Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie metz flitser onterecht ongeldig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Garantie metz flitser onterecht ongeldig

Je kan dit verhaal op twee manieren interpreteren, en zowel de fabrikant als de eigenaar hebben hun gelijk in deze zaak. Het zou echter wel getuigen van een prima service van de fabrikant/winkel om deze zaak op te lossen voor een vriendenprijsje, dan is iedereen tevreden en behoud iedereen zijn waardigheid.

Comment

Even een updateje:

De zaak is ondertussen bij Metz in Duitslmand gepasseerd, zij beweren hetzelfde als De Beukelaer, geen garantie.

Uiteindelijk heb ik wel van De Beukelaer het voorstel gekregen om de prijs van het bestek te halveren. Toen ik de prijs hoorde, lag die lager dan ik die van Foto Rubens had gekregen. Blijkbaar rekenen zij nog een €20 administratieve kosten aan. Mogen zij dat zomaar? Die prijs is mij nooit op voorhand meegedeeld en staat ook nergens in hun voorwaarden of elders vermeld. Veel hulp heb ik aan hen ook niet gehad, en ik ben nog steeds van mening dat zelfs de helft te veel is. De halve prijs van het bestek is 70 euro inclusief btw, daar zou dan nog eens €20 (+btw, maar ben daar niet zeker van) voor foto rubens bijkomen. Prima service... *kuch*
      Last edited by Teun_2; 23 juli 2009, 14:45.

Comment

ga hier uiteindelijk ook es op reageren:

al iedereen zegt dat het geen garantie is zal het ook wel zo zijn!
        en een voorstel voor de helft; zou ik niet laten liggen.

laat dit een goeie les zijn ivm omgang met je apperatuur! 't is geen speelgoed meer
        nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          ga hier uiteindelijk ook es op reageren:

al iedereen zegt dat het geen garantie is zal het ook wel zo zijn!
          en een voorstel voor de helft; zou ik niet laten liggen.

laat dit een goeie les zijn ivm omgang met je apperatuur! 't is geen speelgoed meer
          Wat een onzin: wie is iedereen, waarom is dat dan zo?
          Waar staat dat de klager zijn apperatuur als speelgoed heeft gebruikt?
          Of reageert u maar om te reageren.
          Het is hier duidelijk een geval van garantie tot de voordeur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Even een updateje:

De zaak is ondertussen bij Metz in Duitslmand gepasseerd, zij beweren hetzelfde als De Beukelaer, geen garantie.

Uiteindelijk heb ik wel van De Beukelaer het voorstel gekregen om de prijs van het bestek te halveren. Toen ik de prijs hoorde, lag die lager dan ik die van Foto Rubens had gekregen. Blijkbaar rekenen zij nog een €20 administratieve kosten aan. Mogen zij dat zomaar? Die prijs is mij nooit op voorhand meegedeeld en staat ook nergens in hun voorwaarden of elders vermeld. Veel hulp heb ik aan hen ook niet gehad, en ik ben nog steeds van mening dat zelfs de helft te veel is. De halve prijs van het bestek is 70 euro inclusief btw, daar zou dan nog eens €20 (+btw, maar ben daar niet zeker van) voor foto rubens bijkomen. Prima service... *kuch*
            Ok, ik ga hier ook even op reageren na het hele verhaal te hebben gelezen...

1) Ik weet niet wat je exact gedaan hebt, maar zoals je het eerst uitlegde en nu op het einde van dit topic is al een groot verschil in handelingen en wat je gedaan hebt.
            2) Als het mechanisme al een tijdje stroever werkte en je wist dat je op dat feestje moest gaan fotograferen, dan had je voordien naar je flitser moeten laten kijken of je voorzorgen nemen.
            3) Die 20€ die Rubens zou bijrekenen is een normale zaak. In sommige winkels rekenen ze zelfs direct 50€ aan. Zij moeten je defecte materiaal terug ontvangen, opsturen naar De Beukelaer of een reparatiedienst, al het papierwerk in orde maken, ...
            Als je rekent hoeveel tijd en onkosten daar inkruipen en je telt een uurloon van een bediende, dan is 20€ niet veel.

Verder werkt het steeds zo met garantie dat je de verdeler steeds op de hoogte moet stellen van het probleem als het zich voordoet (bij het stroef werken dan). Als zij dan zeggen dat je mag verder werken, dan zijn zij verantwoordelijk voor eventuele verdere gevolgen. Als ze zeggen dat het binnen moet, dan stellen ze meestal iets in ruil of bruikleen voor als je een opdracht hebt. Dus best bel je hen even op en meldt je het probleem en vraag je of het kwaad kan als je daarmee verder werkt.

