Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij samenstelling Gitzo kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

    Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
    Indigo,

    Gitzo geeft in zijn cataloog op blz 9 aan welke serie je nodig hebt voor welke brandpuntsafstand. Voor een 400 mm is dat serie 4. Dus minder dan serie 3 zou je dan zeker niet moeten gaan.

    Eric

    Geldt dat ook voor een 300mm f4 (die op de site van RRS bij de compatibility van de BH-40 staat) met een 1.4TC? De brandpuntsafstand is dan wel 420mm, maar het gewicht is véééél lager dan bij een 400mm F4, f2.8, of wat dan ook. Moet ik niet enkel met het gewicht van het objectief rekening houden?

    Comment


    • #17
      Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
      Geldt dat ook voor een 300mm f4 (die op de site van RRS bij de compatibility van de BH-40 staat) met een 1.4TC? De brandpuntsafstand is dan wel 420mm, maar het gewicht is véééél lager dan bij een 400mm F4, f2.8, of wat dan ook. Moet ik niet enkel met het gewicht van het objectief rekening houden?
      Het gewicht is maar 1 van de parameters en je zal wel al gezien hebben dat je dan geen duur of zwaar statief voor je combinatie nodig hebt. Waar het hem echt om gaat zijn de trillingen en hoe die vermeden of gedempt worden. Die trillingen komen voort vanuit het toestel zelf, nl de spiegel die opklapt, de fotograaf die het toestel aanraakt en vanuit de omgeving, nl de wind. De eerste twee zijn voldoende bekend en door MLU en afstandsbediening goed op te vangen, de wind is dan veel minder goed op te vangen. Daarom gaat Gitzo uit van de relatie tussen de brandpuntsafstand/beeldhoek en de torsiestijfheid van het statief. Die kan je voelen door de kop van het statief over en weer te draaien (in een horizontaal vlak dus) terwijl je er op duwt. Is echt goed te voelen. Dat betekent dus ook dat voor een niet FF sensor, ook nog eens de cropfactor in rekening moet gebracht worden, dus voor Nikon x1.5. Je 300 mm met convertor wordt dan 300x1.4x1.5=630 mm.
      Daarom is bij het gebruik van 500 en 600 mm lenzen de juiste techniek zo belangrijk. Immers, ook een serie 5 Gitzo is niet trillingsvrij bij dergelijke brandpuntsafstanden.
      En dus maakt niemand met die lenzen altijd en overal scherpe foto's.
      Maar hoe stabieler het statief, en hoe beter de techniek, hoe minder missers.

      Eric

      Comment


      • #18
        Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

        Interessant topic. Ik zit ook al tijden te kijken voor een gitzo gt3540ls of een gt2540. Gisteren heb ik de velbons gezien bij foka en was er erg door verrast. Ze zijn dik, stevig uitgevoerd en wegen niet veel. De poten vind ik persoonlijk iets minder mooi maar geen groot nadeel. Ik heb hem niet met een camera kunnen testen.
        Groeten Remco.

        Comment


        • #19
          Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

          Wat ik niet kan vinden zijn de maximum hoogtes van de velbons zonder middenzuil. De CF740 lijkt mij wel wat maar ik kan alleen de hoogte vinden met de middenzuil uit. Daarnaast om zonder middenzuil te werken, heb je daar nog accessoires voor nodig?
          Groeten Remco.

          Comment


          • #20
            Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

            Hallo archi

            Bedankt voor de héél leerrijke post. Dit zijn de zaken die je niet op 1 2 3 vindt op het internet. Misschien dat ik dan toch maar voor een high-end setje poten ga.
            Het enige nadeel is dat ik met een beperkt budget zit. Het is zoals een cabrio kopen, die evenveel kost als een garage. Het heeft geen zin om eerst de cabrio te kopen en dan pas de garage, maar het voelt zo onozel om daar met een sjieke, quasi perfecte garage te zitten als je enkel nog maar een fiets hebt en aan aan het sparen bent voor de cabrio.

            Dat is nu ook de case. M'n beste tele is de 55-200mm VR, en het lijkt dan zo stom om met een Gitzo 35xx + BH-55 af te komen (de garage), tot ik genoeg bijgespaard heb om een 300mm + 1.4TC te kopen (de cabrio ).

            Rope skipping lijkt me een goedkopere hobby dan fotografie! (waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik overweeg touwtje te gaan springen).

            Comment


            • #21
              Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

              Ja beetje laat van antwoorden. Ik ken de 2531 + de BH-40 setup niet dus of die stevig genoeg zal zijn kan ik moeilijk zeggen, maar ik denk van wel. Van mijn setup ben ik alvast héél tevreden, stevig genoeg. Als gewicht geen bezwaar is dan zou ik persoonlijk voor de meest stevige setup kiezen als je dan later nog een zwaardere lens koopt hoef je geen nieuw statief te kopen...
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

              Comment


              • #22
                Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                Wat ik niet kan vinden zijn de maximum hoogtes van de velbons zonder middenzuil. De CF740 lijkt mij wel wat maar ik kan alleen de hoogte vinden met de middenzuil uit. Daarnaast om zonder middenzuil te werken, heb je daar nog accessoires voor nodig?
                De middenzuil is altijd in twee delen, een kort deel waar de kop op wordt bevestigd en een langer deel wat bestemd is om uit te schuiven.

