Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A700 - LCD bescherming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A700 - LCD bescherming

    Hallo iedereen,

    Ik heb al wat zitten rondzoeken op het forum, maar ben er nog niet echt uitgeraakt hoe ik het best de LCD van m'n Sony a700 moet gaan beschermen...

    Op de site van Sony zelf bieden ze een soort hard polycarbonaat beschermer aan; daarvan weet ik zeker dat ze zal passen maar ik heb al gelezen dat deze er heel makkelijk afvalt en bovendien binnen de kortste keren vol met krassen zit. Bovendien vind ik persoonlijk, afgeleid uit de images van google, dat dit er nogal bombastisch uitziet en zo'n beetje de "slick feel" van de shiny LCD verknoeit?

    Langs de andere kant zie ik het niet echt zitten om er folietjes en zo te gaan opkleven...bij mij gaan daar immers gegarandeerd belletjes onderzitten en zeker ook wat stof, waar ik me nadien toch maar ga aan ergeren Daarnaast krijg je die er ook niet zo makkelijk af om nadien te vervangen denk ik...

    Ik heb niet echt wat relevants gevonden bij de zoekfunctie over het beschermen van de LCD van een Sony Alpha; iemand ervaring (zowel positief als negatief; kwestie van te weten wat eventueel te vermijden) hiermee?

    Alvast bedankt!
    Last edited by Jovac7; 15 augustus 2009, 15:55.
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

  • #2
    Re: Sony A700 - LCD bescherming

    Dit soort past op Nikons perfect, dus dat zal ook wel op een Sony zo zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sony A700 - LCD bescherming

      Bedankt voor de suggestie hjanssen!

      Voor de rest niemand met ervaring hiermee?
      α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

      Comment


      • #4
        Re: Sony A700 - LCD bescherming

        ik heb de Sony-PCK-LH beschermkap voor men A700 en heb er niet echt klagen van... Na het schieten haal ik het er gewoon af om alles duidelijk te kunnen zien (alhoewel het zo erg niet stoort). Er komen idd wel krasjes op maar zoals ik zei, zo erg stoort het me niet, het valt er ook zeker niet snel af (nog niet voorgehad)...
        Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
        My travel photography site

        Comment


        • #5
          Re: Sony A700 - LCD bescherming

          Bij mij zit de Sony-PCK-LH beschermkap er ook op, is er nog nooit afgevallen.
          Een paar krasjes komen er wel op.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A700 - LCD bescherming

            ik heb nu de LCD beschermer van GGS op mijn A700 en A900. Deze beschermer, na 2x gebruik van de Sony beschermer, welke dan eerst verloren en daarna vol krassen, zijn zeer helder en beslist geen krassen. Coor mij zeer aan te bevelen. De beschermers zijn te leveren door fotoshopaalten
            succes
            Berry

            Comment


            • #7
              Re: Sony A700 - LCD bescherming

              Die van GGS heb ik ooit ook wel overwegen, maar uiteindelijk gekozen voor deze :
              Invisible Shield

              Gewoon besteld op de website van de producent, zowel voor dslr's als compactje ondertussen...

              Ik heb ooit eens een toestel gehad dat van een meter hoogte met de LCD op een stuk rots gevallen is: enkel iets van te zien op de folie (niet eens een krasje, maar eerder een lichte vervorming); de LCD eronder was nog perfect in orde. Als bescherming dik in orde dus.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony A700 - LCD bescherming

                Oké, bedankt iedereen!

                Ik vind persoonlijk de officiële protector van Sony nogal bulky, en ik kan me inbeelden dat het idd beter is om de protector eraf te halen om bvb. de foto's te bekijken. Bovendien heb ik al vaak gelezen dat ze inderdaad nogal makkelijk gekrast raakt.

                Ik twijfel nu nog tussen de GGS & Invisible Shield.

                GGS:
                Voordelen:
                - gehard glas, lijkt heel krasbestendig, veel positieve dingen over gelezen
                Nadelen:
                - wordt bevestigd dmv 3M-adhesie-lijm-achtige substantie? Bovendien gelezen dat dit zo goed als permanent is en dat ze er dus maar beter van de eerste keer goed opzit, want bij verwijderen zouden er sporen nablijven van de "lijm"
                (http://www.flickr.com/photos/ntakaha...7606161025943/)
                - misschien beetje belachelijk, maar toch, de merknaam "GGS" onderaan de protector die hoogstwaarschijnlijk pal op de "Sony" onderaan m'n LCD-scherm zal komen

                Invisible Shield:
                Voordelen:
                - lijkt zeer sterk (cfr. talloze youtube promofilmpjes), heel krasbestendig
                - niet bulky, is een gewone film die toch veiligheid zou bieden
                - zou je normaal zonder problemen er weer kunnen afhalen zonder enig spoor, vermits er geen lijm-achtige substantie wordt gebruikt
                Nadelen:
                - er zijn er niet echt; het enige wat ik gelezen heb is dat sommige mensen problemen hadden met het aanbrengen ervan, maar dat was dan vooral bij GSM's, PDA's enz... Ook bij touchscreens zou het wat moeilijker zijn, maar dan denk ik: bij de Sony a700 kan het toch niet zo moeilijk zijn, vermits het gewoon een rechthoekig, plat effen vlak is...

