Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrarood, hoe zit het nu eigenlijk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Infrarood, hoe zit het nu eigenlijk?

Ik speel al een tijdje met het gedacht om wat infraroodfotootjes te maken, ik dacht dat je daar enkel een IR filter voor nodig had.

Maar als ik zo eens deftig google blijkt dat het vrij moeilijk is om deftig IR-beeld te krijgen?

Soit, ik zit nu met een Nikon D60, wat voor IR filter moet ik gaan zoeken? Want ik heb het gevoel dat de technische kant een beetje té technisch wordt (vooral door een information-overload)

Dus, iemand die me alles eens op een rijtje kan zetten?

Re: Infrarood, hoe zit het nu eigenlijk?

Er zijn hier ongetwijfeld experten in de materie actief. Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik me niet vergis is het filter dat voor je sensor in de camera zit, de grote spelbreker voor IR-fotografie. Hierdoor krijg je, met een IR-filter, voor de lens, heel lange sluitertijden. Er bestaan tutorials op het net om je camera "deskundig te ontdoen van het filter voor de sensor", maar ongetwijfeld zal je hier betere in minder ingrijpende tips krijgen...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Ik denk ook niet dat een D60 geschikt is voor infraroodfotografie.
      Even snel zoeken op Nikon D60 + infrared op google gaf al snel uitsluitsel: niet geschikt voor infrarood fotografie wegens een zeer effectief filter op de sensor.

Tegenwoordig gooien ze de Sigma SD14 (met lens) naar je kop, deze is zeeeeer eenvoudig geschikt te maken voor infraroodfotografie, de IR filter zit namelijk voor de spiegel, en die kan je er makkelijk uit klikken (enige voorzichtigheid is geboden).
      Daarna een infraroodfilter voor de lens en je kan IR foto's nemen uit de hand, zonder statief.
      Greetz
      Kurt
      SKurt.be
      www.SKurt.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
        Ik denk ook niet dat een D60 geschikt is voor infraroodfotografie.
        Even snel zoeken op Nikon D60 + infrared op google gaf al snel uitsluitsel: niet geschikt voor infrarood fotografie wegens een zeer effectief filter op de sensor.

Tegenwoordig gooien ze de Sigma SD14 (met lens) naar je kop, deze is zeeeeer eenvoudig geschikt te maken voor infraroodfotografie, de IR filter zit namelijk voor de spiegel, en die kan je er makkelijk uit klikken (enige voorzichtigheid is geboden).
        Daarna een infraroodfilter voor de lens en je kan IR foto's nemen uit de hand, zonder statief.
        Greetz
        Kurt
        ik ben niet echt van plan om meer uit te geven dan een IR filter zou kosten Zo geďnteresseerd ben ik ook niet Ik ben nog wat van alle verschillende stijlen aan het uitproberen voor ik me toespits op een bepaalde stijl

Dus de D60 heeft lange sluitertijden nodig voor IR fotografie... Zou dat het enige probleem zijn? Dus met andere woorden: lange sluitertijden+statief+IR filter= wel werkende?

Comment

Er is ook een bedrijf in de USA dat de lowpass filter van je sensor vervangt door eentje die wel IR licht doorlaat. Ze passen de camera ook aan zodat AF juist werkt achteraf. Ze vervangen ook beschadigde filters door nieuwe (heb ik al laten doen). Kost wat geld, maar ze leveren wel vakwerk.

link: http://www.lifepixel.com/

Voor een Nikon D60 zou het op 375$ komen, volgens hun prijslijst.
          Last edited by dleemans; 23 juli 2009, 00:11.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vollmond Bekijk bericht
            ik ben niet echt van plan om meer uit te geven dan een IR filter zou kosten Zo geďnteresseerd ben ik ook niet Ik ben nog wat van alle verschillende stijlen aan het uitproberen voor ik me toespits op een bepaalde stijl

Dus de D60 heeft lange sluitertijden nodig voor IR fotografie... Zou dat het enige probleem zijn? Dus met andere woorden: lange sluitertijden+statief+IR filter= wel werkende?
            Even voor de dudielijkheid:

De filter die voor de sensor zit, filtert het ir licht (heel goed) weg (alsook het uv-licht, maar dat is hier nu even niet belangrijk). Als je een perfecte ir filter voor de lens zet, die het omgekeerde doet (dus al het licht, behalve het irlicht) wegfiltert, reken je op de imperfectie van de filter die voor de sensor zit en de perfectie vand de filter die voor je lens zit en hoop je dus dat er na de eerste filter enkel nog irlicht overblijft waaravan de filter voor de sensor niet teveel wegfiltert (waarvoor die nogtans ontworpen is).

Ik denk dat je als resultaat gewoon een heel erg stevige nd-filter gaat overhouden bij gebruik van een d60.

Comment

dus gewoon een ander projectje zoeken met mijn D60

bedankt voor de hulp mensen!

Comment

Je kan bv ook een tweedehandse D70 aanschaffen voor een erg schappelijke prijs en hier een infrarood filter op gebruiken. Hou ook dan nog rekening met seconden lange sluitertijden.Standaart zijn DSLR camera's voorzien van een ir blokkeerfilter .....om snelle sluitertijden te halen moet dit filter verwijderd worden.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hallo,

Zet je camera op een statief in een donkere kamer. Zet in S mode bv 30 s of belicht via remote control in bulb mode enige tijd. Terwijl de sluiter open staat belicht je deze manueel met een TV afstandbediening terwijl je continu een knopje ingedrukt houdt van je afstandbediening. Kijk nu na belichting of je iets ziet op je foto. Bij de ene camera zoals bv D70 heb je enig beeld, terwijl je bij de nieuwere versies reeds een beter IR filter voor de sensor zit en deze dus helemaal niet geschikt zijn voor IR fotografie zonder enige ombouw. De belichting zou veel te lang duren (onscherp beeld of teveel ruis/hot pixel).

Andere mogelijkheid : Gebruik in Photoshop de IR preset - ik vermoed bij zwart wit conversie

groet
                  Last edited by Amateurken; 28 juli 2009, 19:12.
                  Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Working...
                  X