Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Beste leden,

    Ik vroeg mij af waar je op moet letten bij aankoop van een statief,
    want er blijkt zoveel keus te zijn in statieven voor je camera dat ik er een beetje mijn weg in kwijt geraak ...

    Kan iemand mij zowat de basis tips geven waar je moet op letten bij aankoop van een statief ?

  • #2
    Re: Statief

    Dat is moeilijk te zeggen. Hangt van veel dingen af, he.
    -> Sowieso moet hij de zwaarst mogelijke combinatie van body/lens/flits kunnen dragen. Tenzij je met dure teleprimes gaat werken heb je normaal geen statief/kop-combinatie nodig die meer dan 4kg moet dragen.
    -> Stabiliteit. Die hama-dingen van 80 euro zijn misschien leuk om een camcordertje op te zetten, maar voor fatsoenlijk gebruik lijkt het wel minder stabiel te zijn dan je camera gewoon in de hand te houden.
    -> Draagbaarheid. Heb je een statief nodig wat je wil meeslepen op een wandeling door de alpen? Of enkel om in de koffer van je auto te hebben liggen of "binnenhuis" te gebruiken?
    -> Statiefkop. Er zijn verschillende soorten statiefkoppen. De handigste vind ikzelf een zware statiefkop genre manfrotto 322RC2. Mijn beste (maar minder handig) is een manfrotto 229.
    -> Als statiefvoet werk ik meestal met een manfrotto 055XPROB. Oerdegelijk, enorm stabiel, kan zowel erg laag als erg hoog werken. Nadeel: zwaar. Dit statief zelf is een enorme verbetering tov eender welk ander statief ik ooit heb gehad of mee heb gewerkt.
    -> budget. In mijn ogen is het niet veel soeps wat je vindt onder de 300 euro (statief + kop). Met een (serieus) hoger budget vind je dezelfde kwaliteitsvereisten maar met een lager gewicht.

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      Wel het moet een statief zijn waarmee ik kan reizen, het moet nog geen uber de top statief zijn, het zou mijn eerste zijn en ik doe het als hobby en ik ben nog student, het zou zijn voor stads fotografie ('s-avonds) zodat ik geen beweging onscherpte krijg ...

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
        Wel het moet een statief zijn waarmee ik kan reizen, het moet nog geen uber de top statief zijn, het zou mijn eerste zijn en ik doe het als hobby en ik ben nog student, het zou zijn voor stads fotografie ('s-avonds) zodat ik geen beweging onscherpte krijg ...
        Ok, maar wat uber de top is kan ik echt niet in jouw plaats zeggen. Een waggelstatief is en blijft een waggelstatief, ook als fotografie alleen maar een hobby is.

        Manfrotto 391RC2 Balhoofd
        Manfrotto 715B Digi Mini Statief
        Kost maar de helft van wat ik eerst vertelde. Als je budget daar ophoudt, dan houdt het op. Je hebt dan een statief wat compacter en lichter is dan wat ik eerst zei, maar ook eentje waarop niet echt meer dan twee kilo gemonteerd kan worden. Misschien is dat voldoende voor jouw setup. De kans bestaat wel nog steeds dat bij iedere voorbijrijdende auto, bus of tram of zuchtje wind dat ding alle trillingen doorgeeft aan de camera.

        En mijn excuses, maar met andere merken dan manfrotto (behalve goedkope prullen) heb ik nooit gewerkt.

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          Als medestudent wil ik toch even zeggen dat als je nog niet van plan bent de eerste maanden/jaren up te graden naar professionele lenzen en camera's, een goedkoop statiefje wel al voldoende kan zijn hoor. Het studentenleven is immers al duur genoeg!
          deze zijn allemaal genomen met m'n d40 icm een 18-55 of 50mm, op een Velbon CX 444 statiefje. Dat statiefje kostte mij maar 40€ maar was meer dan goed genoeg voor met die combinatie te werken.
          Nu ik een loodzware 80-200 2.8 heb waggelt het ding als een parkinsonpatient na een paar pintjes, maar voor gewone kitlenzen en instapslr's is het meer dan stevig genoeg. M'n nonkel heeft het nu overgenomen en is er ook heel blij mee in combinatie met een 400d en de 18-55 en 55-200 kitlens.
          Als plus krijg je er nog een een shoudertas bij ook, en het kleinood weegt al maar 1.2kg, dus makkelijk mee te nemen is het ook al!
          Er staan nog meer nachtfoto's in m'n flickr set, ook allemaal genomen met de voorgenoemde combinatie.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Statief

            je zou eens moeten kijken op deze site: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/...d/4482/lang/en
            je vind er een manfrotto configurator waar je je zwaarste lens, body en eventueel flitser kunt selecteren en waarvoor je het statief gaat gebruiken+prijs en dan geeft hij de beste combinatie tripod.

            Comment


            • #7
              Re: Statief

              hier heb je ook wat leesvoer: http://home.planet.nl/~braak117/Statieven.pdf
              "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

              Comment

              Working...
              X