Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnekap, lenskap?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zonnekap, lenskap?

hallo,

ik heb zelf al een beetje rond gezocht op het net maar vind er maar bitter weinig van terug.
    mijn vraag is het volgende, ik zou een zonnekap willen aanschaffen maar weet niet goed de welke. als ik een beetje rondsurf vind kappen ik verschillende vormen en formaten. welke zijn nu geschikt voor welke toepassing. ik zie volledig rond gesloten kappen en kappen met 4 hoeken eruit, anderen zijn dan langer.
    inzelf wil deze gebruiken om in zonnige omstandigheden landschappen te fotograferen.

alvast bedankt voor jullie prof. hulp.
    canon EOS450D kitlens 18-55IS - speedlite 430EXII
    canon G7
    www.owfoto-devreese.be

Re: zonnekap, lenskap?

je hebt gewoon een nodig die aangepast is aan uw lens
    die verschillende groottes en vormen zijn speciaal aangepast lens per lens
    450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis_l Bekijk bericht
      je hebt gewoon een nodig die aangepast is aan uw lens
      die verschillende groottes en vormen zijn speciaal aangepast lens per lens
      de vormen verschillen, waarom?

Neem de zonnekap van een 75-300 lens en plaats die op een 18-70 lens, ga naar brandpuntafstand 18... Je ziet nu een rond beeld, met zwart afgesneden...
      doordat de ene lens een grote breedhoek heeft komt de zonnekap in beeld, die smaller gemaakt is voor de grote zoomlens...
      Een lens en zijn zonnekap zijn op elkaar berekend, kies de goeie...
      Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

Comment

ok, dit van het brandpuntafstand is duidelijk.
        maar welke is nu de goeie.
        ik heb nog wat speurwerk gedaan en vind enkel de EW-60C terug voor mijn 18-55IS kitlens terug.
        dit is een volledig gesloten ring, doch gaat men voorkeur naar zon kap met uitgesneden hoeken. daar ik denk dat dit beter resultaat opleverd of heb ik het volledig fout.
        canon EOS450D kitlens 18-55IS - speedlite 430EXII
        canon G7
        www.owfoto-devreese.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steven.dv Bekijk bericht
          ok, dit van het brandpuntafstand is duidelijk.
          maar welke is nu de goeie.
          ik heb nog wat speurwerk gedaan en vind enkel de EW-60C terug voor mijn 18-55IS kitlens terug.
          dit is een volledig gesloten ring, doch gaat men voorkeur naar zon kap met uitgesneden hoeken. daar ik denk dat dit beter resultaat opleverd of heb ik het volledig fout.
          Als men voor de 18-55is bij Canon de EW-60C als zonnekap zet dan is dit DE MEEST GESCHIKTE ZONNEKAP. Uitgesneden hoeken kunnen zorgen voor nadelige lichtinval ....ze zijn meestal enkel nuttig op breedhoeklenzen waar je anders de kap in de uithoeken zou kunnen zien.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steven.dv Bekijk bericht
            Als je de zonnekap van die kitlens gebruikt, dan draait die ook mee tijdens het scherpstellen (toch bij mijn 18-55 IS).
            Daarom kan je op die lens geen zonnekap met uitgesneden hoeken gebruiken (of ze zou zo breed moeten zijn dat ze totaal geen effect meer heeft).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X