Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke A3 fotoprinter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke A3 fotoprinter?

na vele jaren bezig te zijn met fotografie vind ik dat ik nog veel te weinig afdrukken heb gemaakt van mijn foto's. Ik ben van plan om er wat meer uit te halen en eens te beginnen met mijn betere foto's af te drukken op A3 en A4 formaten.

Vandaar dat ik wat aan het uitkijken ben om binnen 2 maand een fotoprinter te kopen. Het punt is nu wel dat ik absoluut nul de botten ken van fotoprinters noch van kleurprofielen voor printen.

Wat raden degenen die al veel ervaring hebben met zulke afdrukken mij zoal aan? Wat moet ik juist allemaal doen eer ik kan beginnen met printen. Ik veronderstel dat enkel een printer kopen, aansluiten en afdrukken een ietwat overdreven eenvoudige voorstelling is. Er zal wel heel wat meer bij komen kijken, en dat is juist hetgene dat ik graag te weten zou komen.

Ook heb ik geen flauw benul van de gemiddelde prijs van een afdruk (papier+inkt). Exact kan dit natuurlijk niet gezegd worden want elke foto gebruikt andere hoeveelheiden inkt, maar ik wil gewoon weten in welke grootorde dit ligt. Moet ik voor een A3 afdruk 2-5 euro, 5-10 euro, 10-20 euro rekenen? Hier heb ik absoluut geen gedacht van.

Dan is er natuurlijk nog de keuze van de printer. Ik heb zowat 3 grote merken gevonden; Canon, Epson en HP voor dit kaliber van printer. Met Canon heb ik barslechte ervaringen op vlak van all-in-ones, maar dat is waarschijnlijk compleet andere koek. Qua budget zoek ik eigenlijk niet al te hoog te gaan. Zo'n 500 euro zal het maximum zijn voor de printer (zonder inkt, zonder papier)

Is het hiervoor interessant om een kalibratietoestel voor mijn monitor aan te schaffen? Ik gebruik een Macbook pro met in de toekomst (oktober/november) waarschijnlijk een 24" Apple scherm, maar dat staat nog helemaal niet vast.

ik weet het, het zijn veel vragen, maar ik heb geen zin om in mijn eigen ongeluk te lopen door eraan te beginnen zonder één of andere voorkennis

alvast bedankt
    5DmkIII en wat glas

Re: welke A3 fotoprinter?

Ik heb ne Epson Stylus 1400 gekocht en ben er heel tevreden van. Heb nog wel enkel maar op A4 en A5 geprint.
    Het enigste probleem is dat ik vanuit photoshop maar niet de instellingen vind om mijn foto's deftig af te printen, maar als ik ze print via het bijgeleverde progje is het wel ok
    Ik weet niet of dat dat met alle printers zo is, maar het is ook wel leuk dat je borderless kunt printen.
    Ik werk ook met een macbook (gene pro) en heb geen kalibratietoestel. Stond oorspronkelijk nog op mijn lijstje, maar je kan niet alles tegelijke tijd kopen ;o) Had er schrik voor
    dat als ik mijn scherm niet kalibreerde mijn foto's te donker of licht zouden zijn, maar valt goed mee. Het geprinte resultaat (via het progje van epson) is hetzelfde als op mijn
    beeldscherm. Ik ben natuurlijk gene professional, maar ik ben tevreden van mijn geprinte beelden )

Eens je hebt besloten welke printer je wilt kan je altijd eens kijken of toevallig niemand hem 2de hands verkoopt. Zo kan je toch ook wel wat besparen ;o)
    Last edited by Solhelia; 21 mei 2009, 16:37.

Comment

De enige A3-printer voor dat budget is bij Epson de Stylus Photo 1400. Prima printer, maar niet voor zwartwit.
      Volgens Epson bedraagt de prijs van de inkt rond de 10 euro per vierkante meter. Daarbij dus nog het papier rekenen.
      En het is installeren en printen, meer niet (haal de laatste driver van de site, zeker als je 10.5.x gebruikt).
      Het programma van Epson is het beste dat er is om jpg's af te drukken. Voor de RAWs gebruik ik Capture NX2 (werk met Nikon) omdat het Epson-programma dat formaat niet aan kan. Ook dat programma geeft schitterende resultaten.
      Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
        De enige A3-printer voor dat budget is bij Epson de Stylus Photo 1400. Prima printer, maar niet voor zwartwit.
        Volgens Epson bedraagt de prijs van de inkt rond de 10 euro per vierkante meter. Daarbij dus nog het papier rekenen.
        En het is installeren en printen, meer niet (haal de laatste driver van de site, zeker als je 10.5.x gebruikt).
        Het programma van Epson is het beste dat er is om jpg's af te drukken. Voor de RAWs gebruik ik Capture NX2 (werk met Nikon) omdat het Epson-programma dat formaat niet aan kan. Ook dat programma geeft schitterende resultaten.
        dat is dan al een geruststelling voor mij dat het nog vrij eenvoudig is.

