Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter en zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter en zonnekap

Ik heb op de meeste lenzen een zonnekap die ik STEEDS gebruik. In juni heb ik een polarisatiefilter aangeschaft (is instelbaar). En nu heb ik een dilemma :

moet of kan ik de zonnekap gebruiken met deze filter? Als de kap erop zit, kan je echter de filter niet meer verdraaien voor optimalisatie.

Of

moet je de filter in een positie zetten en hem ongewijzigd laten?

Alvast bedankt om jullie ervaringen mee te delen
    Peter
    The future brings my best photo. Time is on my side.
    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

Re: Polarisatiefilter en zonnekap

Bij Canon zijn de zonnekappen meestal breed genoeg om ook die nare Canon lensdoppen er toch op en af te krijgen, dat geeft toch ook voldoende riumte om een pola te verdraaien lijkt me zo
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

maar de zonnekap bij de 70-200 is wel zeer breed !! Vandaar dat het bij mij niet zo evident lijkt .
      The future brings my best photo. Time is on my side.
      Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

Comment

Je moet een pola altijd in de goede stand draaien, zonnekapof niet.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik moet toch altijd even de zonnekap verwijderen om de circ pol filter juist te zetten op mijn EF-S 17-55 f/2.8.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

gewoon zonnekap er even afhalen, de pola in de juiste positie verdraaien, dan de kap er weer op...zo doe ik het toch..

Comment

Ander merk van camera maar zelfde oplossing als de post voor mij van Sjinouck gebruikt.
              En is volgens mij de enig goede tenzij je de zon achter je hebt dan durf ik de zonnekap er wel eens aflaten.
              Maar voor de rest eerst even een testje maken en zonnekap er terug op plaatsen is de moeite nu niet he

Comment

bij pentax is het zo dat alle zonnekappen een uitsparing hebben waardoor je juist aan uw polarisatiefilter kan draaien zonder dat die kap er volledig af moet
                Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                  bij pentax is het zo dat alle zonnekappen een uitsparing hebben waardoor je juist aan uw polarisatiefilter kan draaien zonder dat die kap er volledig af moet

Ik heb ooit eens een site gezien waar ze een hoekje uit de zonnekap haalde met een dremel

Nu heeft pentax dit blijkbaar standaard

Misschien past er wel een pentax zonnekap op die lens ?
                  Ff proberen

Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Waarom makkelijk als het moeilijk ook kan...
                    een rubberen zonnekap die je op de pola-filter kan schroeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
                      Waarom makkelijk als het moeilijk ook kan...
                      een rubberen zonnekap die je op de pola-filter kan schroeven.
                      die had ik vroeger, maar waar zijn die nog te vinden???
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                        die had ik vroeger, maar waar zijn die nog te vinden???
                        rubberen zonekappen zijn nog steeds te koop, zowel bij de fotoboer als bij de internetwinkels..

ik heb es een rubberen kapje gekocht voor mijn helaas al overleden sigma 28-200 asferical, en icm een pola ging dat best goed.. dit was echter wel nog een ouwe FF lens, dus ik had op 28mm geen last van vignettering oid..

ik weet niet hoe het zou uitpakken op bv 18mm....(mocht je wat meer groothoek op je lens hebben..)

het is wel erg handig als je de pola kunt verdraaien dmv een in de pola geschroefde rubberen zonnekap..

ik geloof dat ze bij konijnenberg of cameranu.nl nog steeds die kapjes verkopen in verschillende diameters..

groetjes, Alex!

Comment

Veel lange vingers eten schijnt ook wel eens te helpen
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                          X