Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen

Op de website van KB staat een set tussenringen (12 - 20 - 35mm) voor mijn A100
    De lens die ik heb is de Sony 75-300, dewelke een minimale afstand heeft van 1,5 m tot het onderwerp (als ik mij niet vergis).

Omdat een echte macro lens nogal kostelijk is (en ik niet echt weet ik of macro wel mijn ding is)dacht i dat dit een leuk alternatief was om mee te experimenteren.

De vraag is simpel, bestaat er een formule (of logische redenering) waarmee ik kan berekenen wat de minimale afstand wordt als ik zo'n tussenring plaats?

Volgende vraag: het is een set van 3 tussenringen, kan je er altijd maar 1 plaatsen, of kan je deze combineren, om zodoende afstanden te bekomen van 12 - 20 - 32 - 35 - 47 - 55 - 67 mm.

alvast bedankt

grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Re: Tussenringen

niemand?
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Hi

Macro ringen kan je zeker combineren.
      Wat jou minimale afstand is zou ik niet kunnen zeggen. Zal je zelf moeten uitvinden.
      Wat ik wel kan zeggen is hoe meer mm ring je hebt hoe korter de afstand en ook hoe groter de vergroting.
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

Comment

Aanvullend: hoe korter de brandpuntsafstand, hoe sterker de vergroting maar ook hoe korter de werkafstand. Met een 75-300 zal het zeker interessant zijn, met een groothoekzoom ligt de schepte vlak tegen de lens of soms zelfs er binnenin
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Comment

thnx.....

Comment

hmmm....
              nu is er toch iets wat ik niet snap.

Spanjaart zegt dat het met mijn 75-300 interessant zal zijn, terwijl er op de website gepost door Viewfinder het volgende staat.
              "Tussenringen toepassen op lange brandpuntslenzen heeft weinig zin."
              iemand die enige verklarende uitleg heeft voor een absolute leek?

alvast bedankt....

Comment

De op je lens vermelde brandpuntsafstanden van 75-300 mm gelden bij scherpstelling op oneindig.
                Wanneer je scherpstelt op 1,5 meter (de kortste scherpstelafstand) dan zijn de brandpuntsafstanden aanmerkelijk korter.

300 mm zal dan ongeveer 235 mm zijn (niet nagerekend) en daarbij zul je dan tussenringen met een totale lengte van 235 mm moeten gebruiken om 1:1 te fotograferen. Dit is niet praktisch.
                Anders wordt het wanneer je deze lens gebruikt op 75 mm, ook deze brandpuntsafstand wordt korter wanneer je dichterbij dan oneindig scherpstelt. Met een setje tussenringen met een totale lengte van 68 mm zul je dan theoretisch 1:1 kunnen fotograferen en mogelijk zelfs iets groter.
                Een en ander hangt af van de bouwwijze van het objectief.

Comment

bedankt voor de uitleg viewfinder...
                  Het blijft enigzins Latijn, nu echter in een iets verstaanbare versie....
                  grt,
                  Raf

Comment

alhoewel technisch voor "macro" vanaf 1:1 wordt gerekend,
                    gebeurt het slechts zelden dat gangbare (natuur)macro's op die maatstaf worden gemaakt.
                    ook de meeste échte macrolenzen zijn slechts 1:1 op het dichtste focuspunt.

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                    X