hoe bedoel je dat die printer niet geschikt is voor zwart wit? wat is het resultaat dan als je zwart wit afprint?
        5DmkIII en wat glas

Comment

De printer die ik U kan aanbevelen is de Epson Stylus in de versie 2400 of 2800 of 3800, al naar gelang. Nu met 500 Euro kom je der niet, wat is trouwens een prijs als je niet tevreden bent met de uiteindelijke kwaliteit. Ik vind het zowizo al fout om een prijs voorop te stellen, zie eerst wat je wenst aan kwaliteit, en dan zie wat het kost om aan die kwaliteit te komen, en dan ga je zien hoe je die kwaliteit kan betalen.

Van output kwaliteit zijn de drie printers die ik hierboven opsom gelijk, ze zijn niet gelijk van aankooprpijs en ze zijn ook niet gelijk van gebruikskosten. En dat is wat je printer uiteindelijk kost, dat is het dagelijks gebruik aan inkt en papier.

Papier is gelijk aan kostprijs voor elke printer, de inkt is dit niet en alhoewel we hier spreken over dezelfde inkt, is de prijs per ml van de 2400 tot de 3800 ongeveer de helft.

En cartridge kost voor de 2400 ongeveer 13.50 Euro in heeft een inhoud van 13 ml een cartridge voor de 3800 kost ongeveer 50 euro en heeft een inhoud van 80 ml.

Heb je veel printwerk ben je best met de 3800, je kan de printer nog kwijt op je bureau en als extra heb je een formaat tot A2+ en met wat handigheid kan je der afdrukken mee maken tot een praktisch maximum van 40 X 85 cm.

Al deze printers zijn geschikt voor kleur en zwart-wit afdrukken van hoge kwaliteit, vergelijkbaar met een afdruk uit een professioneel labo .

Als laatste de kostprijs vergeleken met het professioneel labo voor een formaat van ongeveer 30 X 45 cm een A3+ dus, in het labo 28 Euro en thuis 7 Euro of minder.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

deze topic ga ik met veel interesse volgen
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Matthias, voor zwartwit heb je een K3-printer nodig, wat betekent: 3 soorten zwart.
              De 1400 heeft dit niet, mengt zijn kleuren om grijswaarden te verkrijgen, maar dan krijg je een kleurzweem.
              Vandaar: ongeschikt voor zwartwit-foto's.

PS: En ik kan Digipics357 volledig bijtreden.
              Last edited by MacTheKnife; 22 mei 2009, 10:08. Reden: PS toegevoegd
              Nikon, Apple & Epson

Comment

Digipics, je hebt me in zekere zin toch wel kunnen overtuigen. Het heeft inderdaad weinig zin om afdrukken te maken waar ik niet 100% tevreden van ben, dit terwijl ik er vele jaren heb voor gezwoegd en massa's geld in mijn hobby heb gestoken.

bij nader inzien is A3 formaat ook weer niet zo heel groot voor de foto's waar ik het trotste op ben.

nog één vraagje. Als ik me niet vergis kost een inksetje voor de 3800 dus 450 euro?
                5DmkIII en wat glas

Comment

ik moest deze week lang wachten ergens en heb toen een tijdschrift gekocht het noemt FOTO magazine.info
                  daar worden de drie merken die opgenoemd worden vergeleken (blz 50 en volgende)
                  de hp 8550, CANONPIXMA X5000 en epson 1400
                  hun conclusie drie uitstekende printers met een kleine achterstand voor de canon
                  en epson het beste ( ze spreken van marginale betere nuance van kleurmenging)
                  prijs kwaliteit komt hp er het beste uit (adviesprijs €349) afdruk prijs 2,75 papier en inkt met normale patronen
                  met extra grote patronen ( de XL versie) kost een A3 €1,48 papier van HP
                  ik ben ook zoekende vandaar dat ik het artikel bestudeerd heb.
                  we kunnen mss in groep kopen en de prijs nog drukken

groetjes Erwin
                  D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Even een aantal dingen op een rijtje zetten:

-De HP 8550 is een CMYK printer (cyaan, magenta, geel (yellow), fotozwart + extra pigmentzwart voor tekstafdrukken)
                    -de Canon IX4000/IX5000 (snellere versie) is een CMY en die zwart is namelijk pigmentzwart voor enkel op gewoon papier: op fotopapier wordt er enkel gemengd met CMY en dan wordt "zwart" gemaakt door de 3 kleuren te mengen, dus nooit echt diepzwart. Bovendien kost CMY afdrukken tot wel 60% meer inkt dan een CMYK printer voor donkere gedeelten in een foto.
                    -De Epson 1400 is een CcMmYK (Cyaan, fotocyaan, magenta, fotomagenta, geel,fotozwart) en heeft dus een groter kleurbereik dan de HP en veel beter dan de Canon. Echter geen pigmentzwart voor tekst en dus minder geschikt voor gewoon papier (soit: het is een fotoprinter).