Indien je dit niet gedaan hebt en zelf een beslissing genomen hebt om het verder te proberen, dan is het jou beslissing geweest en idd geen garantie meer.
            - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

Wat een onzin: wie is iedereen, waarom is dat dan zo?
              Waar staat dat de klager zijn apperatuur als speelgoed heeft gebruikt?
              Of reageert u maar om te reageren.
              Het is hier duidelijk een geval van garantie tot de voordeur.
              onder iedereen versta ik een aantal posters hier. MAAR vooral Metz in Duitsland en de winkels.

topic starter zegt zelf: Hierbij heb ik het mechanisme echter geforceerd en weigerde de flash alle dienst.

dus een voorstel 50/50 is een mooi aanbod
              nikon stuff

Comment

[QUOTE=david_ve;2338232]onder iedereen versta ik een aantal posters hier. MAAR vooral Metz in Duitsland en de winkels.

topic starter zegt zelf: Hierbij heb ik het mechanisme echter geforceerd en weigerde de flash alle dienst.

dus een voorstel 50/50 is een mooi aanbod[/QUOTE

Dat forceren is een gevolg van het draaien van de kop zoals uitgelegd in de handleiding en een eerder mechanisch defect. Heb ik dan het mechanisme geforceerd? Ja. Is dat mijn schuld? Ik vind van niet...

Mijn verhaal dat ik op het einde geef is nochtans hetzelfde als in het begin. Waar ligt het verschil dan in?

Comment

Ik begrijp volkomen je frustratie, en ergens heb je een punt hoor. Stel je even in de plaats van de verkoper/importeur/fabrikant.
                  Jij wandelt binnen met in je ene hand een kapotte flitser en in de andere een factuur van een paar maanden geleden. Ik als fabrikant nemen beide in ontvangst en zie de krassen die op de lens staan. Verder doe je de hele uitleg tegen mij zoals je in je eerste post doet. Mijn reactie zou als volgt zijn: een flitser (heb zelf trouwens de 48 van Metz voor m'n Sony) waarvan de body beschadigd is, en dan een zo'n uitleg erbij zou mij doen vermoeden dat 'mijn klant' niet zorgvuldig omspringt met zijn materiaal. Dus waarom zou ik hem garantie moeten geven. Het had wsl een heel ander verhaal geweest indien je niet had geprobeerd hem te 'forceren' en gewoon bij Rubens je verhaal had gaan doen.
                  Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Uit het verhaal dat ik uit de eerste post kan opmaken is Teun toch echt wel in fout hoor. Als je iets forceert weet je toch dat je automatisch de garantie verbreekt. Jouw frustratie ligt er in dat je de garantie moest verbreken omdat je foto's moest afleveren. In dezelfde denkwijze die nu gehanteerd wordt tegenover de importeur kan je ook de opdrachtgever van de foto's verantwoordelijk stellen want omdat je foto's moest trekken heb je die garantie moeten verbreken. Als je de importeur verantwoordelijk stelt zal je ook je opdrachtgever moeten laten meedokken. Eerlijk is eerlijk ;-)

Comment

Hey Teun,

Ik begrijp je frustratie volledig maar kan je hier toch geen gelijk in geven.
                      Zoals meerdere mensen al aanhaalden ben je in de fout gegaan toen je de flitskop geforceerd hebt. Misschien heb je geen handelingen uitgevoerd die niet in de handleiding staan, maar de teveel kracht te zetten (al dan niet in een 'normale' draairichting), heb je het mechanisme kapot gemaakt.

Laat dit een les zijn voor de toekomst, als je morgen een dure lichtsterke telezoom lens koopt, en die zoomring komt vast te zitten, dan ga je ook niet meer en meer kracht zetten in de hoop die zoom terug los te krijgen.

Ook wil ik je nog even op volgende uitspraak wijzen:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2
                      Omdat ik op dat feestje foto's moest trekken
                      Je moest foto's trekken... of wat? Je had je drankbonnetjes terug moeten inleveren??
                      Ik begrijp goed dat je als student geen geld hebt om alles dubbel te kopen, maar dan is het aan jou om dit duidelijk te vertellen als je dit soort opdrachten aanneemt:
                      "Ik wil gerust foto's komen maken, maar weet dat ik geen backup materiaal heb, dus als er iets kapot gaat heb je geen fotos'"
                      Dan had jij gewoon je flash terug in de tas kunnen steken op het momment dat het initiele probleem begonnen was, zonder deze te forceren.

