Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

    Ik ben sinds gisteren in het bezit van een diascanner met magazijnlader om in bulk de diaverzameling van mijn ouders te digitaliseren, en heb de eerste trays ondertussen gescanned.

    Ik moet zeggen dat de gebruiksinterface van de Cyberview software enigsinds outdated is als je vertrouwd bent met alle toepassingen van Adobe, maar het werkt wel

    Ik kan nu zonder haperingen (voorlopig toch) 50 dia's uit een universele lade in 1 reeks inscannen, zonder dat ik bij het toestel moet blijven (gisteren heb tijdens mijn eerste gebruik van het toestel 200 dia's gescanned terwijl ik naar een film keek, nog 4800 te gaan ).

    Het toestel gewoon instellen op de hoogste kwaliteit (3600DPI, ICE enabled, TIF) en ingeven hoeveel slides je wenst in te scannen en je bent vertrokken voor een uurtje (50 dia's).

    ICE
    Blijkbaar een must-have bij negatiefscanners, deze techniek maakt gebruik van het onzichtbare infraroodkanaal dat de scanner gebruikt om te detecteren waar er stof of vuil op de negatieven ligt, om deze dan automatisch te verwijderen

    **Voorbeeldscans volgen nog**

    Dé (nederlandstalige) handleiding om gebruik te maken van de digitdia5000 met de Cyberview software
    Engelstalige Handleiding van de cyberview software

    Moest er iemand bepaalde vragen hebben over deze toestellen, ik kan vanavond wel enkele test-scans doen bij verschillende instellingen, dus laat maar weten!
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

  • #2
    Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

    Enkele onbewerkte voorbeeldscans gemaakt met dit toestel

    Scan Settings:
    3600dpi
    16Bit
    Scan Mode: Quality
    ICE Enabled
    Dia profiel: Generic Positive Positve
    +-90Mb TIF files


    Scantijden: iets van een 2 uur per lade van 50dia's in allerhoogste kwaliteit, met als resultaat tif bestanden van 90Mb het stuk...

    Voorlopig heb'k zo'n 1370 dia's kunnen inscannen op iets meer dan een week tijd.
    Last edited by RikH; 17 juni 2009, 18:35.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

      Bedankt voor de voorbeelden . Ziet er wat mij betreft erg goed uit.
      about.me/stijnv

      Comment


      • #4
        Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

        Dag RikH, 'k deze en de originele thread van je Duitse aankoop gevonden via de zoekmachine

        Is de automatische kleurcorrectie een beetje goed?
        Ik heb hier een verzameling amateur-dia's liggen die ik ook graag zou digitaliseren. Behalve af en toe een kleurzweem corrigeren stel ik eigelijk geen echt hoge eisen aan de foto's.
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
        Flickr album Homepage

        Comment


        • #5
          Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          Enkele onbewerkte voorbeeldscans gemaakt met dit toestel

          Scan Settings:
          3600dpi
          16Bit
          Scan Mode: Quality
          ICE Enabled
          Dia profiel: Generic Positive Positve
          +-90Mb TIF files

          Scantijden: iets van een 2 uur per lade van 50dia's in allerhoogste kwaliteit, met als resultaat tif bestanden van 90Mb het stuk...

          Voorlopig heb'k zo'n 1370 dia's kunnen inscannen op iets meer dan een week tijd.
          Beste Rik, bedankt voor het delen van de instellingen. Ik gebruik dit type van scanner af en toe (gehuurd). Ik ervaar wel (veel) langere scantijden voor het scannen van mijn ingekaderde negatieven. Nu duurt het iets meer dan 4 uur voor het scannen van een volledige lade van 50 negatieven. Ik heb ondertussen qua dpi al bijgesteld naar 2200 (want anders duurde het met deze scanner echt urenlang), verdere instellingen: jpg, 16bit, quality, ICE en automtische belichting, 'negative'. Vroeger huurde ik dergelijk toestel bij iemand anders en dan duurde het ongeveer 3 uur voor een volledige lade.

          Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n scanner 'trager' wordt met de jaren dus geen idee waaraan de lange scantijden liggen. De scanner geeft ook af en toe verticale strepen in het beeld. Bij herhaaldelijk scannen van eenzelfde dia blijven de strepen al staan ze soms op een andere plaats op de scan. Heb jij een idee wat ik anders zou kunnen doen?