Je kunt ook kiezen voor een zeer goede Pro 9000 van Canon: rond de 500 euro tegenwoordig en een CcMmYKGR, waar G voor groen(green) en R voor rood (red). Deze twee extra kleuren zijn een soort semi Pantone extentie waardoor het bereik in het rode en groene gebied groter wordt. Deze printer print werkelijk schitterend mooie foto's op vooral hoogglanzend fotopapier.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Beste Matthias,
                      Colormanagement is essentieel. Het is belangrijk om de monitor te calibreren met een calibratiekit.
                      Doe je dat niet, dan is de frustratie groot. De print komt niet uit de printer zoals je het op de monitor gezien hebt. De printer zelf is al gecalibreerd, echter alleen voor het merk papier van het merk printer, met merk cartridges, niet bijvullen. Wil je op ander papier printen, dan moet je een profiel voor dat type papier voor jouw type printer downloaden of laten maken.
                      Mijn HP 8750 was destijds 500 Euro, deze printer gaat echter niet goed om met kleurprofielen. Verder is het een euvel van HP om de afbeelding niet recht op het papier te printen. HP inkt is wat duurder dan Epson, voor mijn printer 2 Euro per A4 full collor. De HP 8750 heeft 9 inkten verdeeld over 3 cartridges wat duur is omdat je veel inkt weg gooit. Ik raad je dit af.
                      Over canon hoor ik nog wel eens dat de koppen dichtlopen.

Groetjes,

Marco.

Comment

Ik gebruik een Canon Pixma Pro 9500. Dit is een A3+ printer (iets groter dan A3 dus)
                        Prijs is € 659
                        Kan uitsluitend als fotoprinter gebruikt worden. Niet tussendoor een velletje tekst dus.

Ben tevreden over de kwaliteit, de snelheid van printen en het inktverbruik. Over die twee laatste punten hoor ik m'n schoonbroer die een Epson 2400 (??) heeft verschrikkelijk klagen

Ik raam een A3+ afdruk op het duurste papier (Fine Art Paper "Museum Etching") op een 5 Euro (papier +inkt)
                        "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          Digipics, je hebt me in zekere zin toch wel kunnen overtuigen. Het heeft inderdaad weinig zin om afdrukken te maken waar ik niet 100% tevreden van ben, dit terwijl ik er vele jaren heb voor gezwoegd en massa's geld in mijn hobby heb gestoken.

bij nader inzien is A3 formaat ook weer niet zo heel groot voor de foto's waar ik het trotste op ben.

nog één vraagje. Als ik me niet vergis kost een inksetje voor de 3800 dus 450 euro?
                          Ja dat zal zoiets zijn, maar dat mag je niet tegenhouden om een 3800 te kopen, want bij aankoop van een nieuwe printer zitter er dus ook negen volle cartidges bij in de prijs begrepen. Als je de prijs van negen cartridges aftrekt van de printerprijs wordt de printer ineens niet meer zo duur.

Als je printer dan in bedrijf is ga je merken dat het maanden duurt er er één patroon leeg is, tegen dat het zover is haal je der een nieuwe in huis. Je moet haast nooit alle patronen tegelijk vervangen, dus het doem scenario van ik moet hier 500 euro klaarhouden voor mijn inkt is ver van je deur.

Ik woon in Kontich, als je wenst mag je is langs komen en kan ik je overtuigen van het nut en de kwaliteit van de Epson 3800 .

MVG, Jeff
                          Last edited by Digipics357; 10 juli 2009, 16:36.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik kan Jef hier maar alleen bijtreden Pracht van een printer en idd het verbruik is heeeel miniem en dan nog maar gezwegen van de prachtige prints die eruit komen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Ja dat zal zoiets zijn, maar dat mag je niet tegenhouden om een 3800 te kopen, want bij aankoop van een nieuwe printer zitter er dus ook negen volle cartidges bij in de prijs begrepen. Als je de prijs van negen cartridges aftrekt van de printerprijs wordt de printer ineens niet meer zo duur.

Als je printer dan in bedrijf is ga je merken dat het maanden duurt er er één paroon leeg is, tegen dat het zover is haal je der een nieuwe in huis. Je moet haast nooit alle patronen tegelijk vervangen, dus het doem scenario van ik moet hier 500 euro klaarhouden voor mijn inkt is ver van je deur.

Ik woon in Kontich, als je wenst mag je is langs komen en kan ik je overtuigen van het nut en de kwaliteit van de Epson 3800 .

MVG, Jeff
                              ok Jeff, vanaf ik terug in België ben (eind juli) dan wil ik zeker en vast eens langskomen om je mij te laten overtuigen
                              bedankt alvast
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X