Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spyder 3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spyder 3

    Hallo,

    ik heb juist een spyder 3 pro gekocht omdat de kleuren van mijn scherm (HP 2009v) niet overeenkwamen met de kleuren van de testprints van het lab. Op die testprints zijn de kleuren veel donkerder en gesatureerder dan op mijn scherm. Op mijn scherm zijn het bijna de fluo- versies van de kleuren die het zouden moeten zijn. Enig probleem is dat na de calibratie met de spyder 3 Pro die fluo-tinten er nog steeds zijn en zelfs even erg als vóór de calibratie...Kan iemand mij zeggen waar ik verkeerd ben gegaan? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: spyder 3

    Hallo,

    De reden is dat fluo-tinten vaak buiten het gamut vallen van de meeste printers. Dit zijn kleuren die zeer moeilijk te printen zijn omdat de meeste printers (zelfs de zeer dure 12-kleurenprinters) ze niet kunnen reproduceren. Probeer eens een softproof met het printerprofiel van je labo. Je zult zien dat de fluo-kleuren met een softproof behoorlijk doffer worden en als het goed is moet de afbeelding op je gecalibreerd scherm nu vrijwel overeenkomen met je afdrukken.
    Met de softproof masker aan, kan je de foto dan zodanig manipuleren dat hij zoveel mogelijk lijkt op het origineel bestand tot zover het gamut van je labo dat natuurlijk toelaat.
    Om toch enigzins voor het oog acceptabel resultaat te krijgen zal ik kiezen voor rendering intent: perceptual. Hierdoor veranderen de out of gamut kleuren weliswaar, maar het oog zal de kleuren meer als natuurlijk beschouwen.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: spyder 3

      Heel erg bedankt!!
      Om eerlijk te zijn ben ik pas begonnen met de digitale fotografie (ik ben nog één van de weinige analoge volhouders...) en ik had eigenlijk nog niet van soft-proofing gehoord. Maar ik ben het wat gaan opzoeken en ik denk dat het dat inderdaad is. Merci!

      Comment

      Working...
      X