Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter op 17 55

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV filter op 17 55

Hallo

Ik heb recent een 17-55 2.8 lens van canon aangeschaft. Na veel gelezen te hebben over stof in de lens zie ik dat er wordt aangeraden om er een UV filter op te draaien. Is er veel verschil tussen een Tiffen 77mm UV Haze 1 Filter van 30 euro en een B+W 007 MRC XS PRO Digital 77 van 80 euro?

Vroeger had ik een tamron 17 - 50 en daar zat een cokin filtertje van 24 euro op en toen merkte ik geen verschil in de beeldkwaliteit met of zonder. Ga ik dat wel merken met de canon?

Grees
    50d + 17-55 2.8

Re: UV filter op 17 55

Een UV-filter gaat geen stof in de lens tegenhouden, een UV-filter gaat geen stof tegen houden tout court, een UV-filter gaat uw lens alleen in kwaliteit doen achteruit gaan.
    Dit gezegd zijnde, als je de lens wil beschermen tegen steenslag of simpelweg onhandigheid, gooi er dan zo'n filter op.
    Of de 17-55 IS specifiek een stofzuiger is komt me niet direct voor de geest.

Comment

Je gaat altijd stof op je lenzen krijgen en een filter gaat daar niks aan veranderen. Een filter kan er enkel voor zorgen dat er geen krassen komen op het voorste element van je lens. Als je een hoogwaardige lens hebt zoals de 17-55 f/2.8 moet je daar geen goedkope filter op zetten want dan haal je de kwaliteit terug naar beneden. Als ik je dus een tip mag geven, ga voor de B+W filter! btw je moet met 17mm nog niet gaan voor de slim versie.

Jakke
      Canon en glas
      www.jakke16.be

Comment

Ik heb zelf ook de B+W op mijn 17-55 f/2,8 staan. Gaat er alleen in de volgende gevallen af:
        - reiniging;
        - nachtfotografie;
        - vervangen door circulaire polarisatiefilter.
        Ik weet het, niet iedereen is voor UV-filters hier op het forum, tenzij het voor de verkoop is. Dan heeft er een filter opgezeten vanaf Dag 1!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
          Je gaat altijd stof op je lenzen krijgen en een filter gaat daar niks aan veranderen.
          Stof maakt geen krassen, zandjes ook niet, maar de h******* die gaat poetsen zonder te kijken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties. Dat een UV filter geen stof gaat tegenhouden op de lens wist ik wel. Maar het ging hem vooral over stof in de lens. Waarschijnlijk komt dat naar binnen via het zoommechanisme. Ik ga dus voor de B+W gaan als bescherming voor mijn lens.
            50d + 17-55 2.8

Comment

Working...
            X