                Toen ik de 730 CF binnen kreeg heb ik gelijk het langere deel er af geschroefd en dit in de doos opgeborgen.
                Ik ben 1.86m en heb die middenzuil niet nodig.

                Het verschil tussen de 730 en de 740 is alleen dat bij de 740 de poten in 4 segmenten zijn verdeeld.

                mvg
                Antoine

                Comment


                • #23
                  Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                  Als je kijkt naar de maximale lengte dan staat de 740 als korter. Dus zijn ze wel echt even lang zonder de middenzuil meegerekend?
                  Groeten Remco.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                    Ik ben gisteren eens langs konijn gegaan en heb beide gitzo + RRS setups naast elkaar gezet. Wat een kwaliteit! de RRS BH-55 + Gitzo 3531 is wel nog redelijk zwaar maar echt super stevig. Ik was echt onder de indruk. De BH-40 + GT2531 was dan weer "nice and nimble" maar ik voelde toch echt wel wat meer beweging in het geheel... Hoe zwaarder hoe beter is dus wel normaal eigenlijk...

                    De Velbon werd me afgeraden door de verkopers. Vooral de sluitingen zouden volgens hem minderwaardig zijn t.o.v. de Gitzo.

                    Ik laat het nog even bezinken en dan zal ik toch maar eens een aankoop doen denk ik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                      Leuk om te lezen. Aan de andere kant heb je voor het geld van een gitzo carbon 2 serie een velbon net zo stevig is als een gitzo carbon 3 serie. Ik kom er in ieder geval maar niet uit wat ik moet doen :s
                      Groeten Remco.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                        Het is een van de moeilijkste aankopen ever voor mij (na m'n auto misschien)... Ik ben hier al 2-3mnd mee bezig in het totaal...

                        Waar geef je je geld aan uit? Body - Lenzen - support - kleurecht scherm?

                        Ik heb van alle 4 slechts basis - basis. Uiteraard zou ik liever dadelijk een D300s + 17-55 + 70-200mm VR2 + 300mm f4 AF-S +gitzo 3531 + BH-55 kopen + Eizo 3000.000XL 88" maar dat gaat niet. Het Zal D90 + scherm + tripod worden denk ik...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                          Toch al interessant dat je nu weet dat die Gitzo 35XX reeks icm met een BH 55 echt top is. Zoals reeds ereder gezegd gebruik ik ook deze setup en die is gewoon echt top, dat balhoofd is gewoon super om mee te werken. Echt soepel en toch ongeloofelijk robuust en stabiel.

                          Als je toch al zoveel geld uitgeeft, invensteer dan nog iets meer zodat je het achteraf niet beklaagt.

                          Ik kamp trouwens nu met het probleem van de wagen Wat heb jij dan uiteindelijk gekocht?
                          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                            Hmm, tja beter in 1x genoeg uitgeven voor degelijk spul dan 4x nieuwe spullen kopen en uiteindelijk het dubbele hebben uitgegeven...

                            Het nadeel is dat je dan investeert in een zalige tripod, maar nog even moet wachten op dat zalige glas hé

                            De andere valable optie was D90 + 70-200mm VR. Tripod lijkt me toch beter om mee te beginnen...

                            Ik heb uiteindelijk een golf V 2.0TDI gekocht. Heerlijke auto, ik heb er 70k km's mee opzitten en geniet er nog elke dag van...

                            Aan wat denk jij?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                              Eigenlijk nogal off topic. Ik denk aan een Suzuki SX4. Golf ligt soieso boven mijn prijsklasse. Die SX4 is leuk omdat het ene kleine "crossover" is en aangezien ik héél veel in de natuur rondrij en af en toe wel eens een wegje insla die je eigenlijk beter niet met de auto doet, zou die SX4 misschien wel handig zijn.
                              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                                Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                                Ik heb uiteindelijk een golf V 2.0TDI gekocht. Heerlijke auto, ik heb er 70k km's mee opzitten en geniet er nog elke dag van...

                                Aan wat denk jij?
                                Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                                Eigenlijk nogal off topic. Ik denk aan een Suzuki SX4. Golf ligt soieso boven mijn prijsklasse. Die SX4 is leuk omdat het ene kleine "crossover" is en aangezien ik héél veel in de natuur rondrij en af en toe wel eens een wegje insla die je eigenlijk beter niet met de auto doet, zou die SX4 misschien wel handig zijn.
                                Wat zouden jullie er van vinden als je samen eens ging chatten.
                                mvg
                                Antoine

                                Comment

                                Working...
                                X