Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Externe HD

    voeding stuk kan niet zo'n kwaad.. iederen computernitwit kan die externe schijven gewoon intern aan je pc hangen ook

    ikzelf werk met 2x (Lacie) 1Tb op aparte locaties in huis
    de 2e disk steekt zelfs nooit in de stroom noch usb tenzij als ik ga backuppen.

    call me paranoid
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #32
      Re: Externe HD

      Ik heb 1 Western Digital schijven, My Book Studio Edition II
      1x 1 TB
      1X 2 TB
      Beide zijn gespiegeld, dus uiteindelijk hou je 500 MB en 1 TB over.

      Ik denk dat het spiegelen heel belangrijk is, bij een HD crash ben je namelijk niets kwijt.
      Een kennis van mij is laats door een crash 5 jaar foto's kwijt geraakt. Inmiddels is hij kaal, want hij heeft al zijn haren van ergernis uitgetrokken.

      Nog een voordeel van Western Digital, ze hebben geen ventilator, maken dus ook geen lawaai.

      In het verleden heb ik diverse schijven uitgeprobeerd, maar dit is mijns inziens de perfecte oplossing.
      Groet,
      Paul

      Comment


      • #33
        Re: Externe HD

        De laatste jaren nog enkel Western Digital in huis gehaald, de oudste draait nu een jaar of zes.
        Mijn backupsysteem:
        Een extra 500Gb disk in de PC waar ik met een syncsoftje de belangrijke bestanden naar synchroniseer. Ik kijk dan gelijk effe na wat hij allemaal van plan is te kopiëren en vooral te deleten
        Op regelmatige basis hang ik er een WD 1TB MyBook aan en neem ik een snapshot van de 500 gig schijf. De snapshots bewaar ik een jaartje. Op deze manier staan alle bestanden op 3 hardeschijven en heb ik op de externe een historiek van een jaar
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #34
          Re: Externe HD

          Mijn workflow:

          SD kaartjes van 2G (plan wel te upgraden naar 4GB): doel is bij defect, of verlies niet alles kwijt te zijn.

          Als ik thuis ben kaartjes=> via Hama usb 2.0 cardreader en lightroom op de interne HDD van mijn pc, al omgezet naar DNG. => via "Cobian Backup" (= freeware) een replicatie naar een externe WD 1TB schijf via eSATA (= ongelooflijk snel ivglm usb 2 of FW800). Deze gaat uit indien niet gebruikt en los van de stroom.

          Als ik op reis ben neem ik de cardreader mee, en dump ik de raw's op de interne HDD en zet ze daarna handmatig over naar een externe USB schijf (120GB). De externe schijf is dan mijn hoofdschijf, de laptop als backup.

          Qua merken neem ik qua reliability enkel nog Western digital schijven. Seagate en Maxtor zijn ook goed, maar ik heb er al meer problemen mee gehad.

          Gouden tip: een "on/off knop" op een externe enclosure is géén bescherming tegen blikseminslag. De inslag trekt vaak een lichtboog over het contact en je hebt nog prijs. enkel volledig uittrekken geeft je zekerheid. Je mag 20x backups hebben in RAID 5, als ze op dezelfde keten staan is het nog altijd niet safe (tenzij je buffer zoals een UPS met overstroombeveiliging hebt, maar dan spreken we al over een hoge investering).

          Comment


          • #35
            Re: Externe HD

            Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
            voeding stuk kan niet zo'n kwaad.. iederen computernitwit kan die externe schijven gewoon intern aan je pc hangen ook
            De schijf is twee maand oud, dus daar is nog een jaar en tien maanden garantie op. Als een computernitwit de verzegelde schroefjes losdraait, dan is de garantie voorbij.

            Het probleem is ondertussen opgelost. Verleden week maandag belde ik naar support (0800-nummer) van WD. Een vriendelijke mijnheer liet weten dat hij mij een nieuwe adapter zou opsturen. Die is deze morgen aangekomen met de post, alles is in orde en het heeft mij geen cent gekost. Thumbs up voor WD!

            http://www.decultuurconsument.be/
            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #36
              Re: Externe HD

              Zoals Indigo terecht opmerkt: een RAID oplossing is geen alternatief voor backups.
              RAID wordt enkel en alleen gebruikt om de MTBF en MTTR waarden te verhogen.
              Ik zou mijn foto's nooit alleen aan deze technologie toevertrouwen (gemeenschappelijke locatie, voeding).
              Voor mij blijft de beste oplossing: aparte media die je op aparte plaatsen bewaart.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #37
                Re: Externe HD

