° kan verdraaien, wat bij de SB800 niet kan, en ook de grotere spiegelverstelling tot 200mm brandpunt kan in sommige gevallen een voordeel betekenen, bovendien is ook de bediening een stuk gemakkelijker dan bij de SB800 ook de herlaadtijd is bij de SB900 iets sneller, waarvoor je bij de SB800 een vijfde batterij moest monteren.

Volgens mij is het zachtere licht te wijten aan het grotere lichtoppervlak van de flitser.

Hij is inderdaad groot, wat op gebruik van een wat kleinere camera wat eigenaardig oogt, maar in vergelijk met sommige Metz flitsen valt dat nog mee dacht ik.

Comment

welke van de drie je ook koopt, het zijn drie schitterende toestellen, die het neusje van de zalm zijn, en je mond zal openvallen als je het sublieme Nikon flashsysteem aan het werk zal zien, je wil nooit meer iets anders.
              Voor mijn part, 'qui peut le plus peut le moins', en ik zou dus gaan voor de krachtiger flitser.
              Het grote voordeel van de D900 tov de D800 is dat de D900 weet dat hij met jouw D80 met een DX te maken heeft en dus navenant zijn flitsbereik aanpast.
              In jouw plaats zou ik dus een SB900 kiezen, vooral omdat je niet elk jaar van flitser verandert.
              erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

goeiemorgen,

zeg!! jullie doen me nu wel weer twijfelen hoor!

Om eerlijk te zijn, ik zou bijgod niet weten hoe ik die flitser moet instellen, het zal veel proberen worden, maar een prof zal ik nooit worden. Het klinkt allemaal mooi als ik jullie reacties lees maar zal "ik" daar iets mee zijn?
                Woe was ik met kids naar het bos gaan wandelen, ik dacht, ik neem wat mooie foto's om dan mijn kerstkaart te maken. Resultaat: te donkere foto's. Het zijn dus voor die probleempjes dat ik enkel een flitser wil. Niet om eerst een kwartier te moeten zoeken welke instelling ik moet nemen (met kids moet alles nogal snel gaan, zoals velen van jullie wel weten!)

Ik ga vandaag beslissen, volgende week mijn verjaardag en zoals een klein kind... zou ik het wel leuk vinden om mijn cadeautje dan te hebben

btw, wil liever geen tweedehands, heb graag iets "nieuws". En een SB800 vind ik echt nergens meer op internet.
                groetjes

Stéphanie

Comment

goeiemorgen,

zeg!! jullie doen me nu wel weer twijfelen hoor!

Om eerlijk te zijn, ik zou bijgod niet weten hoe ik die flitser moet instellen, het zal veel proberen worden, maar een prof zal ik nooit worden. Het klinkt allemaal mooi als ik jullie reacties lees maar zal "ik" daar iets mee zijn?
                  Woe was ik met kids naar het bos gaan wandelen, ik dacht, ik neem wat mooie foto's om dan mijn kerstkaart te maken. Resultaat: te donkere foto's. Het zijn dus voor die probleempjes dat ik enkel een flitser wil. Niet om eerst een kwartier te moeten zoeken welke instelling ik moet nemen (met kids moet alles nogal snel gaan, zoals velen van jullie wel weten!)

Ik ga vandaag beslissen, volgende week mijn verjaardag en zoals een klein kind... zou ik het wel leuk vinden om mijn cadeautje dan te hebben

btw, wil liever geen tweedehands, heb graag iets "nieuws". En een SB800 vind ik echt nergens meer op internet.
                  Dag Stéphanie,

Als de afmetingen je niet te groot zijn, zonder twijfel voor de SB900 gaan zou ik zeggen, de SB800 is uit productie en vervangen door de SB900.

Om de instellingen hoef je je niet te veel zorgen te maken, werkt bijna in alle omstandigheden perfect automatisch op de TTL stand, wat die optionele mogelijkheden betreft, deze leer je automatisch wel kennen.

Het bijzonderste volgens mij, is dat deze flits een mooier en zachter licht verspreid dan voorgaande versies, flitsen, waar Nikon reeds een topper in was, is nog beter geworden dan het reeds was met de komst van de SB900.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dag Stéphanie,

Als de afmetingen je niet te groot zijn, zonder twijfel voor de SB900 gaan zou ik zeggen, de SB800 is uit productie en vervangen door de SB900.

Om de instellingen hoef je je niet te veel zorgen te maken, werkt bijna in alle omstandigheden perfect automatisch op de TTL stand, wat die optionele mogelijkheden betreft, deze leer je automatisch wel kennen.

