Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filters

    Ik ben op zoek naar een UV filter voor één van m'n objectieven (77mm). De prijsklasse van deze filters varieert sterk: van 19,95 EUR (Hoya 77mm G-Serie) tot 89,95 EUR (B+W). Is er een kwaliteitsverschil tussen beide, rekening houdend met het feit dat ik de filter enkel wens te gebruiken als bescherming?

  • #2
    Re: UV filters

    Tegen wat wil je je lensbeschermen? Ik zet er alleen een UV op bij storm(zware storm) op de boulevard, dan vliegt het zand en zoute water om je oren en dat heb liever niet op de frontlens als je hem steeds moet poetsen. Tegen andere beschadigingen helpt de zonnekap goed.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: UV filters

      algemene bescherming: als ik per ongeluk met mn objectief tegen iets stoot (zonder zonnekap) + weersomstandigheden.

      Comment


      • #4
        Re: UV filters

        Ik denk dat ik hier best mijn vraag post aangezien het over een 77 mm UV-filter gaat.
        Onlangs heb ik een canon 10-22 mm gekocht (tweedehands) waar een Sigma UV-filter op zit. Er zitten 2 zeer kleine vlekjes op.
        Kan ik de filter reinigen? Zo ja, hoe?
        Last edited by wimpieken; 10 juli 2009, 10:14.
        Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

        Comment


        • #5
          Re: UV filters

          nog zo'n vraag: mijn bestelde uv-filters zijn net gearriveerd, maar bij één ervan zit het glaasje los - hoor je gewoon rinkelen... kan ik dat zelf aanschroeven ofzo? of meteen terugsturen?
          I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.

          Comment


          • #6
            Re: UV filters

            Oorspronkelijk geplaatst door wimpieken Bekijk bericht
            Ik denk dat ik hier best mijn vraag post aangezien het over een 77 mm UV-filter gaat.
            Onlangs heb ik een canon 10-22 mm gekocht (tweedehands) waar een Sigma UV-filter op zit. Er zitten 2 zeer kleine vlekjes op.
            Kan ik de filter reinigen? Zo ja, hoe?
            Heb ondertussen het antwoord gevonden via de zoekmachine
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


            Wel raar: gewoon onder de kraan houden.
            Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

            Comment


            • #7
              Re: UV filters

              Oorspronkelijk geplaatst door wimpieken Bekijk bericht
              Wel raar: gewoon onder de kraan houden.
              Waarom raar? In principe is het niet meer als een glasplaatje en hoe was je de ramen? Niet onder de kraan naruurlijk, maar gewoon water er tegen, poetsen en zwemen.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: UV filters

                Wat het poetsen betreft is het misschien geen slecht idee in je lauw water een scheutje wite azijn te doen. Dit voorkomt eventueel een kalkafzetting als je zwaar water hebt thuis.
                Stel je kritieken niet te scherp...
                Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

                Comment


                • #9
                  Re: UV filters

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                  als je zwaar water hebt thuis.
                  Er zijn toch niet zoveel mensen met een kencentrale in de achtertuin.....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV filters

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                    als je zwaar water hebt thuis.
                    Ja bij mij thuis weegt dat toch zeker 1kg/Liter
                    Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                    www.cromagnonman.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV filters

                      Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
                      Ja bij mij thuis weegt dat toch zeker 1kg/Liter
                      ... just gaan nawegen zekers ...
                      Isopropanol van de apo als ademen niet helpt

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV filters

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vladibrass Bekijk bericht
                        nog zo'n vraag: mijn bestelde uv-filters zijn net gearriveerd, maar bij één ervan zit het glaasje los - hoor je gewoon rinkelen... kan ik dat zelf aanschroeven ofzo? of meteen terugsturen?
                        terugsturen!
                        je kan dat niet aanschroeven denk ik.
                        Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV filters

                          Heeft mijn UV filter ook, dat is dus gewoon normaal.

                          Het is maar een glazenplaat zoals ze zeggen, die verder heel erg weinig doet.

                          Was dit gebeurd bij je polaire filter, dan had ik het wel terug gestuurt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: UV filters

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vladibrass Bekijk bericht
                            nog zo'n vraag: mijn bestelde uv-filters zijn net gearriveerd, maar bij één ervan zit het glaasje los - hoor je gewoon rinkelen... kan ik dat zelf aanschroeven ofzo? of meteen terugsturen?
                            Ik denk dat je dat kan aanschroeven, en anders terug sturen.
                            Je moet bedenken als dat los zit dat er dan door trilling kleine glasdeeltjes vrij kunnen komen die dan mogelijk in uw objectief kunnen komen, het is toch juist de bedoeling van uw objectief te beschermen inplaats van het te beschadigen.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment

                            Working...
                            X