Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND1000 filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ND1000 filter

Hey,

weet iemand waar deze filter te verkrijgen is (in Nederland)?

Groeten Andreas
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Re: ND1000 filter

dit was de eerste die Google liet zien.

Nu weet ik niet wat je er mee wilt, maar de 1000 laat nog wel heel veel licht door.
    De ND10000 of ND1miljoen lijken mij handiger.

Met een ND (Neutral Density) filter kun je naar een groter diafragma of een langere sluitertijd. Soms is dat handig. Nikon had vroeger een ND-4 en ND-8 filter, met 4 of 8 stops verschil. Ook was er een ND-400 filter om een zonsverduistering te fotograferen.
    Stel je maakt een opname in een winkelstraat op een zonnige zaterdagmiddag. Camera op statief. ISO zo laag mogelijk, bij Nikon dus naar 100. Met diafragma 22 kom je dan op een sluitertijd van 1/15. Met een ND-4 filter wordt dat dan 1seconde. Met een ND-8 worden dat 16 seconden. En het resultaat, wat denk je? Maak eens een serie met 2, 4, 8, 16 en 30 seconden.
    Tegenwoordig zijn de Hoya Neutral Density ND400 filters, die 9 stops licht weghalen nog redelijk gemakkelijk te verkrijgen.

nu hoef je de rest van m'n filter publicatie op m'n website niet meer te lezen.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

ik heb verschillende foto's op het internet gezien die met een ND1000 waren genomen, sluitertijden lopen dan op tot maximaal ong. 2/3 min. da's opzich lang genoeg voor mij. Want volgens mij verandert er niet veel als je een foto maakt van 3 min. of van 10 min. , het water blijft een "melkachtige deken" en de lucht blijft streepachtig. Dus daarom was ik in eerste instantie opzoek naar de ND1000. Ik heb 'm trouwens nodig voor op m'n 10-22 mm, diameter is dan 77mm, als je de ND1000 erop hebt, zie je de randen dan niet? (op de foto)

groeten Andreas
      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Voor daglichtopnames waar je seconden lange belichtingtijden nodig hebt zijn er twee filters die je makkelijk kan aanschaffen Hoya ND400( 9stops) en B+W 110 (10 stops).
        De beide filters zijn zo donker dat je haast niets door je viewfinder(kijker) kunt zien....autofocus en compositie maken gaat niet met deze filters op je objectief. Meerdere minuten belichten met deze filters tijdens in daglicht lijkt niet haalbaar....tenzij je in het bos zit......zelfs niet met het allerkleinste diafragma en op iso 100. Alhoewel beweerd wordt dat nd filters altijd kleurneutraal zouden moeten zijn....zijn deze beide filters dat zeker niet. Ze geven een gelig-roze tint aan je foto's. Best kan je de handmatige witbalans achteraf in Raw software nog corrigeren.

Hier vind je de B+W versie in Nederland
        Last edited by RUPSELKOPKE; 12 mei 2009, 17:34.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Voor daglichtopnames waar je seconden lange belichtingtijden nodig hebt zijn er twee filters die je makkelijk kan aanschaffen Hoya ND400( 9stops) en B+W 110 (10 stops).
          De beide filters zijn zo donker dat je haast niets door je viewfinder(kijker) kunt zien....autofocus en compositie maken gaat niet met deze filters op je objectief. Meerdere minuten belichten met deze filters tijdens in daglicht lijkt niet haalbaar....tenzij je in het bos zit......zelfs niet met het allerkleinste diafragma en op iso 100. Alhoewel beweerd wordt dat nd filters altijd kleurneutraal zouden moeten zijn....zijn deze beide filters dat zeker niet. Ze geven een gelig-roze tint aan je foto's. Best kan je de handmatige witbalans achteraf in Raw software nog corrigeren.

is 30 sec/1 min. wel haalbaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
            is 30 sec/1 min. wel haalbaar?
            Op een heldere dag (zonlicht) heb ik zo rond de 10-15 sec bij een isowaarde van 100 en een diafragma f16. Indien je je lens verder kunt dichtknijpen tot f22( één volledige stop hoger dan f16) geraak je misschien aan 30 sec. Later naar de avond wanneer er reeds wat minder licht is zal het beter lukken.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht

Mij is ook zo'n B&W ND110 aanbevolen, maar vóór ik die wil aanschaffen wil ik toch weten:
              - of dit geen overkill is om een witte lucht wat te dempen (zou persoonlijk denken dat 2-4 stops voldoende zou moeten zijn)
              - hoe je dan wel componeert en vooral: scherpstelt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik had er me eentje besteld en deze is vandaag toegekomen

ik heb hem al even geprobeerd, en je moet uw camera op statief zetten, compositie maken/ scherpstellen. en dan uw filter opdraaien ( wel zien dat je niet aan de focusring komt ) en uw sluitertijd weer aanpassen aan uw filter.

Morgen ga ik hem eens gaan testen in Brussel

ik heb een -10 stop versie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Mij is ook zo'n B&W ND110 aanbevolen, maar vóór ik die wil aanschaffen wil ik toch weten:
                  - of dit geen overkill is om een witte lucht wat te dempen (zou persoonlijk denken dat 2-4 stops voldoende zou moeten zijn)
                  - hoe je dan wel componeert en vooral: scherpstelt.
                  Een gewoon ND-filter dempt niks....je vertraagt de belichtingstijd alleen maar.De persoon die u deze filter aanbeveeld om de lucht in het landschap minder sterk of licht op de foto te laten komen maakt u iets wijs. De overbelichte lucht gaat overbelicht blijven omdat de filter over de ganse oppervlakte je lens evenveel verdonkerd.De camera compenseerd de filter door te vertragen. Een gradueel ND-filter daarentegen gaat er wel voor zorgen dat je de lucht tegenhoud. Deze graduele filters zijn slechts voor de helft donkerder...de andere helft filterd niks. Met de donkere zijde bedek je het gedeelte lucht tot ong op de horizon. Daardoor hou je licht tegen en krijg je een betere balans in de foto.

De ND filter waarover topicstarter het hier heeft gaat om een sterk doch gewoon ND filter. Het filter maakt het mogelijk om zelfs overdag heel trage sluitertijden (meerdere seconden)te bekomen. Zo kan je mensen en wagens e.d uit je foto filteren of beweging in het wateroppervlak (bv golven op de zee) zo erg vertragen dat het zo vlak als een spiegel wordt. Een statief is bij het gebruik van deze sterke filters noodzaak. Hier vind je voorbeelden waarin men een 10stop ND gebruikt heeft
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 13 mei 2009, 20:38.

Comment

Dank voor deze toelichting. Ik denk inderdaad dat ik eer nood heb aan zo'n graduele filter, zodat de lucht wat minder licht wordt, terwijl de voorgrond niet donkerder wordt.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                    X