Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zonnekap

Ik ga binnenkort op reis. Ik zou een zonnekap willen kopen. Wat is het nut hiervan. zijn er soorten in? Voor welke lenzen werkt dit goed. Ik heb een 18 - 55 Canon en waarschijnlijk binnenkort een 55 - 250 Canon. Kan ik dezelfde zonnekap gebruiken voor beiden.
    Beginneling met Canon EOS 400 D / 18 - 55 / 55 - 250 IS// Pentax Optio 430rs

Re: zonnekap

Oorspronkelijk geplaatst door STCtje Bekijk bericht
    Ik ga binnenkort op reis. Ik zou een zonnekap willen kopen. Wat is het nut hiervan. zijn er soorten in? Voor welke lenzen werkt dit goed. Ik heb een 18 - 55 Canon en waarschijnlijk binnenkort een 55 - 250 Canon. Kan ik dezelfde zonnekap gebruiken voor beiden.
    goeie vraag, heb namelijk ook geen bij men kitlenzen van sony....
    iemand?
    Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

Comment

Ik zou een rubberen zonnekap kopen met meerdere standen, die is zowel bruikbaar op 18-55 als 55-250 wegens de gelijke filtermaat (58mm )
      Waarschijnlijk moet hij in de wijdste stand (18mm) wat teruggevouwen worden, dat zie je in de zoeker.

Comment

Het is namelijk zo dat de meeste zonnekappen van Canon niet standaard bij het objectief geleverd worden, en dus apart moeten worden aangeschaft. Zij zijn duur, toch zeker voor een stuk plastic. Het voordeel van een aangepaste zonnekap t.o.v. een rubberen "fits-all" model is wel dat het "aangepast" is, dus geen vignettering, etc., en ook geen gepruts. Maar het kost al gauw een klein fortuin als je over een collectie lenzen beschikt, en je wilt ze alle uitrusten met een zonnekap.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik gebruik steeds zonnekappen outdoor/indoor/nacht/macro/concert/...., ze zorgen steeds dat storend licht niet binnenvalt (flares) en zijn ook een goeie bescherming voor je lens (veel beter dan een plastiek uv filterke erop )

Meestal wordt de lens verkocht met een aangepast zonnekap. Zit er geen bij dan kun je eentje kopen die past volgens de filtermaat maar pas op dat die bij breedhoek niet in je lenshoeken te zien is. Dat is ook de reden waarom er gaan bij goedkopere kitlenzen die zowel breedhoek als tele geen bij zit.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk bericht
            goeie vraag, heb namelijk ook geen bij men kitlenzen van sony....
            iemand?
            Heb je tweedehands gekocht? Normaal zit er bij Sony altijd een zonnekap bij.
            about.me/stijnv

Comment

Hoi,

ik moet er mij, voor dezelfde lenzen, ook nog aanschaffen. Had het al even opgezocht:

voor de 18-55 heb je de EW-60C nodig, kost €12,96 bij konijnenberg
              voor de 55-250 heb je de ET-60 nodig, kost daar €11,08

grtz
              I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.

Comment

Een andere post ivm het schoon houden van de zonnekap deed bij mij de vraag rijzen: wanneer een zonnekap gebruiken? Ik ben echt een beginner, heb al een aantal jaren een digitale camera, maar ben maar iets meer dan een jaar geleden overgestapt op een DSLR. Aanvankelijk met de twee 'kitlensen', recentelijk een 50mm f1.8
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

ik ben ook aan het kijken voor een zonnekap.. bestaat er 1 model die op beide lenzen (idem hieronder) past?

Oorspronkelijk geplaatst door Vladibrass Bekijk bericht
                  Hoi,

ik moet er mij, voor dezelfde lenzen, ook nog aanschaffen. Had het al even opgezocht:

grtz
                  ::| Verbeelding |::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pirke Bekijk bericht
                    ik ben ook aan het kijken voor een zonnekap.. bestaat er 1 model die op beide lenzen (idem hieronder) past?
                    Neen.
                    about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vladibrass Bekijk bericht
                      Hoi,

grtz
                      Die EW60C is zo klein dat het geen reet uitmaakt of je die gebruikt of niet.
                      Bovendien kan je die zonnekappen voor de helft van de prijs krijgen (wel namaak) op ebay vanuit hong kong ofzo.

Comment

Die "beginner's question" was ik helemaal vergeten, zunoel! Dank om mij aan die dagen te doen herinneren!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          Die EW60C is zo klein dat het geen reet uitmaakt of je die gebruikt of niet.
                          ziet er idd niet al te groot uit, maar als 't die van canon is, moet het toch zijn dat dat de meest geschikte zonnekap is voor die lens? 'k weet het neit :$

I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.

Comment

een zonnekap heeft altijd nut..hoe kort die ook is... is het niet vanwege het tegengaan van flares, dan heeft ie alsnog nut bij wat bescherming van het frontelement..en voor die lullige 12 euro heeft het dus m.i. ook gene zin om iets te bestellen vanuit hongkong of zo..

Comment

Working...
                            X