Indien de organisatoren dat risico niet willen nemen, moeten ze maar wat meer geld moeten ophoesten voor een professional die wel backup-materiaal bijheeft
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                        Indien de organisatoren dat risico niet willen nemen, moeten ze maar wat meer geld moeten ophoesten voor een professional die wel backup-materiaal bijheeft
                        Maar hier wringt het dus tegenwoordig ... het lijkt wel of iedereen met een dslr rondloopt en foto's kan maken (althans dat denken ze toch), dus een klant zou wel gek zijn om te betalen als ie van verschillende kanten zijn foto's gratis kan krijgen (inkom en drank bonnetjes is gewoon gratis hoor, laat je niets wijsmaken).

Akkoord, een pro zal beter materiaal afleveren, maar het verbaast mij keer op keer welke foto's mensen kiezen, meestal zijn dat de foto's die ik voor mezelf gewoon in de trash zou kegelen.

Ik denk dat BD en dergelijke ons allemaal zo kritisch gemaakt heeft dat we eigenlijk de lat te hoog leggen voor het merendeel van de 'real life' klanten, die zijn een stuk sneller tevreden dan Showcase hier hoor

Als ik heel deze thread nog een nalees komt het volgens mij neer op afspraken ... maak duidelijke afspraken op voorhand en zet deze ook op papier, dan weten beide partijen wat te verwachten ... en wat ze niet moeten verwachten, zoals in dit geval backup materiaal. Dan had TS zijn flits ook niet moeten afbreken omdat hij foto's moest maken, vermits zijn 'klant' niets betaalde moest hij eigenlijk niets doen en kwam het bijna neer op een vriendendienst.

Het blijft balen natuurlijk, en ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan omdat ik verantwoordelijkheidsgevoel heb, maar dat is een eigenschap die ik tegenwoordig héél weinig tegenkom hoor ... en soms zelfs tegen je gebruikt wordt jammer genoeg.

Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

LamboCars; hoewel zelf nog een bleu'ke, ben ik ervan overtuigd dat je hier spijkers met koppen slaat! ^^^^^^

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Dat forceren is een gevolg van het draaien van de kop zoals uitgelegd in de handleiding en een eerder mechanisch defect. Heb ik dan het mechanisme geforceerd? Ja. Is dat mijn schuld? Ik vind van niet...
                          Maar, Teun, op het moment dat je die 'normale' handeling stelde wist je al dat er iets loos was met het mechanisme en heb je, ondanks die 'waarschuwing', toch verder gedaan. Dáár ligt de oorzaak even goed als bij het technisch mankement. Vandaar dat ik ook denk dat het 50% voorstel een eerlijk aanbod is...

i.v.m. met het auto-voorbeeld: jij ging het gaan vergelijken met de contactsleutel, maar stel je het volgende voor:
                          Jij moet 's morgens naar je werk. Je komt bij je auto en het ruikt er erg naar olie. Je kijkt onder je auto en ziet een grote plas liggen. Je kennis van automechanica is beperkt, maar je vermoedt ergens dat dit niet normaal is...
                          Je moet echter zoals gezegd naar je werk en probeert je auto te starten. Dat lukt nog en je vertrekt. Halverwege valt je motor echter (na ongetwijfeld veel onaangenaam lawaai, maar we nemen aan dat de muziek erg luid stond ) piepedood...
                          Het starten van de motor en rijden met de auto is allebei geen oneigenlijk gebruik van het voertuig. Maar gezien er al tekenen waren die jij genegeerd hebt ben jij toch
                          vooral in fout wat de verregaande gevolgen betreft...

Wat die administratieve kost betreft van de foto-winkel: dit is absurd! Van een winkelketen wil ik dit nog een kléin beetje begrijpen -hoewel- maar een béétje service is toch niet teveel gevraagd... Er zit al voldoende winstmarge op de verkochte producten imho... Bij een zelfstandige zal je dit toch niet gauw tegenkomen vermoed ik... (toch niet in mijn ervaring)
                          Mocht je het toestel daar niet hebben gekocht, dan is het een andere zaak natuurlijk...

Je bezit duidelijk héél wat argumentatie-vaardigheid; dat is erg nuttig! Maar 2 puntjes misschien: wéét wanneer je je tegenpartij tot z'n maximum hebt gekregen en vooral:
                          probeer zoals enkelen hier al zeiden goede afspraken te bedingen, ook als je ergens gratis gaat schieten...

Succes!
                          Thomas
                          Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Working...
                          X