                Dus ik twijfel nog even. Ik zal voor één van beide gaan. Sommige mensen argumenteren ook dat de huidige generatie LCD's reeds op zich redelijk krasbestendig zijn, maar dat risico wil ik toch niet lopen. Persoonlijk spring ik (althans nu nog) supervoorzichtig om met de camera, maar het is nu eenmaal onvermijdelijk dat er af en toe eens een vette afdruk of een vuiltje komt op te liggen. En ik weet gewoon dat ik mezelf voor m'n hoofd zou slaan als ik er ooit daadwerkelijk een kras op maak

                @K-2: heb je die Invisible Shield makkelijk kunnen aanbrengen? Geen bubbels of stofjes eronder? Blijft-ie goed hangen? Of hij voldoende bescherming biedt hoef ik je wel niet te vragen, af te leiden uit het rots-verhaal
                α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A700 - LCD bescherming

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jovac7 Bekijk bericht
                  B]Invisible Shield:[/B]
                  Voordelen:
                  - lijkt zeer sterk (cfr. talloze youtube promofilmpjes), heel krasbestendig
                  - niet bulky, is een gewone film die toch veiligheid zou bieden
                  - zou je normaal zonder problemen er weer kunnen afhalen zonder enig spoor, vermits er geen lijm-achtige substantie wordt gebruikt
                  Nadelen:
                  - er zijn er niet echt; het enige wat ik gelezen heb is dat sommige mensen problemen hadden met het aanbrengen ervan, maar dat was dan vooral bij GSM's, PDA's enz... Ook bij touchscreens zou het wat moeilijker zijn, maar dan denk ik: bij de Sony a700 kan het toch niet zo moeilijk zijn, vermits het gewoon een rechthoekig, plat effen vlak is...

                  Dus ik twijfel nog even. Ik zal voor één van beide gaan. Sommige mensen argumenteren ook dat de huidige generatie LCD's reeds op zich redelijk krasbestendig zijn, maar dat risico wil ik toch niet lopen. Persoonlijk spring ik (althans nu nog) supervoorzichtig om met de camera, maar het is nu eenmaal onvermijdelijk dat er af en toe eens een vette afdruk of een vuiltje komt op te liggen. En ik weet gewoon dat ik mezelf voor m'n hoofd zou slaan als ik er ooit daadwerkelijk een kras op maak

                  @K-2: heb je die Invisible Shield makkelijk kunnen aanbrengen? Geen bubbels of stofjes eronder? Blijft-ie goed hangen? Of hij voldoende bescherming biedt hoef ik je wel niet te vragen, af te leiden uit het rots-verhaal
                  Hoe krasbestendig een lcd-scherm ook is, je zal niet zien dat je dat tegenkomt waartegen het niet bestand is...

                  Het Inv. Shield is inderdaad vrij gemakkelijk aan te brengen. Er zit een spray bij die je toelaat om eventuele luchtbelletjes weg te wrijven bij het aanbrengen.

                  Dus :
                  1- LCD-scherm perfect stofvrij maken (normaal niet echt een probleem als je binnenshuis werkt).
                  2- zo weinig mogelijk de binnenkant van de folie aanraken bij het losmaken van de ondergrond want er zit toch ook iets van adhesive op en dus kan je vingerafdrukken langs de binnenkant krijgen.
                  3- spray op lcd en folie
                  4- folie mooi gepast op het scherm leggen
                  5- met bijgeleverde rubber of plastiek spateltje met breedte van de lcd gewoon de resterende spray en evt. bubbeltjes wegpoetsen.
                  6- (ik dacht) 24 u laten drogen zonder de camera te gebruiken, zodat de folie de tijd krijgt om eventuele plaatselijke spanning van het oppervlak weg te krijgen (als gevolg van gebruik van de spatel dus) en zich overal netjes te hechten.
                  (Er wordt ook een gebruiksaanwijzing meegeleverd. )

                  Verwijderen is absoluut geen probleem en laat geen enkel spoor na. Van de body die gevallen is, heb ik toen de folie verwijderd om eventuele schade te checken (- geen dus -), en daarna een nieuwe aangebracht. Je zou ook dezelfde een tweede keer kunnen aanbrengen. Van de spray wordt altijd genoeg meegeleverd om +5 keer de oefening te kunnen doen .

                  Vanzelf loskomen is er echter niet bij. Het ding zit echt wel goed vast, zelfs aan de uiterste randen.

                  Voor mij niets dan plussen dus. Ook de helderheid van de LCD verandert nauwelijks, evenmin als het effect van invallend zonlicht. De LCD blijft even goed bruikbaar als zonder folie.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A700 - LCD bescherming

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Hoe krasbestendig een lcd-scherm ook is, je zal niet zien dat je dat tegenkomt waartegen het niet bestand is...

                    Het Inv. Shield is inderdaad vrij gemakkelijk aan te brengen. Er zit een spray bij die je toelaat om eventuele luchtbelletjes weg te wrijven bij het aanbrengen.

