Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70s met SB-24

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D70s met SB-24

Ik heb een reflexcamera van Nikon, de D70s en een oude flitser van nikon, van een analoge camera genomen, een SB-24. Ik heb op het internet vernomen dat die op een of andere manier compatibel is maar ik vind het echt niet. Ik heb vanalles geprobeerd maar weet iemand welke instellingen het zullen doen?

Alvast bedankt,
    Roger

Re: Nikon D70s met SB-24

Heb hier zelf evem een test gedaan met SB20 en D50 (vergelijkbaar dus)

Zet je flitser eerst aan op A stand.
    Stel je camera in op de P stand (dan neemt hij normaal indien flitser aan staat 1/60 f4.
    Stel je flitser ook in op 1/60 (bij mijn sb20 moet ik enkel diafragma instellen en geen sluitertijd, afh van flitser he, heb hier geen sb24 voor te testen) en f4 en stel ook de iso instelling in die je op je camera gebruikt (vb iso 200)
    Als je nu flitst zou je een goede verlichting moeten hebben.

Je kan ook werken in S(sluitertijdvoorkeuze), A (diafragmavoorkeuze) of M (manueel),en neem de instellingen van diafragme en sluiter over op de flitser.

Succes!

Oorspronkelijk geplaatst door franklw Bekijk bericht
    Ik heb een reflexcamera van Nikon, de D70s en een oude flitser van nikon, van een analoge camera genomen, een SB-24. Ik heb op het internet vernomen dat die op een of andere manier compatibel is maar ik vind het echt niet. Ik heb vanalles geprobeerd maar weet iemand welke instellingen het zullen doen?

Alvast bedankt,
    Roger
    Last edited by PVA; 6 mei 2009, 23:16.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Waarom werkt m’n SB-24 niet op de D-70 of D200?

Veel gestelde vraag. Staat met stip in de top tien. En gaat ook op voor alle andere flitsers. Van SB-1 tot SB-80 (DX). En gaat ook op voor de F6 en de D40, D50, D70, D200, D300, D2 en D3 camera’s. Ook alle Coolpixen vanaf 2004 die met een extra flitser kunnen werken hebben dit probleem. Maar kun je wel spreken van een probleem?

Nikon gaat weer een stap verder in de flits-meet-techniek. En men liep al vooraan. Men begon met flits-licht-meting op het filmvlak. Dat werd verbeterd met de komst van de F-801 en de flits-synchronisatie op het tweede sluitergordijn. En dat werd weer verbeterd met de voor-flits-licht-meting. En toen kwam digitaal. Flits-licht-meeting op de chip was niet ideaal. En de voor-flits-licht-meting stuurde andere flitsers nog wel eens in de war. Want de flitser dacht dat er geflitst werd en begon direct ook te flitsen. Ook bij digitaal werd er op het filmvlak gemeten, al was dat nu een chip. En de kleurweergave van die chip was nog al anders dan een reguliere filmdrager. Dat viel voor een gedeelte op te lossen door dit in het algoritme aan te passen. En voor een ander gedeelte viel het op te lossen door een kleurcoating aan te brengen op een beschermfilter, voor de chip geplaatst. Werd tevens ook een stofprobleem voor een gedeelte aangepakt.

Maar nu gaat Nikon weer een stap verder. Het licht wordt niet meer gemeten op het filmvlak. Het licht gaat door een licht-doorlatende spiegel. Bij Nikon heeft men daar sinds 1980 reeds ervaring mee. En het licht gaat daarna naar een 1005 pixels meter in drie (RGB) kleuren. Daar heeft Nikon sinds de F-5 ervaring mee.

Met name de voorflitsen zijn veranderd. Vroeger stond de sluiter al open tijdens de eerste voorflits, en was het licht van de voorflits niet voldoende dan werd er meer flits bij gegooid. Nu, vanaf 2004 dus, wordt de voorflits een echte voorflits. Het licht dat terugkomt van het onderwerp wordt gemeten en dan pas gaat met de echte flits de sluiter open. Theoretisch moet dat dus net iets meer betere flitsopnamen geven.
      Stel, je flits in een heel grote kerk. Met het oude systeem kwam de camera daar pas achter op het moment dat de sluiter al open stond. Dus eerst daarna kon de camera de flitser de opdracht geven om nog enkele vol vermogen flitsen af te geven. En vaak ging daarna dus het rode lampje in je zoeker branden: niet voldoende licht.
      Met de echte voorflits, weet de camera vanaf het begin: help dit is een grote donkere ruimte, en zal dus vanaf het begin op vol vermogen werken.

En dus werken alle flitsers, behalve dan de nieuwe SB-600, SB-R200 en SB-800 niet meer automatisch met uw D50, D70, D200, D300, D2, D3 en de F6. De nu niet genoemde digitale camera’s zijn wel compatible met de oudere flitsers. De SB-600, SB-R200 en SB-800 zijn wel compatible met oudere camera’s. Dus als u nog geen extra flitser heeft en u gebruikt ook nog enkele oudere camera’s, geen probleem.

Heeft u nog een oude flitser, u kunt deze gewoon blijven gebruiken. Achter op de camera wand is veelal een uitstekende flits-lichtmeter ingebouwd. Gewoon even uitproberen. Alles manueel dus, of de A (automatiek van de flitser zelf) gebruiken. En weer naar school om zo’n grafiekje te leren lezen!!!
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Vreemd genoeg ben ik nu alla 2015 met dit bezig.

De D70s is er gekomen sinds ik veel met een 500mm+TC1.4 rondzeul om vogeltjes te fotograferen. Ik wou dus een 2e goedkoop toestel dat ik met een standard zoom of prime kon meenemen voor andere fotos. De D70s was beschikbaar voor 85 Euro en had een speciale voorkeur in forums voor flash fotografie, ik wou dat later wel eens proberen.
        Ik heb al heel wat plezier van dit toestel gehad, het is nu ook mijn regen toestel, maar ik zou hem missen moest hij de geest geven.

De SB24 is een andere oude rakker die goede reputatie heeft. Daar ik momenteel een obsessie heb voor flitsers, heb ik de stap genomen een SB24 aan te schaffen.
        Momenteel ook heel tevreden met dit. http://speedlights.net/speedlights-power-index/

Wat ik net extra geprobeert heb is vals spelen met de kombinatie. Ik beweeg de flitser een beetje uit de voet en plots is er geen beperking tot flash synchro van 1/500s meer.
        Een foto met de lens volledig open en 1/8000s gaf een flits (M op 1/16) en een goed resultaat, dit waarschijnlijk door de electronische uitlezing van de CCD sensor op die snelheid.
        Ik denk dat ik mijn D70s en SB24 nog lang ga houden.

P.S.: Op de vraag van het topic hier, SB24 moet in M of A staan en ook zo geregeld worden. Dan gaat hij normaal af. In TTL geen reactie. Multiflash nog niet veel geprobeert.
        Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Working...
        X