Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting niet goed

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belichting niet goed

ik krijg mijn witbalans op de foto's maar niet goed.
    Ik fotografeer binnen op een achtergrond doek met 2 flitsboxen.
    Ze zijn óf overbelicht óf te donker.
    Ik heb al gespeeld met de diagragma en witbalans maar krijg t maar niet goed.
    Wie heeft er tips? ik fotografeer met een sony alpha 350.

bedankt!!

Re: belichting niet goed

Hmm, je blijft vrij vaag over wat je precies uitricht natuurlijk...

Heel basic, de manier waarop ik het zou aanpakken:
    - je camera op manueel zetten en sluitertijd 1/125s kiezen met diafragma op 8.
    - 1 softbox opstellen, de andere uitlaten en het vermogen van je box bv op halve kracht zetten.
    - (ik ga er even vanuit dat je geen lichtmeter hebt) foto nemen en kijken of die foto nu te donker of te licht is...
    Is dat nog het geval, kan je beginnen kiezen: softbox meer open of dicht draaien of hetzelfde doen met het diafragma, afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Verander telkens maar 1 parameter: niet én je softboxvermogen gaan aanpassen én aan je diafragma prullen. Door met 1 parameter per keer te spelen ga je beter verstaan wat de invloed van elke parameter is.
    Wanneer je tevreden bent met het licht dat uit de eerste box komt, kan je eventueel met de tweede beginnen prutsen om wat bij te lichten...

Veel plezier!
    Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

Comment

Witbalans heeft niet te maken met over of onderbelicht é, witbalans is de kleurtemperatuur van je witte tonen, iets volledig anders. Indien je foto over of onderbelicht zijn verhoog of verlaag je f/stop respectievelijk, want 'aperture controls flash exposure'. Vergeet die zin nooit!

Indien je je witbalans niet in orde krijgt, gebruik dan een grijskaart of investeer in een ExpoDisc of dergelijke, is je probleem meteen voor altijd van de baan!

Cheerioz
      MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
        Witbalans heeft niet te maken met over of onderbelicht é, witbalans is de kleurtemperatuur van je witte tonen, iets volledig anders. Indien je foto over of onderbelicht zijn verhoog of verlaag je f/stop respectievelijk, want 'aperture controls flash exposure'. Vergeet die zin nooit!

Indien je je witbalans niet in orde krijgt, gebruik dan een grijskaart of investeer in een ExpoDisc of dergelijke, is je probleem meteen voor altijd van de baan!

Cheerioz
        Tenzij je alles 10 stops overbelicht, dan zal het wit ook wit zijn op je foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cameljack Bekijk bericht
          Heel basic, de manier waarop ik het zou aanpakken:
          - je camera op manueel zetten en sluitertijd 1/125s kiezen met diafragma op 8.
          Ik lees dit wel vaker en vroeg me af waarom er 'standaard' voor 1/125s en F8 gekozen wordt bij studiofotografie.

Ik ben onlangs zelf ook eens aan het prullen gegaan voorlopig enkel met bouwlamp en ben toen (met dank aan wat BD-hulp) ook overgestapt op manueel en bovenstaande parameters wat wonderwel goed lukt. Ik ben wel gezakt naar F5.6.
          Maar blijf me dus afvragen vanwaar die 'basisinstelling'?

Voor TS. schiet je in RAW? Ik werk met bouwlampen en mijn witbalans staat dus ook helemaal fout, maar die trek ik dan in de nabewerking recht.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

hoi nena,

ik schiet inderdaad in RAW én in Jpeg , maar wil eigenlijk zo min mogelijk naderhand hoeven te bewerken.
            Heb je een speciaal programma om je rawbestanden te bewerken? Want ik gebruik meestal de jpeg bestanden of bewerk de raw bestanden ook in photoshop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Ik lees dit wel vaker en vroeg me af waarom er 'standaard' voor 1/125s en F8 gekozen wordt bij studiofotografie.

Ik ben onlangs zelf ook eens aan het prullen gegaan voorlopig enkel met bouwlamp en ben toen (met dank aan wat BD-hulp) ook overgestapt op manueel en bovenstaande parameters wat wonderwel goed lukt. Ik ben wel gezakt naar F5.6.
              Maar blijf me dus afvragen vanwaar die 'basisinstelling'?

Voor TS. schiet je in RAW? Ik werk met bouwlampen en mijn witbalans staat dus ook helemaal fout, maar die trek ik dan in de nabewerking recht.
              Op f8 zijn de meeste lenzen op hun scherpst en 1/125 is de snelste sluitetijd waarbij je een flash kan gebruiken op oudere toestellen, dus ik gok dat 1/250 tegenwoordig ook wel in is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Op f8 zijn de meeste lenzen op hun scherpst en 1/125 is de snelste sluitetijd waarbij je een flash kan gebruiken op oudere toestellen, dus ik gok dat 1/250 tegenwoordig ook wel in is.
                die 1/125 is niet zo belangrijk... mag ook 1/200 zijn als je camera dat aan kan, maar net zo goed 1/60... want het beeld wordt toch door de flash bevroren.

F8 zorgt er gewoon voor dat je een redelijke diepte scherpte hebt... zodat de neus en de oren scherp zijn... om te starten is dat prima

pas je lichten dan hier naar aan, verander je camera niet meer, maar verander je lichten... dichter bij, verder af, meer power, minder... kijk op je histogram als je geen lichtmeter hebt.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  die 1/125 is niet zo belangrijk... mag ook 1/200 zijn als je camera dat aan kan, maar net zo goed 1/60... want het beeld wordt toch door de flash bevroren.

F8 zorgt er gewoon voor dat je een redelijke diepte scherpte hebt... zodat de neus en de oren scherp zijn... om te starten is dat prima

pas je lichten dan hier naar aan, verander je camera niet meer, maar verander je lichten... dichter bij, verder af, meer power, minder... kijk op je histogram als je geen lichtmeter hebt.
                  Als je flash niet zo krachtig is en als je wat ander ambient licht heb, lijkt het me toch handig om niet langer als nodig te belichten.

Comment

hangt ervan af wat de maximale opening is. Reken het beste prestaties van je lens ongeveer 2 stops kleiner.
                    Voorts wil ik wijzen op de ongemeen leuke effectjes die verschillende diafragma-openingen in het eindresultaat teweeg brengen.
                    De tijd van 1/100, f16 and shoot is toch al even voorbij, of niet?

G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Als je flash niet zo krachtig is en als je wat ander ambient licht heb, lijkt het me toch handig om niet langer als nodig te belichten.
                      ja, de vraag van de TS is niet zo duidelijk...

ik neem gewoon aan dat het studio fotografie betreft... dan heb je geen ambient licht.

locatie fotografie is helemaal iets anders...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                      X