Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mislukte zonsondergang fotos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mislukte zonsondergang fotos

Hallo daar,
    elke keer als ik fotos trek in de zon krijg ik "rondjes" op de foto, die komen door men filter op de lens, zijn er filters die dit vermijden ?
    voor het moment gebruik ik een Nikon L37c 52mm UV filter

thx

Re: Mislukte zonsondergang fotos

Denk dat je de zonnekap erop moet zetten (of je zonnekap te klein is...)
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

zonnekap erop en geen filter! deze geven extra reflectie's.

zou al beter moeten zijn
      nikon stuff

Comment

Welke is een gepaste zonnekap voor de Nikkor 18-55mm VR lens ?
        bedankt

Comment

Wordt er bij elke lens van Nikon geen zonnekap meegeleverd?

Comment

Hmm, niet bij mij, heb een Nikon D60 + 18-55 VR lens (Kit)

Comment

Gewoon lens eigen zonnekap gebruiken inderdaad. Als je die kwijt bent zijn ze wel nieuw te bestellen bij bijvoorbeeld konijnenberg, maar ze zijn (helemaal in verhouding met de lens) niet goedkoop...

Als je er met zonnekap op nog steeds last van hebt filter er inderdaad ook afhalen...

Comment

zonnekap HB-45 zal je nodig hebben.

zelf heb ik een flexibele zonnekap iets in deze aard:
                klik
                nikon stuff

Comment

't is inderdaad zo dat bij de (basic) kitlenzen geen zonnekap wordt geleverd bij Nikon. Inderdaad de filter eraf en een zonnekap aanschaffen en dan zou't al een pak beter moeten gaan. Als je er natuurlijk recht in trekt kan je nog altijd prijs hebben hoor, maar zou toch al beter moeten zijn...
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Als je de zon zelf fotografeert, dan heeft een zonnekap toch geen zin... Of mis ik iets?
                    Wat je ziet is interne reflectie. De cirkels zullen bewegen naargelang van de positie van de zon in je beeld.
                    Filters verwijderen lijkt me een goede oplossing, maar anders moet je maar eens met een andere lens proberen.

Comment

kan ook door een verkeerde witbalans komen in combinatie met te hoge verzadiging in kleuren en iso en de combinatie f-waarde en sluitertijd.

de beste zonsopgang heb ik met een olympus digitale compact geschoten met het sece programma zonsondergang , erg mooi geworden..

met welke camera gemaakt ? misschien als je in raw + jpeg fotografeerd en de raw file nog hebt dat je deze kan aanpassen.
                      ik heb Camera's !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Als je de zon zelf fotografeert, dan heeft een zonnekap toch geen zin... Of mis ik iets?
                        Wat je ziet is interne reflectie. De cirkels zullen bewegen naargelang van de positie van de zon in je beeld.
                        Filters verwijderen lijkt me een goede oplossing, maar anders moet je maar eens met een andere lens proberen.
                        Ik was ook even in de war, maar hij trekt foto's bij zonsondergang volgens mij...niet van de zonsondergang (dan gaat de zonnekap niet heel erg helpen nee )

Comment

dus als ik het goed lees: foto tijdens zonsondergang, niet van de zonsondergang...

in dat geval zou ik voor de flexibele groothoek zonnekap gaan. kost een 8 euro en is niet kapot als je het van hoog naar beneden gooit (over je lens heb ik het in dit geval niet).
                          bij 18-55 zit geen zonnekap, je zal er trouwens 1 met schroefdraad moeten kopen. Bij de 55-200 zit die wel.
                          Als je zonder kap wil werken: de zon max 80° op de lens of achter jou houden.

als je tegen de zon in fotografeert, is flare (die bolletjes) niet zo heel speciaal. sommige lenzen hebben er meer last van dan anderen en filters verergeren het, maar een lens zonder flare???
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Bedankt allemaal, ja het zijn inderdaad foto's bij zonsondergang, nu ga ik mij ene kopen.
                            zit er in verschil op kwa licht inval omdat de ene wat groter is dan de andere

Nogmaals bedankt allemaal.

Comment

Je moet zorgen dat je een zonnekap koopt die geschikt is voor de uiterste brandpuntsafstanden van je lens, anders komt ze in beeld in de groothoekstand. Bij de grootste zonnekap waarnaar je linkt, staat "geschikt voor normale lenzen". "Normale lenzen" is een rekbaar begrip IMHO en het lijkt me dat deze te groot is om te voldoen om 18mm.
                              www.135mm.be
                              @135mm_leuven
                              info@135mm.be

Comment

Working...
                              X