Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaringen met GIOTTO balhoofd MH1301-652pro???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ervaringen met GIOTTO balhoofd MH1301-652pro???

BD'ers die me dit balhoofd willen aanraden of afraden
    ik zou het willen combineren met een MF 055Xprob

dank u voor de goede raad, alvast

Re: ervaringen met GIOTTO balhoofd MH1301-652pro???

Heb het een maand (met een Giottpo statief MTL 9351B) en ben zeer tevreden. 't Is wel mijn eerste balhoofd, maar ook met mijn zwaarste of langste lens is dta rotsvast en blijft dat zo, friction instellen, vastvijzen en eventueel panning vast of losmaken.
    Plaatsje 652c klikt in de houder met drie waterpasjes (3D, statief heeft er eentje).
    Mijn 400D, grip en 100mm Macro (600 gr.) of 24-105 (670 gr.) is geen probleem.

Comment

en een tweede vraagje:

Klopt onderstaande stelling:

een statief dat zijn hoogte moet hebben van een lange uitschuivende centerkolom is minder stabiel dan één erzonder??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        Klopt onderstaande stelling: een statief dat zijn hoogte moet hebben van een lange uitschuivende centerkolom is minder stabiel dan één erzonder??
        Die stelling klopt enkel als je die centerkolom ook effectief uitschuift.

Bij mijn Manfrotto 190prob heb ik de centerkolom gewoon afgenomen en ligt die in mijn autokoffer, zodat ik die in mijn rugzak kan steken als ik denk hem nodig te hebben tijdens een wandeling.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
          Die stelling klopt enkel als je die centerkolom ook effectief uitschuift.

Bij mijn Manfrotto 190prob heb ik de centerkolom gewoon afgenomen en ligt die in mijn autokoffer, zodat ik die in mijn rugzak kan steken als ik denk hem nodig te hebben tijdens een wandeling.
          dus zou ik dan beter gaan voor een Manfrotto 055Xprob ipv. een Giotto MTL 9351B?
          want de Manfrotto heeft langere "benen"
          Om vervolgens daarop een Giotto kop MH1301-652pro zetten...?
          Last edited by dréten; 11 juni 2009, 07:41.

Comment

Zelf vind ik de minimum hoogte van een statief belangrijker dan de maximum hoogte - maar mijn statief dient dan ook hoofdzakelijk voor macrofotografie. De 055 lijkt dieper te kunnen gaan dan de Giotto en zou dan ook mijn voorkeur genieten. Mocht je ooit naar een carbon statief willen gaan, dan is de herverkoopwaarde van de Manfrotto denkelijk ook beter - zeker bij een klassieker als de 055 reeks.

Ik ben wel nieuwsgierig naar andermans commentaar op dat balhoofd.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              dus ik zou beter gaan voor een Manfrotto 055Xprob ipv. een Giotto MTL 9351B
              wan de Manfrotto heeft langere "benen"
              en vervolgens daarop een Giotto kop MH1301-652pro zetten...?
              Bij Giotto kan je de centerkolom alvast goed vast zetten, en kantelen (maar dat is minder stabiel, logisch), en er is een stuk bij om de kolom weg te halen en zeer laag te gaan (staat op de site).
              De Giotto kost iets minder maar moet qua mogelijkheden niet onderdoen, denk ik.
              Wat ik wel mis is een draaghoes, dat had mijn goedkoop statief wel.

Comment

zijn er nog BD'ers die over de Giotto toestellen hun ervaringen willen delen
                Ik verneem namelijk graag of ik, wanneer ik bij Manfrotto blijf, niet een aantal € uitgeef aan merkbekendheid?
                Het valt me op dat, bij gebruik van de zoekfunctie hier op BD, weinig over Giotto wordt gediscuteerd ...

Comment

Zelf heb ik ook sinds een goede maand een GIOTTO MH1301-652pro balhoofd op een Manfrotto 190 CX Pro 3 en het bevalt me erg goed. Het balhoofd staat goed vast en de drieknopsbediening (met aparte knop voor panning) is iets wat je in deze prijsklasse niet veel ziet. Wat me alleen wel opvalt is dat de camera iets makkelijker gaat schuiven op het snelkoppelingsplaatje als ik het vergelijk met mijn Velbon sherpa 600 die ik hiervoor had. Het plaatje is dan ook een stukje kleiner wat minder frictie geeft. Maar het ligt natuurlijk ook aan de manier van bedienen (met een driewegkop zit je niet aan je camera bij het verstellen, bij een balhoofd wel) dus misschien is dat wel iets wat je bij balhoofden altijd een beetje zult hebben. Maar met goed stevig vastdraaien kom je een heel eind
                  http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Zijn die Giotto statieven, qua bouwkwaliteit en stevigheid van de onderdelen, evenwaardig aan Manfrotto.
                    Ik liet me namelijk onlangs in een winkel bvb. vertellen dat opspanvleugeltjes, knopjes, scharnierpunten, opspanklepjes aan de poten enz., gevoelig zijn voor defecten, en dat Manfrotto op gebied van dergelijke gevoeligheden een voetje voor heeft op andere merken...
                    Last edited by dréten; 11 juni 2009, 18:30.

Comment

Dat zou ik zelf eens gaan bekijken in de winkel, een winkel waar ze beide hebben natuurlijk.

Comment

'k Heb nog steeds geen "gemoedsrust" gevonden wat betreft mijn statiefkeuze.
                        ik betwijfel bijvoorbeeld nog altijd of zo een MF055Xprob of zo'n GIOTTO MTL9351b mijn SIGMA 80-400/350D(en later vermoedelijk een groter toestel) op een voorbeeldige wijze zal willen torsen??

Comment

De 055 kan tot 7 kilo aan - drie keer meer dan het gewicht van je lens en camera. Wat is eigenlijk het probleem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            De 055 kan tot 7 kilo aan - drie keer meer dan het gewicht van je lens en camera. Wat is eigenlijk het probleem?
                            Het probleem is dat ik liever de GIOTTO zou kopen omwille van zijn uitgebreidere mogelijkheden(centerkolom kan vrij zwenken) tegenargumenten zijn echter
                            • kan "maar" 5kg dragen
                            • is ook minder hoog.

Comment

Working...
                            X