                    Dus :
                    1- LCD-scherm perfect stofvrij maken (normaal niet echt een probleem als je binnenshuis werkt).
                    2- zo weinig mogelijk de binnenkant van de folie aanraken bij het losmaken van de ondergrond want er zit toch ook iets van adhesive op en dus kan je vingerafdrukken langs de binnenkant krijgen.
                    3- spray op lcd en folie
                    4- folie mooi gepast op het scherm leggen
                    5- met bijgeleverde rubber of plastiek spateltje met breedte van de lcd gewoon de resterende spray en evt. bubbeltjes wegpoetsen.
                    6- (ik dacht) 24 u laten drogen zonder de camera te gebruiken, zodat de folie de tijd krijgt om eventuele plaatselijke spanning van het oppervlak weg te krijgen (als gevolg van gebruik van de spatel dus) en zich overal netjes te hechten.
                    (Er wordt ook een gebruiksaanwijzing meegeleverd. )

                    Verwijderen is absoluut geen probleem en laat geen enkel spoor na. Van de body die gevallen is, heb ik toen de folie verwijderd om eventuele schade te checken (- geen dus -), en daarna een nieuwe aangebracht. Je zou ook dezelfde een tweede keer kunnen aanbrengen. Van de spray wordt altijd genoeg meegeleverd om +5 keer de oefening te kunnen doen .

                    Vanzelf loskomen is er echter niet bij. Het ding zit echt wel goed vast, zelfs aan de uiterste randen.

                    Voor mij niets dan plussen dus. Ook de helderheid van de LCD verandert nauwelijks, evenmin als het effect van invallend zonlicht. De LCD blijft even goed bruikbaar als zonder folie.
                    Oké, prachtig, bedankt voor het uitvoerige antwoord! Had idd gelezen dat er soms met bvb. sommige glas-protectors wat reflectie van zonlicht en zo kan zijn; leuk te lezen dat dit hier het geval niet is!

                    Ik ga er zo meteen eentje bestellen; het zal wel bibberen worden bij het aanbrengen vermits ik daar helemaal geen krak in ben (ik heb ooit eens een Veripart screenprotector aangebracht op m'n HTC-phone...man man, wat heb ik daar zitten zweten! Vuiltjes, bubbeltjes...ik kreeg er de kriebels van!)...

                    Maar zoals ook te zien is op de filmpjes op hun site zit er idd zo'n flesje bij die het hele proces vast wat makkelijker maakt; ze raden ook aan je vingertoppen in te sprayen ermee dus zo zal ik hopelijk de vette vingers vermijden

                    Bedankt voor de hulp iedereen, ik laat nog wat weten wanneer ik het ontvangen heb en hoe het verlopen is!
                    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A700 - LCD bescherming

                      Inderdaad, de spray op de vingertoppen was ik nog vergeten
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A700 - LCD bescherming

                        Ondertussen heb ik de Invisible Shields via de post ontvangen (gewoon besteld op de officiële Amerikaanse website) en aangebracht op m'n camera.

                        Hier kun je een kleine fotoreeks bekijken van het proces, telkens met wat bijkomende info en op het einde mijn conclusie
                        Invisible Shield Application on Flickr

                        Bedankt voor de hulp iedereen, en hopelijk kan deze thread in de toekomst soelaas bieden voor mensen die dan misschien in hetzelfde schuitje zullen zitten
                        α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A700 - LCD bescherming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jovac7 Bekijk bericht
                          Ondertussen heb ik de Invisible Shields via de post ontvangen (gewoon besteld op de officiële Amerikaanse website) en aangebracht op m'n camera.

                          Hier kun je een kleine fotoreeks bekijken van het proces, telkens met wat bijkomende info en op het einde mijn conclusie
                          Invisible Shield Application on Flickr

                          Bedankt voor de hulp iedereen, en hopelijk kan deze thread in de toekomst soelaas bieden voor mensen die dan misschien in hetzelfde schuitje zullen zitten
                          Super, ik heb mijn shield besteld voor de A350 en deze foto's zullen goed van pas komen wanneer het binnenkomt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A700 - LCD bescherming

                            Oorspronkelijk geplaatst door flanger Bekijk bericht
                            Super, ik heb mijn shield besteld voor de A350 en deze foto's zullen goed van pas komen wanneer het binnenkomt
                            veel succes ermee

                            de foto's zelf zijn van een a300, maar de shields zijn voor beide hetzelfde dus het zal idd helemaal gelijkaardig zijn!
                            α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony A700 - LCD bescherming

                              Na veel zoeken naar een goede bescherming voor mijn Sony A550 ben ik ook op invisible shield uitgekomen. De A550 staat er op hun site niet bij, maar wel de A800. Die heeft naar mijn idee net als de A550 een 3 inch screen. Kan iemand mij vertellen of ik zonder risico die maat kan bestellen? Samen met de foto's op Flickr hoop ik dat ik de bescherming zonder problemen kan aanbrengen

                              Comment

                              Working...
                              X