Het bijzonderste volgens mij, is dat deze flits een mooier en zachter licht verspreid dan voorgaande versies, flitsen, waar Nikon reeds een topper in was, is nog beter geworden dan het reeds was met de komst van de SB900.
                    Dus als ik het goed begrijp, neem ik een foto met de 600 vol autom of met de 900 voll autom, ik zal beter resultaat hebben? (wat voor mij toch het belangrijkste is!)
                    groetjes

Stéphanie

Comment

Dus als ik het goed begrijp, neem ik een foto met de 600 vol autom of met de 900 voll autom, ik zal beter resultaat hebben? (wat voor mij toch het belangrijkste is!)
                      De SB600 heb ik zelf nooit gehad Stéphanie, maar op mijn FullFrame ervaar ik de SB900 beter dan mijn SB800 flitsen, gewoon zachter licht, waar de SB800 nogal hard kon zijn, ook de méér mogelijkheden met de kantelbare kop zijn handig meegenomen, het is gewoon een flits van de nieuwe generatie, SB800 en 600 zijn reeds lang op de markt.

Comment

Ik heb een SB-900 voor bij mijn Nikon D90 en vind het zelf een zeer goede flitser.
                        Ben er héél tevreden van.

Succes met je keuze!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                          Ik heb een SB-900 voor bij mijn Nikon D90 en vind het zelf een zeer goede flitser.
                          Ben er héél tevreden van.

Succes met je keuze!
                          Ik denk dat een D90 ongeveer even groot is of mijn D80, sorry als het mis is....
                          Is die fliters dan niet een beetje héél groot op je toestel?

Ik heb lang gedacht voor de SB600 maar na ALLE reacties te lezen begin ik nu toch sterk te denken aan een SB900, vooral omdat ik lees dat het licht veel zachter is, wat toch belangrijk is hé!!

Voor alle duidelijkheid, kan je de SB900 voll aut gebruiken in je auto stand op je fototoestel?
                          groetjes

Stéphanie

Comment

Ik denk dat een D90 ongeveer even groot is of mijn D80, sorry als het mis is....
                            Is die fliters dan niet een beetje héél groot op je toestel?

Ik heb lang gedacht voor de SB600 maar na ALLE reacties te lezen begin ik nu toch sterk te denken aan een SB900, vooral omdat ik lees dat het licht veel zachter is, wat toch belangrijk is hé!!

Voor alle duidelijkheid, kan je de SB900 voll aut gebruiken in je auto stand op je fototoestel?

Dat kan je inderdaad, maar je zult natuurlijk mooiere resultaten bereiken als je manueel gaat werken en het aanwezige licht laat meespelen. Maar dat leer je wel. Voorlopig zal je goede foto's maken in de auto-stand.

Comment

De SB-900 is heel groot, vreselijk groot eigenlijk en ook nogal zwaar. Dat is wat mij betreft het enige nadeel. Hij is veel handiger, de menustructuur is veel minder cryptisch, je moet niets onthouden, het spreekt allemaal voor zich.
                              De SB-600 is wat mij betreft een pain in the ass (traaaaaaaage refresh cycle.)
                              Zowel de SB-600 als de SB-800 hebben een beetje een gekke manier van instellingen. Het gaat wel maar ik moet toch altijd eens denken. De SB-900 wijst zichzelf uit, het enige dat je moet onthouden is dat even duwen op de OK knop het menu opent, de rest spreekt voor zich.
                              Ik vind dat persoonlijk toch wel even het vermelden waard.
                              Ik heb een SB-600 en twee SB-900's en heb nog een SB-800 gebruikt, de enige redenen waarom ik het nog redelijk zou vinden een SB-800 te kopen is omdat hij kleiner is en omdat hij ook werkt op de film camera's die voor de F6 kwamen in TTL, voor de mensen die nog film gebruiken (ikzelf bijvoorbeeld, dat is dan ook de reden dat ik mijn SB-600 niet weg doe.) Ik heb zelf indertijd een SB-600 gekocht omdat die toen evenveel kostte als een SB-900 nu en de SB-800 bijna het dubbele, wat toch wel wat veel was toen ik nog niet professioneel bezig was met fotografie en ook bijna nooit flitste.

Comment

als je zacht licht wil hebben dan moet je je flash van je camera afhalen en het licht een zo groot mogelijk oppervlakte geven en zo dicht mogelijk...

dan kan je bijvoorbeeld deze dingen kopen.. koop een SB600 en dan heb je nog genoeg geld over voor een statiefje een swivel, een trigger, en een paraplu... dan zal je pas zacht licht hebben...
                                Last edited by d_oracle; 17 oktober 2009, 21:31.
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                                X