Ik ben in het bezit van een Eva Blitz DM 40 G, nu vraag ik mij af of deze nog bruikbaar is op de digitale reflextoestellen van nu.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Ik heb wat rond gegoogled op "EVA Blitz", kom niet verder dan modellen uit een grijs verleden. U zou als eerste de ontsteekspanning moeten meten voordat u de flitser rechtstreeks aansluit op de camera. Nikon DSLR-camera's kunnen maximaal 250 volt hebben, Canon aanzienlijk minder (ordegrootte 50 volt). Om tot Nikon te beperken, omdat ik niets anders heb: de camera instellen op manuele flits via menu waardoor voorflitsen worden uitgeschakeld. Mocht de spanning te hoog zijn, dan kan een slave cell op de flitser uitkomst bieden.
Met dank, ik vind ook geen gegevens van die oude flits.
Ik had ook al begrepen dat meten weten is. Heb geen zin om de elektronica van een zo goed als nieuwe E 30 stuk te maken.
Een E30 (olympus dus?)
hier een Quote van Wrotniak.net , een olympus site.
"In all cases, the voltage visible on the flash synch contacts is recommended to be not more than 10-12V. While Olympus says the circuitry is safe to use with voltages up to 250V, I wouldn't risk it. (If a flash was made in the last six years or so, the chances are that it will be of the low synch voltage type, but you may use a voltmeter to check.)"
Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
Middenformaat Kiev +75mm+120mm
Comment