          Alvast bedankt!
          Vriendelijke groeten
          Inge

          Comment


          • #6
            Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

            Ja,ik ben Rik niet.
            Maar ,als je het nog niet gedaan hebt,leest eens de beide referenties die hij vermeldt,handleiding en Cyberview.Staat veel in.
            Ik heb een 6000 gebruikt,en volgens de eigenaar deed hij een scan van 50 dia's,max resolutie ,Tiff op een Mac (7 jaar geleden dan wel) in 3 uur 20 minuten.Viewscan als software.
            Nu de 6000 is langzamer dan zijn voorganger de 5000.
            Ik zou op max. resolutie werken en ook in Tiff om de beste kwaliteit te bekomen.Dia's scan je meestal toch maar éénmaal in,en dat ding doet toch automatisch zijn werk.
            Tijdsduur wordt bepaald door correctie-instellingen,resolutie etc,zoals je aangaf,maar ook de gebruikte software,prestaties van de PC,snelheid overdracht.
            Wat die strepen betreft,kan het aan de scanner liggen.
            Zijn het altijd dezelfde dia's als je een reeks inscant,of is het wisselend? Als het het laatste is,zal het aan de scanner liggen.
            Vergeet ook niet dat die Digitdia een levensduur hebben van 20.000 scans.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Ja,ik ben Rik niet.
              Maar ,als je het nog niet gedaan hebt,leest eens de beide referenties die hij vermeldt,handleiding en Cyberview.Staat veel in.
              Ik heb een 6000 gebruikt,en volgens de eigenaar deed hij een scan van 50 dia's,max resolutie ,Tiff op een Mac (7 jaar geleden dan wel) in 3 uur 20 minuten.Viewscan als software.
              Nu de 6000 is langzamer dan zijn voorganger de 5000.
              Ik zou op max. resolutie werken en ook in Tiff om de beste kwaliteit te bekomen.Dia's scan je meestal toch maar éénmaal in,en dat ding doet toch automatisch zijn werk.
              Tijdsduur wordt bepaald door correctie-instellingen,resolutie etc,zoals je aangaf,maar ook de gebruikte software,prestaties van de PC,snelheid overdracht.
              Wat die strepen betreft,kan het aan de scanner liggen.
              Zijn het altijd dezelfde dia's als je een reeks inscant,of is het wisselend? Als het het laatste is,zal het aan de scanner liggen.
              Vergeet ook niet dat die Digitdia een levensduur hebben van 20.000 scans.
              Beste, dankjewel voor je reactie! Ik gebruik inderdaad Cyberview en had de handleiding al doorgenomen. Ik vermoed dat deze scanner tegen het einde van zijn levensduur loopt. Ik ga je raad opvolgen en toch in tiff scannen. De strepen zijn er niet altijd maar wanneer ik ze heb, zijn ze er wel telkens op diezelfde dia's op andere plaatsen (ook met veelvuldig dezelfde dia te proberen).

              Comment


              • #8
                Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

                Kan dan toch iets te maken hebben met het oppervlak van die dia's.Ingeraamd met glas of zonder glas etc.Ben het zelf nog niet tegengekomen.
                Misschien eens proberen zonder ICE te scannen??

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Kan dan toch iets te maken hebben met het oppervlak van die dia's.Ingeraamd met glas of zonder glas etc.Ben het zelf nog niet tegengekomen.
                  Misschien eens proberen zonder ICE te scannen??
                  Het is zonder glas ingeraamd... Ik ga de dia's met dat probleem op het einde van de rit nog eens op verschillende manieren proberen in te scannen. Voorlopig heb ik het enkel bij de oudste dia's gezien, niet bij de 'nieuwere'.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

                    Laat eens weten of het lukt,en hoe je dan gescand hebt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Laat eens weten of het lukt,en hoe je dan gescand hebt.
                      In orde, kan wel nog een week duren eer ik zover ben... :-D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn ervaring met de Reflecta DigitDia 5000

                        Oorspronkelijk geplaatst door ingevd Bekijk bericht
                        In orde, kan wel nog een week duren eer ik zover ben... :-D
                        Ter info, ik heb die dia's opnieuw gescand en ik lijk betere resultaten te hebben met:
                        - digital noise reduction uit
                        - ICE uit
                        - GEM en ROC aan, beide op waarde 60

                        Mogelijk zijn er nog combinaties die kunnen verder verbeteren maar ik ga het hierbij moeten laten... Aan ong. 6 à 7 minuten per scan vraagt het toch best wat inspanning. :-)

                        Bedankt alleszins voor de hulp!

                        Comment

                        Working...
                        X