Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsende vraag (manual mode + Speedlite)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsende vraag (manual mode + Speedlite)

    Beste BD-ers,

    Mogelijk dat jullie regelmatig gebruik maken van een (Speedlite) flitser met de (Canon) camera in M-mode. In mijn perceptie is het dan zo dat de Speedlite flitser de aanvullende hoeveelheid licht verzorgt om bij een zelf gekozen combinatie van sluitertijd en diafragma tot een correct belichte foto te komen. Klopt he? Wat mij bevreemdt is dat als ik een combinatie van sluitertijd en diafragma kies die volgens de belichtingsmeter van mijn toestel tot een juiste belichting leidt of zelfs overbelichting, de flitser (stand ETTL, high-sync mode) nog steeds afgaat. Hebben jullie een verklaring voor deze (voor mij) onlogische gang van zaken?

    Humphrey

  • #2
    Re: Flitsende vraag (manual mode + Speedlite)

    1. in M-mode geeft de flits gewoon de ingestelde lichtwaarde af.
    2. in (E)-TTL-mode zal de flits in elk geval een pre-flits afgeven.

    eventueel vult hij het gefotografeerde tafereel met flits in, zodat lichte schaduwen worden opgehelderd.
    hierbij zou de afgegeven lichtsterkte kleiner of maximaal even groot zijn als het aanwezige licht.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Flitsende vraag (manual mode + Speedlite)

      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      1. in M-mode geeft de flits gewoon de ingestelde lichtwaarde af.
      2. in (E)-TTL-mode zal de flits in elk geval een pre-flits afgeven.

      eventueel vult hij het gefotografeerde tafereel met flits in, zodat lichte schaduwen worden opgehelderd.
      hierbij zou de afgegeven lichtsterkte kleiner of maximaal even groot zijn als het aanwezige licht.

      mm
      Het is de camera die op M staat (zelf gekozen sluitertijd en diafragma zodanig dat er sprake is van juiste belichting of overbelichting, afgaande op de indicator van de belichting aan de rechterzijde van de zoeker), terwijl de flitser op ETTL is ingesteld. Dat er een pre-flits is kan ik inkomen maar invulflitsen is feitelijk toch alleen aan de orde in Av-mode?

      Comment


      • #4
        Re: Flitsende vraag (manual mode + Speedlite)

        Je kan in M natuurlijk gewoon invulflitsen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X