Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scanner epson v700 of v750 pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scanner epson v700 of v750 pro

    Ik zou graag wat oudere foto's en dia's inscannen om te gebruiken in een familiefotomuur. Nu heb ik wel een standaard flatbedscanner, waarbij ook een houdertje voor negatieven, maar ik ben niet echt tevreden over de kwaliteit. Nadien zou ik de scanner ook gebruiken om negatieven en dia's digitaal te archiveren (indien ik hier voldoende tijd voor vind )
    Na een tijdje googlen en zoeken op het forum lijkt de epson v700 of v750pro het meest geschikt voor mijn doel met de beste prijs/kwaliteit verhouding.
    Uit de gelezen tests blijkt dat in scankwaliteit de apparaten elkaar niet ontlopen, maar de software bij de v750pro zou wel beter zijn. Is dit de meerprijs waard? Wie heeft één van deze scanners en wil zijn gebruikservaringen delen? Of hebben jullie soms een alternatief?
    Alvast bedankt voor jullie input.
    Geniet van foto's maken

  • #2
    Re: scanner epson v700 of v750 pro

    Ik heb de Epson 4990, wat eigenlijk de voorloper is van de v700/v750 serie.

    Kan zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Snelheid is natuurlijk nogal laag (misschien beter met de nieuwe reeks), maar je krijgt wel goede negatieve gescand, vergelijkbaar met de goedkoopste drumscanners (die vaak 2x 3x 5x zoveel kosten)

    Qua software gebruik ik Silverfast v6.6, gaf bij mij betere resultaten dan de software bij de scanner zelf of VueScan, een ander populair programma.

    Ik gebruik hem voornamelijk voor scannen van middenformaat 6x6 negatieven, en dan is de kwaliteit natuurlijk nog een pak beter dan klein negatiefjes van 35mm.

    Veel hangt natuurlijk af van je film zelf. Bij een professionele ISO 100 of ISO 160 film ga je meer detail krijgen en minder korrel.


    Nadeel is wel stof. Maar kan je opruimen achteraf in Photoshop.

    Voorbeeldjes:

    TMax 100 in Hasselblad (verkleind, origineel was 6000x6000 pixels, dus ongeveer 36MP)

    Fuiji 400 X-tra in Nikon FE2 Ongeveer 6 MP

    Comment


    • #3
      Re: scanner epson v700 of v750 pro

      Bedankt Caleido voor de info. Naar jouw voorbeelden te zien, is de kwaliteit ruim voldoende voor mijn gebruik. Ik kijk even naar de silver fast software.
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #4
        Re: scanner epson v700 of v750 pro

        Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
        Bedankt Caleido voor de info. Naar jouw voorbeelden te zien, is de kwaliteit ruim voldoende voor mijn gebruik. Ik kijk even naar de silver fast software.
        Ivm die software, die van de V750-V700 versie zal natuurlijk geupdate zijn in vergelijking met mijn model.

        Test eerst eens de originele software uit de doos dus.

        Comment

        Working...
        X