                Van alle HD's die ik gehad heb en dat zijn er al enkele hoor heb ik nooit een WD kapot gehad, Maxtor is de grootste rommel die er bestaat ik heb er op twee jaar tijd drie van kapot gehad, telkens kreeg ik een nieuwe (opvolger omdat de HD niet meer bestond) en telkens na 3 tot 12 maanden waren ze terug kapot en ondanks dat er nog garantie op was heb ik de laatste van de drie open gedaan om de magneet er uit te halen.
                Wat bleek nu dat juist de magneet de oorzaak was, die was voorzien van een chrome laagje en die was los gekomen en deed de boel om zeep.
                Zelfs al krijg ik ze gratis NOOIT meer MAXTOR.
                Dan heb ik ook eens gegevens bewaard op DVD RW en van de vijf diks die ik gemaakt had kon ik er na een half jaar nog maar twee lezen, de drie anderen werden zelfs niet meer herkend en konden zelfs niet meer gewist of geformateerd worden.
                Als je op disk's bij wil houden gebruik dan al zeker geen RW schijven.
                Zelf bewaar ik mijn foto's op meerdere HD's, computers das het goedkoopste en het veiligste (vind ik).
                Last edited by Sus; 29 september 2009, 13:17.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #38
                  Re: Externe HD

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  Dan heb ik ook eens gegevens bewaard op DVD RW en van de vijf diks die ik gemaakt had kon ik er na een half jaar nog maar twee lezen, de drie anderen werden zelfs niet meer herkend en konden zelfs niet meer gewist of geformateerd worden.
                  Volgens een test in C'T magazine (editie september) hadden alle geteste DVD branders een hoge foutratio op DVD RW. Volgens het artikel veranderen bij het branden de fysieke eigenschappen van één van de layers waardoor de brander moeilijkheden heeft om de laser te positioneren Het advies was DVD RW mijden. Voor DVD-R en DVD+R was het advies deze niet te branden aan de maximale snelheid en opteren voor Archival grade media. (maar ik heb deze nog niet gevonden )
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Externe HD

                    Die laatste grade slaat waarschijnlijk op z'n resistentie tegen UV-licht. Dat is een van de meest degenererende factoren voor CD / DVD schijfjes. Ik vertrouw het niet... per GB is een HDD tegenwoordig ook al goedkoper denk ik... Laat staan de benodigde ruimte in kasten en laden...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Externe HD

                      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                      Ik vertrouw het niet... per GB is een HDD tegenwoordig ook al goedkoper denk ik... Laat staan de benodigde ruimte in kasten en laden...
                      Volledig mee eens, al moet ik toegeven dat iedere CD - DVD die ik ooit heb gebrand nog steeds leesbaar is Een backup op externe harde schijf die je niet aangesloten laat aan je PC lijkt mij inderdaad kosten/baten gezien de beste oplossing (op twee is nog beter natruurlijk).
                      Opteren voor een incrementele backup op externe harddisk geef je dan nog meer veiligheid omdat indien je dingen die je al dan niet per ongeluk wist waarschijnlijk nog eenvoudig kan recupereren.
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Externe HD

                        Hier het zelfde, ik heb ook 1 Maxtor, die soms door mijn Mac gezien wordt, maar ook heel vaak niet.... Op een PC het zelfde verhaal, dus het ligt aan de schijf. Geweldig zo'n ding, maar ook hier, nooit meer Maxtor...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Van alle HD's die ik gehad heb en dat zijn er al enkele hoor heb ik nooit een WD kapot gehad, Maxtor is de grootste rommel die er bestaat ik heb er op twee jaar tijd drie van kapot gehad, telkens kreeg ik een nieuwe (opvolger omdat de HD niet meer bestond) en telkens na 3 tot 12 maanden waren ze terug kapot en ondanks dat er nog garantie op was heb ik de laatste van de drie open gedaan om de magneet er uit te halen.
                        Wat bleek nu dat juist de magneet de oorzaak was, die was voorzien van een chrome laagje en die was los gekomen en deed de boel om zeep.
                        Zelfs al krijg ik ze gratis NOOIT meer MAXTOR.
                        Dan heb ik ook eens gegevens bewaard op DVD RW en van de vijf diks die ik gemaakt had kon ik er na een half jaar nog maar twee lezen, de drie anderen werden zelfs niet meer herkend en konden zelfs niet meer gewist of geformateerd worden.
                        Als je op disk's bij wil houden gebruik dan al zeker geen RW schijven.
                        Zelf bewaar ik mijn foto's op meerdere HD's, computers das het goedkoopste en het veiligste (vind ik).
                        Groet,
                        Paul

                        Comment


                        • #42
                          Re: Externe HD

                          Ik kan alleen maar aanraden van zo snel mogelijk uw belangrijke gegevens er af te halen voor ze het helemaal niet meer doet.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #43
                            Re: Externe HD

                            Van alle merken heb ik al es kapotte schijven gehad. Sommige reeksen waren wel bekend om hun hoge uitval zoals de Maxtor DiamondMax Plus 9 reeks en de IBM (nu Hitachi) Deskstar GXP60 (of was het GPX?) reeks.
                            Maxtor is trouwens enkele jaren geleden overgenomen door Seagate.

                            Comment

                            Working...
                            X