Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

balhoofd vervangen door 3weg kop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • balhoofd vervangen door 3weg kop?

    Hallo,

    Begin dit jaar heb ik mij een Statief (Manfrotto 055XDB) aangeschaft met een balhoofd (Manfrotto 486RC2). Ik kan totaal niet klagen over het balhoofd, maar (ook na gebruik met de videocamera) mis ik toch wel de functionaliteit om eenvoudig te pannen/tilten. Met een balhoofd is dit zeer moeilijk om perfect horizontaal/verticaal te roteren.
    Daarom ben ik op zoek naar een 3weg kop die mijn balhoofd kan vervangen.
    Ik ben een student, dus mijn budget is niet zo top . Ik zou uiteraard wel mijn balhoofd verkopen (wat je met een balhoofd kan, lukt ook wel met een 3weg systeem neem ik aan), en dan overschakelen (mits wat extra euro's op te leggen natuurlijk) een 3 weg kop te kopen.
    Ik heb al wat rondgekeken op de site van Konijnenberg, en zag daar de 804RC2 (63.45€) staan, of opteer ik dan beter voor de (duurdere) 460MG (99.14€)?

    804RC2: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...tilt_head.html
    460MG: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...sium_head.html
    Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

  • #2
    Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

    Had de 488 RC2 van manfrotto ook geen panning base? Misschien is dat een oplossing als je het gemak van een balhoofd wil behouden. Ik heb er zelf geen maar ik dacht dat die 488 hetzelfde is als de 486 maar met een extra functie om te pannen...

    Groet
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

    Comment


    • #3
      Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

      als je vooral stilstaande beelden fotografeert, is zo een 3wegs beter, maar als je snel moet zijn, zou ik voor een balhoofd gaan.

      Voor pannen is zo een 3 wegs handig als je auto's fotografeert aangezien die altijd op nagenoeg dezelfde plaats in beeld komen, gevolgd worden en weer uit beeld rijden. Hier moet je dan enkel de horizontale draai ontgrendelen, wat bij een balhoofd natuurlijk niet gaat.
      Wil je echter vogels fotograferen, zou ik toch met het balhoofd verder werken. een 3wegs die zichzelf blokkeert ga je niet voor 100 euro hebben (of mis ik nu zo hard)
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

        Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
        Had de 488 RC2 van manfrotto ook geen panning base? Misschien is dat een oplossing als je het gemak van een balhoofd wil behouden. ...ik dacht dat die 488 hetzelfde is als de 486 maar met een extra functie om te pannen...
        Dat klopt, de 488 RC2 heeft een panning base wat wil zeggen een extra knop die je kan lossen om enkel de panbeweging toe te laten. Kost wel wat meer dan de 486 maar de extra functie is dat geld waard.

        Als je veel video gebruikt is het misschien beter eens te denken aan een extra video kop.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

          Ik heb de 488RC, en ja die heeft idd een panningmogelijkheid. Voor auto's gaat deze perfect werken om dat deze telkens op dezelfde hoogte voorbijkomen. Als je echter ergens "vaststaat" om vogels en dergelijke te fotograferen en er vliegt iets voorbij is deze niet zo handig omdat je dan de bol moet loszetten om goed te kunnen volgen wegens vogels wel eens durven verplaatsen in vertivale richting . Hierdoor verkrijg je dan weer veel horizontale onbalans. Dit heb je echter niet met een drie weg.

          Comment


          • #6
            Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

            Het is voornamelijk voor fotografie (auto's, architectuur, mensen, landschap), video is maar tijdelijk (studierichting heeft 1 vak met video)
            Vogels fotograferen is niet zo mijn ding, dus zou een 488RC wel voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. Ook is die 488RC compacter dan een echte 3wegkop, met al die hendels :-).
            Alvast bedankt voor de reacties
            Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

            Comment


            • #7
              Re: balhoofd vervangen door 3weg kop?

              Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
              Het is voornamelijk voor fotografie (auto's, architectuur, mensen, landschap), video is maar tijdelijk (studierichting heeft 1 vak met video)
              Vogels fotograferen is niet zo mijn ding, dus zou een 488RC wel voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. Ook is die 488RC compacter dan een echte 3wegkop, met al die hendels :-).
              Alvast bedankt voor de reacties
              In jouw geval is het een beregoede keuze.

              Comment

              Working...
              X