Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor macro en landschap: welke??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief voor macro en landschap: welke??

Beste forumleden, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb nu een goedkoop, lomp en vrij onhandig statief van bilora. Uiteraard, als ik wat proffesioneel wil gaan fotografferen laat dit al snel de wensen over. Ik ben op zoek naar een degelijk, stabiel statief met balhoofd dat zeker geschikt is voor landschaps- en macrofotograffie (waar ik me in de toekomst ook op wil gaan storten). Ik heb nu niet overdreven zware lenzen, maar het komt er vooral op neer dat het een flexibel statief is dat ik makkelijk kan meenemen op de rugzak en dat goed stabiel is. Dus geen superduur model voor met zware telelenzen, want dat is overbodig. Welke combinatie van statief en balhoofd raden jullie mij aan, en wat is de prijs?
    Jochenvde Photography
    Flickr

Re: Statief voor macro en landschap: welke??

Veel teveel ff'en maar ik zou opteren voor en Gitzo Explorer tripod met eventueel een RRS balhoofd of een Novoflex Magicball. Vooral deze laatste is zeer flexibel voor macro. Ik heb er zo twee in gebruik, de mini (40mm) en de normale (50mm). Voor landschapsfotografie is dan weer een RRS meer in het voordeel.

(hier staat mijn kleine Gitzo nog met een Gitzo balhoofd, maar daar staat nu de mini Magicball op welke véééél beter is)

Comment

Bedankt En wat maakt het effectieve verschil tussen de mini en de normale? En wat is de richtprijst van deze combinatie? Mensen die nog combinaties weten, zeg maar
      Jochenvde Photography
      Flickr

Comment

Niemand meer?
        Jochenvde Photography
        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
          En wat maakt het effectieve verschil tussen de mini en de normale?
          Buiten wat ik hierboven al gezegd heb (diam bol)? Kijk 's op de site van Novoflex

En voor de prijs van de Gitzo hangt het ervan af welke uitvoering je kiest. Opnieuw, kijk 's op de sites die die verkopen hé. Wij kunnen toch niet gaan shoppen voor jou?
          Last edited by hvr_oosterzele; 11 mei 2009, 17:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
            Niemand meer?
            Zal je meer weten te zeggen als mijn Giotto binnen is, blijkbaar net verstuurd.

Comment

een manfrotto 190xproB of een 055xproB

deze hebben een middenkolom die horizontaal geplaatst kan worden.
              heb deze ook en gaat goed.

klik

klik
              Last edited by david_ve; 12 mei 2009, 23:28.
              nikon stuff

Comment

Je twee links zijn dezelfde, David. Even aanpassen misschien?

Ikzelf gebruik de 055XProB voor mijn landschappen, en mijn vrouw gebruikt mijn statief (inderdaad: met horizontale middenzuil) voor haar macro's.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Die middenzuil is het eerste wat ik eraf gegooid heb (komt de stabiliteit niet ten goede)
                  Besteed ook de nodige aandacht aan de kop (een degelijk model kost evenveel of meer dan het statief zelf)
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

op een 055proxb gaat da nie echt, ofwel???
                    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                      op een 055proxb gaat da nie echt, ofwel???
                      Wat bedoel je, middenzuil eraf gooien? Denk het niet, nee, maar ik denk daar ook niet aan. Volgens mij komt de meeste instabiliteit van een middenzuil voort uit het feit dat je die zou gebruiken om je camera een hoger standpunt te geven. Mag je dus bij voorkeur niet doen; daarvoor gebruik ik de poten. Ik zal enkel de middenzuil in horizontale positie plaatsen voor zeer lage camerastandpunten, waar de lengte van de zuil tussen de poten (die inderdaad helemaal kunnen openklappen) het statief anders verhindert om korter dan 50cm (weet wel niet de exacte lengte) te gaan. En, zoals gezegd, als mijn vrouw de 350D met 100mm macrolens monteert, zullen we ook waar nodig de middenzuil horizontaal plaatsen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat LesC vermeldt is een belangrijk verschil met de 055ProB die ik heb: hier kun je de middenzuil helemaal losschroeven zodat je zonder die horizontaal te moeten plaatsen heel laag bij de grond kunt gaan.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          Wat LesC vermeldt is een belangrijk verschil met de 055ProB die ik heb: hier kun je de middenzuil helemaal losschroeven zodat je zonder die horizontaal te moeten plaatsen heel laag bij de grond kunt gaan.
                          Zelfde hier
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Zit het balhoofd (bij mij de Manfrotto 322RC2) bij jullie dan niet vast aan de middenkolom? Heb net het ding (O55XProB) uit de kast genomen, en het lijkt erop dat de middenzuil (met daarop het balhoofd) niet kan verwijderd worden, maar wel vertikaal (normaal), dan wel horizontaal (voor "speciallekes") geplaatst kan worden.

Comment

Het is een klein -maar belangrijk- verschil dat ik opgemerkt heb toen ik met een kameraad macrofoto's gaan maken ben, een tijdje geleden. Ik weet eigenlijk niet hoe de 055ProB en 055ProxB zich tot elkaar verhouden (is de ene de opvolger van de ander?)... Ik laat eerlijk gezegd de middenkolom er zoveel mogelijk af, en gebruik ze enkel horizontaal als het echt nodig is om bij een moeilijk bereikbaar plekje te geraken.

Edit: het gaat om deze: link, je kunt het onderste deel van de middenkolom als een schroef losdraaien.
                              Last edited by ThierryM; 13 mei 2009, 11:31.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X